Thursday 18 April 2024| ۰۹: ۵۱ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛
کاهش نرخ اعتیاد، مرگ و میر ناشی از حوادث، روغن ترانس موجود در غذاها و همچنین بهبود وضعیت سلامت روان جزو برنامه‌های ما قرار دارند.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، از برنامه ۵ ساله این وزارتخانه برای کاهش موارد ابتلا به ایدز در کشور خبر داد و گفت: هدف گذاری ما، درمان ۹۰ درصد مبتلایان به ایدز است.

به گزارش آستان،دکتر علی اکبر سیاری روز شنبه در نشست خبری به دستاوردهای حوزه بهداشت در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: اولویت ما در این برنامه روستاها، حاشیه شهرها، شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و همچنین توسعه و اصلاح برنامه پزشک خانواده فارس و مازندران بود. در روستاها یکی از مشکلات کمبود پزشک عمومی در برنامه پزشک خانواده بود که با اجرایی شدن طرح تحول بهداشت این رقم از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. همچنین ضمن تامین این تعداد پزشک از ۲۵۰۰ واحد بهداشتی درمانی بهره برداری شد. ۲۵۹۰ پروژه بهداشتی درمانی شهری و روستایی نیز در دست اقدام است.

وی در ادامه به بازطراحی شبکه بهداشتی درمانی شهری در این طرح اشاره کرد و گفت: بخشی از این شبکه قبل از آغاز طرح تحول بهداشت منفعل و غیر فعال بود و پوشش جمعیتی نیز کامل نبود. برای تکمیل مراقبت‌های اولیه در شبکه بهداشتی و درمانی شهری به ازای هر دو تا سه هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت پیش بینی کردیم. همچنین برای اولین بار ۵۹۷ کارشناس تغذیه و ۸۲۵ کارشناس سلامت روان به این شبکه افزوده شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: تا امروز ۴۵ میلیون نفر جمعیت شهری تحت پوشش مراقبت‌های اولیه نوین قرار گرفته‌اند. جمع کل پایگاه‌های سلامت در شهر و حاشیه شهرها نیز به ۳ هزار و ۶۶۴ مورد رسید. هر کدام از این پایگاه‌ها به طور متوسط به ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر خدمت‌رسانی می‌کنند. طبق مدل مراقبت‌های اولیه نوین مراکز جامع سلامت نیز به ازای هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر خدمت ارائه می‌دهند.

سیاری یکی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و پیشگیری را تدوین و ابلاغ «برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در ایران» عنوان کرد و گفت: امروز سلامت مردم از ناحیه بیماری‌های غیر واگیر به خطر افتاده است. هشت عامل خطر رفتاری و چهار عامل بیولوژیک که منجر به بروز بیماری‌های قلبی، آسم، سرطان و دیابت می‌شوند، عامل ۷۶ درصد مرگ و میرها در کشور هستند. به همین منظور برای پیشگیری و کنترل این موارد برای هر شهروند یک پرونده سلامت تشکیل دادیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۵ باید ۲۵ درصد این مرگ و میرها کاهش یابد. به همین منظور برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در ایران تدوین و ابلاغ شد. تصحیح زیرساخت‌های این برنامه که همان بهبود وضعیت شبکه بهداشتی و درمانی کشور است در همین راستا انجام شد.

سیاری همچنین پرونده الکترونیک سلامت را یکی از زیرساخت‌های لازم در اجرای این برنامه دانست و گفت: تا امروز تمام استان‌ها آموزش و اقدامات اولیه لازم را در زمینه پرونده الکترونیک سلامت انجام دادند. همچنین بخشی از اطلاعات ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی در این سامانه وارد شده است و هر روز به این تعداد افزوده می‌شود.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، استان فارس با ثبت اطلاعات ۹۳ درصد از جمعیت خود در سامانه پرونده الکترونیک سلامت، استان قم با ۹۱.۴ و استان اردبیل با ۸۷ درصد ورود اطلاعات در این پرونده پیشرو هستند.

اجرای برنامه «ایراپن» در چهار شهر

معاون وزیر بهداشت، اجرای برنامه «ایراپن» را در راستای اهداف بلندمدت سازمان ملل متحد برای کاهش عوامل خطر در ایران عنوان کرد و افزود: کاهش نرخ اعتیاد، مرگ و میر ناشی از حوادث، روغن ترانس موجود در غذاها و همچنین بهبود وضعیت سلامت روان جزو برنامه‌های ما قرار دارند. به همین منظور برنامه «ایراپن» با مد نظر قرار دادن این موارد و بهبود این موارد و ارزیابی خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری‌های تنفسی و همچنین بیماری‌های قلبی  برای جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال در چهار شهرستان نقده، شهرضا و مراغه در حال حاضر به صورت پایلوت اجرا می‌شود. غربالگری سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان توسط بهورزان در این برنامه مد نظر قرار داده شده است.

وی همچنین از آمادگی وزارت بهداشت برای عملیاتی کردن برنامه «ایراپن» در سراسر کشور تا پایان دولت یازدهم خبر داد.

سیاری به موفقیت این وزارتخانه در تصویب مالیات بر دخانیات در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: سال گذشته با هدف کاهش مصرف سیگار که یکی از اولویت‌های ما در راستای اجرای برنامه جهانی سازمان بهداشت جهانی، مصوب شد برای هر نخ سیگار وارداتی ۵۰۰ ریال، هر نخ سیگار مشترک ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار تولید داخل ۱۰۰ ریال مالیات دریافت شود. طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۵ باید ۳۰ درصد از میزان مصرف دخانیات در کشور کاسته شود.

برنامه وزارت بهداشت در حوزه سیاست‌های جمعیتی

معاون بهداشت وزارت بهداشت تشکیل و تحکیم خانواده، ترویج ازدواج سالم و پرهیز از تاخیر آن، برگزاری کارگاه آموزشی برای زوجین، توجه به سلامت مادر و کودک و زایمان طبیعی و ایمن را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه بر شمرد و گفت: در راستای بهبود وضعیت فرزندآوری، برنامه‌های متعددی در زمینه آموزش به زوجین داریم. همچنین با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت درمان در حوزه ناباروری نیز خدماتی را ارائه می‌کنیم.

به گفته وی، مراقبت از حاملگی‌های پر خطر و کاهش مرگ در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال نیز بخشی از تعهدات وزارت بهداشت در حوزه سیاست‌های جمعیتی است.

سیاری در خصوص فعالیت‌های وزارت بهداشت برای کاهش هزینه مردم در حوزه بهداشت دهان و دندان گفت: در این دوره از وزارت بهداشت ۷میلیون دانش آموز در ۶۰ هزار مدرسه شهری و روستایی وارنیش فلوراید رایگان دریافت کردند. همچنین ۱۰۰۰ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۰۰۰ پایگاه و یونیت سیار برای ارائه این خدمات در نظر گرفته شد. ۸۰ درصد مراکز روستایی برای ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی تجهیز و ۷۰۰ دندانپزشک در پی اجرای طرح تحول در شهر و روستا به خدمت گرفته شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین به هدف گذاری پنج ساله برای کاهش نرخ ابتلا، شیوع و همچنین انتقال بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: طبق این استراتژی تا پنج سال آینده باید ۹۰ درصد موارد مبتلا به ایدز شناسایی شوند. همچنین ۹۰ درصد آنها درمان شوند که بعد از این درمان در ۹۰ درصد آنها بیماری دیگر قابل انتقال نباشد. این برنامه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

منبع:مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین