Thursday 18 April 2024| ۱۳: ۴۸ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
در دیدار اعضای مجلس دانش آموزی؛
اگر رفتارهای صحیح اجتماعی در سنین بالا شکل می گیرد در سنین پایین تمرین های خوبی صورت گرفته است/در میان دانش آموزان و نوجوانان کشور بعضا مدیران و متفکران توانمندی دیده می شود که باید پرورش پیدا کنند.
سید حسن خمینی:«آزادی» یاد گرفتنی است

یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه جامعه ای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی می دانند و ما اگر بتوانیم در جمع های خویش به صورت مسالمت آمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالایی رسیده ایم.

به گزارش آستان به نقل از جماران، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار اعضای هشتمین دوره مجلس دانش آموزی طی سخنانی با بیان اینکه «حق» را پیش از گرفتن یا عطا کردن باید فرا گرفت، اظهار کرد: قبل از آنکه حق را بگیریم باید چگونگی زندگی کردن با آن را بیاموزیم.

وی «آزادی» و «حق تعیین سرنوشت» را از حقوق مهم انسان ها خواند و یادآور شد: قانون اساسی در اصول اولیه خود به این حقوق اشاره دارد و از مهمترین انگیزه های انقلابیون نیز رسیدن به آنها بوده است.

سید حسن خمینی علت حرکت ملت به سوی انقلاب را «کسب آزادی» در کنار دو آرمان استقلال و معنویت گرایی دانست و آن را مانند سایر حقوق امری یادگرفتنی دانست و گفت: در سال های شکل گیری مشروطه وقتی درهای آزادی بیان به روی این جامعه استبدادزده باز شد و نظام قاجاری فروریخت، مردم و حتی نخبگان سیاسی استفاده از این فضا را بلد نبودند و به همین دلیل از دل آن حرکت رفاه بیرون نیامد بلکه هرج و مرج حاصل شد. در آن زمان مردم آزادی را با توهین اشتباه گرفتند و لذا روزنامه های آن دوره روزنامه های خوبی نیست و طنز هتاک را در آنها می بینیم.
یادگار امام، دلیل بازگشت استبداد به جامعه ایران پس از مشروطه را عدم تمرین دموکراسی دانست و اظهار کرد: مجلس دانش آموزی یک تلاش مهم و ضروری و یک نیاز عمیق است تا از ابتدا، کار جمعی و احترام به یگدیگر را بیاموزیم.

وی با اشاره به تعبیر عرفا و امام راحل مبنی بر وجود یک شیطان درون همه انسان ها، گفت: این شیطان مستبد، تمامیت خواه، پرخاشگر و هنجارشکن است و کنترل آن نیازمند تربیت انسانی است که آداب و روش های گوناگون دارد.

سید حسن خمینی، یکی از روش های تربیتی در امور اجتماعی را نهادهایی همچون مجلس دانش آموزی دانست و افزود: پایه گذاران این مجلس از اندیشه بالایی برخوردار بوده اند و فهمیده بودند که اگر می خواهیم در میان سالی و بزرگسالی به سوی مردمسالاری دینی حرکت کنیم از سنین دانش آموزی این حرکت را باید آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه شخصیت انسان ها در دوران دبیرستان شکل می گیرد، بر تمرین «تحمل» و «کارجمعی» در این سنین تأکید کرد و گفت: لازمه کار جمعی توانایی گفتن و شنیدن و انتخاب بهترین سخن است و معلمان در عین اینکه موظف نیستند  سخن دانش آموزان را در اداره کلاس قبول کنند بخشی از اختیارات خود را می توانند به آنان واگذار کرده تا توانایی تصمیم گیری و ایستادن روی آن را پیدا کنند.

یادگار امام، زندگی انسان را آمیخته از پیروزی ها و شکست ها خواند و ادامه داد: دانش آموزان اگر بتوانند در کنار هم زندگی کنند، تصمیم بگیرند و در پیروزی ها و شکست ها کنار یکدیگر باشند در ادامه مسیر زندگی و هنگام تشکیل خانواده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد.

سید حسن خمینی، با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش صرفا محل آموزش نیست، اظهار کرد: فراگرفتن فرمول های علمی امری لازم است اما آموزش و پرورش بیش از آموزش، محل تربیت است؛ چنانکه شهید باهنر در دوران مسئولیت خود در این وزارتخانه طی مقاله ای گفته بود که در تابستان مدرسه تعطیل می شود اما تربیت تعطیل نمی شود.

وی مجلس دانش آموزی را محل تربیت برای مردمسالاری دینی به عنوان مهم ترین عنصر در حیات اجتماعی ما خواند و گفت: این بدان معناست که با هنجارهای اجتماعی و ارزش های دینی، در کنار یکدیگر تصمیم بگیریم که راه خویش را برویم و منتظر نباشیم تا کسی از درون یا بیرون دست ما را بگیرد.

سید حسن خمینی با اشاره به شعر «نادر»ی پیدا نخواهد شد امید!/ کاش اسکندری پیدا شود، خطاب به دانش آموزان گفت: نباید دنبال نادر و اسکندر باشیم، بلکه راه نجات در میان تک تک ماست و باید همراه یکدیگر کار را پیش ببریم.

یادگار امام با تأکید بر اینکه جامعه ای که همدوش و همراه هم نباشد به سعادت نمی رسد، شنیدن و تحمل کردن را لازمه این امر دانست و یادآور شد: امام خمینی انتقاد و بلکه تخطئه را از الطاف خفیه الهی می دانند و ما اگر بتوانیم در جمع های خویش به صورت مسالمت آمیز یکدیگر را نه تنها مورد انتقاد قرار دهیم بلکه تخطئه کنیم به رشد بالایی رسیده ایم؛ البته باید بدانیم که تخطئه، تخطئه ی صاحب فکر نیست و ممکن است ما اندیشه کسی را تخطئه کنیم اما بیش از هرکسی نیز او را دوست بداریم.

وی ادامه داد: لازم نیست حتما با یکدیگر دشمن باشیم تا دست به انتقاد و تخطئه بزنیم، بلکه می توانیم با هم به خوبی زندگی کنیم اما اختلاف سلیقه هم داشته باشیم؛ اما ما به محض اینکه به حوزه نقد می رسیم فکر می کنیم کسی را باید مورد انتقاد قرار دهیم که دشمن یا رقیب ماست.

سید حسن خمینی تمرین این رفتارها را در محیط هایی چون مجلس دانش آموزی ممکن دانست و گفت: اگر رفتارهای صحیح اجتماعی در سنین بالا شکل می گیرد در سنین پایین تمرین های خوبی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید تمرین کنیم که همدیگر را دوست داشته باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم، تصریح کرد: باید بدانیم که نمی توانیم به تنهایی و در حالی که دیگران سعادتمند نیستند به سعادت برسیم؛ سعادت هر شخص و گروهی در گرو سعادتمندی همه بخش های جامعه و همدوشی یکدیگر است.

یادگار امام در این دیدار که وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی نیز حضور داشتند با تأکید بر اینکه مجلس دانش آموزی یک مجلس صوری نیست، به سهم 50 درصدی دختران در مجلس دانش آموزی اشاره کرد و گفت: جامعه ای که 50 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند 50 درصد آن نیز باید در دست بانوان باشد؛ البته این به معنای تقسیم پست ها نیست بلکه به معنای وارد کردن زنان در تصمیم گیری هاست.

وی یادآور شد: در ایام راهپیمایی های بزرگ انقلاب برخی گفته بودند که زنان به راهپیمایی ها نیایند، اما امام مخالفت کردند؛ پس از انقلاب نیز برخی گفتند زنان در سمت های اجتماعی نباید قرار گیرند که امام پاسخ دادند «این خانمها بودند که وقتی که به خیابانها و کوچه‏ها ریختند و فریاد زدند، تشییع کردند، تشجیع کردند مردها را و قدرتهای آنها را چند مقابل کردند».

سید حسن خمینی با تأکید بر اهتمام آموزش و پرورش به  امر رشد اجتماعی دختران و پسران، گفت: در میان دانش آموزان و نوجوانان کشور بعضا مدیران و متفکران توانمندی دیده می شود که باید پرورش پیدا کنند.

وی مجلس دانش آموزی را مظهر خیر و برکت برای کشور دانست و از سازمان دانش آموزی به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش یاد کرد که وزیر  آموزش و پرورش باید بدان اهتمام بورزد.
یادگار امام در پایان سخنان خود با بیان اینکه هرچه آینده مملکت سعادتمند تر شود در گرو فعالیت امروز آموزش و پرورش است، افزود: اگر در آینده اشکالاتی را در تربیت سرمایه های انسانی دیدیم باید آن را ناشی از آموزش و پرورش بدانیم چرا که هیچ نهادی در حوزه انسان سازی و اجتماعی سازی به اندازه این نهاد اهمیت ندارد و کسانی که چشم به فردا دارند باید در این حوزه فعالیت کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین