Thursday 28 March 2024| ۱۲: ۵۲ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
سخن من در سخنرانی روز گذشته یک جمله بود و آن این‌که برای تولید نشاط اجتماعی همه وظیفه دارند تا با گسترش آن از آسیب‌های اجتماعی بکاهند.
مشاور رییس‌جمهور معتقد است که مجموع صحبت وزیر ارشاد درباره برگزاری کنسرت مغایر با صحبت‌های رییس‌جمهور نیست.

به گزارش آستان به نقل از ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی صحبت‌های مطرح‌شده در زمینه‌ی برگزاری کنسرت، اظهار کرد: این را در گذشته نیز گفتم و تکرار می‌کنم، دکتر جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - یک شخصیت فرهنگی و فقهی است، یعنی خود علاوه بر آشنایی به مبانی فرهنگی و هنری، به مبانی فقهی نیز آشنایی کافی دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان این‌که صحبت‌های مطرح‌شده که به نقل از وزیر ارشاد درباره برگزاری کنسرت در مشهد منعکس شد، دقیق نبود، گفت: مجموع صحبت آقای جنتی در حوزه‌ی کنسرت، مغایر صحبت‌های رییس‌جمهور نیست. همچنین کل بحث دولت در یک جمله خلاصه می‌شود، ما یک نظام و یک سیستم در کشور داریم و لاغیر. رأس نظام، شخص مقام معظم رهبری است. سه نهاد دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه در ذیل این ساختار، یعنی شخص مقام معظم رهبری تعریف می‌شوند.

او ادامه داد: هر حرکت در جامعه باید مبتنی بر قانونی باشد که مصوب مجلس شورای اسلامی است و اجرای هر امر غیرقانونی باید در چارچوب قوه قضاییه تعریف شود. ما معتقدیم هر رفتار سلیقه‌ای به اغتشاش فرهنگی منجر می‌شود و این اغتشاش فرهنگی نیز یک تنش و ناامنی فرهنگی ایجاد می‌کند و ثبات و ‌آرامش جامعه را از بین می‌برد.

وی از رسانه‌ها خواست به جای پرداختن به مقوله کنسرت، به یک موضوعی مهم‌تر بیندیشند و افزود: مهم‌ترین موضوع این است که ما قبل از رسیدن به هر چیزی برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، نیاز به ثبات و آرامش در کشور داریم، که لازمه‌ی رسیدن به آرامش، حرکت در مسیر قانون است. دولت و همه نظام سیاسی در همه حوزه‌ها در سراسر کشور باید از قانون تبعیت کنند. اگر کنسرت دچار چالش است، نیازمند گذراندن فرآیند قانونی از طریق مراجع قانونی، قضایی یا مجلس است. در غیر این صورت، همه آنچه در چارچوب قانون وضع می‌شود، در سراسر کشور قابلیت اجرایی دارد.

توضیح صالحی‌امیری درباره‌ی اظهارنظرش درباره کنسرت‌

صالحی امیری با بیان این‌که صحبت‌هایی را که روز گذشته درباره کنسرت بیان کردم، برخی رسانه‌ها خلاف واقع مطرح کردند، گفت:‌ سوال من این بود که جامعه، بخصوص جوانان به نشاط اجتماعی نیاز دارند. نبودن نشاط اجتماعی به گسترش آسیب اجتماعی منجر می‌شود. یکی از کانون‌های نشاط اجتماعی می‌تواند کنسرت باشد و نه الزاما آن. البته کنسرتی که در چارچوب مبانی قانونی باشد، چون هیچ‌ کسی از هیچ برنامه‌ای که خارج از مدار قانونی باشد، دفاع نمی‌کند.

او تأکید کرد: سخن من در سخنرانی روز گذشته یک جمله بود و آن این‌که برای تولید نشاط اجتماعی همه وظیفه دارند تا با گسترش آن از آسیب‌های اجتماعی بکاهند.

صالحی امیری ادامه داد: سوال ساده‌ی من این بود که اگر ما کنسرت‌ها را تهدید و تعطیل کردیم، جوانان با حذف کنسرت چطور باید به نیازهای اجتماعی خود که یکی از آن‌ها نشاط‌ اجتماعی است، پاسخ دهند. نتیجه ساده آن نیز این است که رابطه معناداری بین نشاط اجتماعی و آسیب اجتماعی وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا بهتر نبود موضوع وزیر ارشاد در جایی مانند هیأت دولت مطرح می‌شد نه در همایشی مانند همایش «روز پزشک» و توسط آقای روحانی، چون برخی گفتند که این بحث‌ها تبلیغات انتخاباتی است؟ اظهار کرد: بهتر است این سوال را از وزیر ارشاد بپرسید؛ اما من معتقدم صحبت‌های رییس‌جمهور با سخنان وزیر ارشاد در تعارض نیست و برداشت برخی رسانه‌ها درباره‌ی صحبت‌های وزیر ارشاد اشتباه بود. آقای دکتر جنتی علاوه بر شخصیت فرهنگی و فقهی‌اش، صد درصد در چارچوب قانون حرکت می‌کند و یکی از وزرای موفق دولت است و صحبت‌هایش هیچ تعارضی با رییس‌جمهور نداشت.

دولت کنونی برای اثبات خودش از ارزش‌های آسمانی استفاده نمی‌کند

 او تأکید کرد: این دولت چند ویژگی و شاخص خاص دارد. دولت کنونی خود را زمینی می‌داند و از مقدسات و ارزش‌های آسمانی برای اثبات حقانیت خود سوءاستفاده نمی‌کند. این دولت زمینی، موفقیت خود را موفقیت مردم و ناکامی‌ها را متوجه خود می‌داند و این، مهم‌ترین وجه تمایزش با دولت گذشته است.

صالحی امیری با تأکید بر این‌که دولت برای عملکرد خود از منابع قدسی استفاده نمی‌کند، افزود: رویکرد دولت مبتنی بر عقلانیت و تأمین منافع و مصالح ملی است. همچنین به‌دنبال ایجاد ثبات و آرامش سیاسی در داخل و ایجاد فضای لازم برای تأمین منافع ملی در منطقه است.

وی تأکید کرد: این دولت در دنیا به جای مناقشه به‌دنبال تأمین منافع ملی از طریق مذاکره است. به تعبیر دقیق‌تر، در منافع قدرت امروز سه عنصر دیپلماسی، مغز و رسانه عوامل اصلی قدرت هستند که دولت از هر سه برای تأمین منافع ملی حداکثر استفاده را می‌کند. دیپلماسی برای تأمین منافع ملی، مغز برای استفاده از ظرفیت فکری انسان‌ها و رسانه مهم‌ترین رکن برای ارتباط دولت و ملت است که دولت به آن اعتقاد دارد.

دولت روحانی، دولت ملی است

صالحی امیری که سوم شهریور در حاشیه افتتاح نمایشگاه «دولتِ ملت» در موزه کتاب و میراث مستند در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سخن می‌گفت، مهم‌ترین نکته در داخل کشور را توجه دولت به وحدت و انسجام ملی دانست و گفت: آنچه در گذشته به این ملت جفا کرد، تجزیه ملی یعنی جناح‌ها، میل‌های فکری و اقوام بود. مواردی که سرمایه‌های ملی هستند باید در یک ظرفیت ملی به نام جمهوری و انقلاب اسلامی ایران دیده شوند. بنابراین وحدت و انسجام ملی مهم‌ترین عامل برای تداوم حیات و جمهوری اسلامی است و هیچ دولتی حق ندارد مدافع یک جریان و گروه باشد. دولت امروز مدافع همه جناح‌ها و اقوام و میل‌های فکری است و از این منظر، دولت آقای روحانی را «دولت ملی» می‌نامیم.

وی با تأکید بر این‌که دولت روحانی الگوی توسعه را نگاهی بلندمدت می‌داند به این معنا که به‌دنبال حرکت‌های عوام‌فریبانه، زودگذر و لحظه‌ای برای ملت نیست، ادامه داد: نگاه بلند توسعه، عبارت است از توجه به توسعه پایدار، همه‌جانبه و توجه به محیط زیست و آینده جامعه، از این منظر در این دولت، استفاده از منابع ملی از محل نفت بسیار تقلیل پیدا کرده و به سایر عوامل درآمدی فکر شده است.

او با بیان این‌که در حوزه فرهنگی، دولت مهم‌ترین دستاورد خود را آشتی با نخبگان و فرهیختگان می‌داند، افزود: در حوزه فرهنگی، دولت قائل به امنیت فرهنگی، فکر، قلم و زبان برای همه اصحاب قلم است، در حوزه فرهنگی دولت قائل به واگذاری امور فرهنگی به نهادهای فرهنگی و نهادهای صنفی مانند مطبوعات، سینما و هنر است که همه آن‌ها تقویت شده‌اند و یک نگاه جدی به آن‌ها وجود دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین