Friday 26 April 2024| ۰۳: ۱۶ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
وزیر آموزش و پرورش:
وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاستهای دولت یازدهم را توسعه مشارکت همگانی دانست و اظهار کرد: توسعه مشارکت دانش آموزان، معلمان، اولیا دانش آموزان، مردم و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی در آموزش و پرورش در دستور کار ماست و اگر روزی به این نقطه برسیم که همه برای آموزش و پرورش کار کنند آن روز بسیار مبارک خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاستهای دولت یازدهم را توسعه مشارکت همگانی دانست و اظهار کرد: توسعه مشارکت دانش آموزان، معلمان، اولیا دانش آموزان، مردم و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی در آموزش و پرورش در دستور کار ماست و اگر روزی به این نقطه برسیم که همه برای آموزش و پرورش کار کنند آن روز بسیار مبارک خواهد بود.

به گزارش آستان، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجدید میثاق دانش آموزان شرکت کننده در کنگره‌ی سازمان دانش آموزی طی سخنانی اظهار کرد: درود بی پایان بر روان پاک 36 هزار دانش آموز شهید و حدود 5 هزار فرهنگی، مربی و معلم شهید به خصوص دو شهید بزرگ آموزش و پرورش، شهیدان رجایی و باهنر که الگوی نمونه معلمی و مدیریت در آموزش و پرورش بودند.

فانی در محضر یادگار گرامی امام امت، آیت الله سید حسن خمینی و همچنین در خدمت منتخبین دانش آموزان از سراسر کشور و اعضای مجلس هشتم دانش آموزی، به بیان نکاتی پرداخت و اضافه کرد: نکته اول در این باب، شوراهای دانش آموزی است و هنگامی ما می‌توانیم از مشارکت دانش آموزان بهره ببرم که دانش آموزان را در قالب شوراها در مدرسه فعال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم، مدرسه ای که بر اساس خواسته‌ها، نیازها و مشکلاتی که دانش آموز با آن مواجه است، برپا شود مدرسه‌ای موثرتر و اثربخش تر خواهد بود و فرآیند تعلیم و تربیت در آن مدرسه پویا تر و کارسازتر است.

وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاستهای دولت یازدهم را توسعه مشارکت دانست و تشریح کرد: توسعه مشارکت دانش آموزان، معلمان، اولیا دانش آموزان، مردم و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی در آموزش و پرورش سرلوحه اقدامات دولت یازدهم است و اگر روزی به این نقطه برسیم که همه برای آموزش و پرورش کار کنند آن روز بسیار مبارک خواهد بود.

فانی حضور دانش آموزان و مشارکت آنان در تصمیم گیری در مدرسه را رکن اساسی در آموزش و پرورش دانست و افزود: البته هنوز مشارکت دانش آموزان در مدارس نهادینه نشده، اما ما در مسیر نهادینه کردن حضور آنان در برنامه ریزی ها و اجرا و نظارت در مدارس هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم نشاط و امید به آینده از جهت‌گیری‌های جدی آموزش و پرورش و امید به آینده یک عامل انگیزشی جهت تعلیم و تربیت است، همچنین تقویت نشاط و روحیه امید در دانش آموزان می‌تواند در فرآیند تعلیم و تربیت بسیار موثر باشد.

این مقام مسئول ضمن بیان مطلب فوق اذعان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در گفتمان سازی و فرهنگ سازی جهت اقتصاد مقاومتی موثر باشد و دانش آموزان در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی میتوانند با مبانی و رویکردهای اقتصاد مقاومتی آشنا شوند و همین فرهنگ سازی و تبدیل به گفتمان در محیط های آموزشی می‌تواند عامل موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

وی افزود: در همین راستا و در ادامه این بحث تقویت دانش آموزان مبتکر، پژوهشگر و نورآور از سیاست‌های جدی سازمان آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در تابستان سال جاری، شاهد برگزاری مسابقات کار آفرینی، خلاقیت، آزمایشگاه و کارهای عملی در سطح کشور بودیم و توسعه این فعالیت‌ها جهت تقویت روحیه ابداع گری در دانش آوزان و نوآوری بوده و یقینا مجلس هشتم دانش آموری می‌تواند در تقویت روحیه پرسشگری و ابداع و نوآوری منشا اثر باشد.

فانی نقش آموزش و پرورش در فعالیت‌های مبتنی بر فنی و حرفه ای و مهارت‌های زندگی را ممتاز و منحصر بفرد دانست و تشریح کرد: تقویت آموزش‌های مبتنی بر مهارت و آموزش آن به دانش آموزان حتی اگر در رشته های نظری مشغول باشند میتواند کمک کند که آینده کشور آینده بهتری باشد.

وی تاکید کرد: مجلس هشتم دانش آموزی میتواند در زمینه های مهارت آموزی و تقویت حداقل یک مهارت برای هر دانش آموز موثرتر و مفیدتر باشد.

این مقام مسئول، تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان را نکته‌ی مهم دیگر در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: امروز در رویکردهای جدید آموزش و پرورش و به خصوص در سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور تربیت سیاسی و اجتماعی یک رکن اساسی است و دانش آموزان در همین سنین دانش آموزی باید نسبت به محیط و تحولات محیطی حساس‌تر باشند.

وزیر اموزش و پرورش اشاره کرد: شوراها ومجلس دانش آموزی ابزارها و روشهایی است که جهت تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموز از آن استفاده می‌شود و آنها در مجلس دانش آموزی و شورهای دانش اموزی می‌آموزند که چگونه مسائل را ببینند ومحیط را نقد کند و نسبت به نظرات دیگران تحمل کنند، چرا که تحمل نسبت به نظرات مخالفان از اساسی ترین اصول تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است و تشکل‌هایی مانند مجلس دانش آموزی می‌توانند در این زمینه موثر باشند.


فانی بحث فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: فضای مجازی هم می‌تواند مفید و هم مضر باشد و ما باید در آموزش و پرورش بیاموزیم از فرصت‌های این نهاد در اعتقادات و ارزشهایمان کمال استفاده را بکنیم، چرا که یکی از بحث‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم بر آن همواره تاکید داشتند، استفاده بهینه از فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: در دور جدید شورای عالی فضای مجازی وزیر آموزش و پرورش نیز به ترکیب این شورا اضافه شده و علت اصلی هم این است که از دید مقام معظم رهبری بحث مدیریت بر فضای مجازی در ینده کشور آینده بهتری باشدحوزه دانش آموزی بسیار مهم و موثر است.

فانی اعتدال در تربیت را نکته بعدی در آموزش و پرورش دانست و تشریح کرد: در تربیت اجتماعی، سیاسی و دینی اعتدال مورد تاکید است و این دانش آموزان به عنوان جوانان شاخص ایران اسلامی باید نمادی از اعتدال در رفتار اعتقاد، سیاسی و اجتماعی باشد و من به آنها توصیه می‌کنم که از این فرصت دوساله که در اختیارشان است نهایت استفاده را از محیطی که برای آموزش، یادگیری و ارتقا سطح فکری و عملی آنان فراهم شده داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: