Friday 19 April 2024| ۰۴: ۱۱ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی:
امام خمینی(س) در ابعاد مختلف فقهی، اصولی، فلسفی و عرفانی در عصر خویش فقیه و اندیشمندی استثنایی بود. امام راحل از یك نبوغ و استعداد بالایی برخوردار بود.
نوشته های فقهی و اصولی امام خمینی(س) قابل طرح و در خور دقت است

حضرت آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی رحمت الله علیه در روز اول خرداد ماه 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالكریم حائری یزدی رحمت الله علیه  و از دوستان نزدیك حضرت امام خمینی رحمت الله علیه  و آیت الله گلپایگانی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان، آیت‌الله سید حسن طاهری خرم‌آبادی از یاران امام راحل  و رهبری در 16 شهریور ماه سال 1392 به سرای باقی شتافت و در طول عمر با برکت خود خدمات شایانی را به انقلاب اسلامی ارائه کرد.

در سالگرد مرحوم آیت الله سید حسن طاهری بخشی از زندگینامه این مرحوم را مرور می کنیم:
 ایشان پس از سال ها تحصیل و بهره بردن از محضر عالمان بزرگ حوزه علمیه اصفهان، مشهد و قم با درخواست مردم شریف خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به رتق و فتق امور مردم همت گماشت.

از ویژگی های بارز مرحوم برخورداری از محبوبیت فراوان بین مردم و علمای شهر، حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود.

آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی كه شیفتگی زائدالوصفی به پدر داشت، در سن 9 سالگی مجبور به بردوش كشیدن داغ هجرت پدر شد و این یتیمی زودهنگام در پرورش و استواری آینده او تأثیر بسزایی داشت.

آیت الله طاهری خرم آبادی تحصیلات خود را در یكی از دبستان های خرم آباد آغاز كرد. وی اصرار داشت كه با لباس روحانیت به مدرسه برود؛ اما بسیاری از معلمان شدیداً با این مسأله مخالف بودند كه پشتیبانی های مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد طاهری، عموی ایشان، آنها را وادار به سكوت می كرد.

در نخستین روز سكونت در قم، به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها آمد و در كنار صحن بزرگ، مشغول وضو گرفتن شد كه ناگاه چهره ای ملكوتی، او را به خود جلب نمود كه در حال بازگشت از حرم بود. بی اختیار از یكی از طلاب پرسید: این آقا كیست؟ و او پاسخ داد: حاج آقا روح الله خمینی! بدین ترتیب از همان آغاز ورود به قم، شیفته امام خمینی رحمت الله علیه شد و بعدها، به سبب رفاقت نزدیك امام خمینی (س) با پدرش، مورد تفقد و عنایت ویژه ایشان قرار گرفت.

بخش هایی  از درس خارج قضا را در محضر آیت الله العظمی بروجردی فرا گرفت كه به دلیل فوت ایشان، از ادامه آن باز ماند. هم زمان در درس بیع امام راحل شركت می جست و پس از تبعید امام خمینی(س) نیز به درس مرحوم آیت الله داماد و آیت الله حاج آقا مرتضی حائری یزدی رفت.

ایشان درباره ویژگی علمی امام رحمت الله علیه می فرماید: «بحث ایشان، شاگرد پرور بود و فكر را به كار می انداخت. تنها نقل عبارت دیگران نبود. درس امام خمینی (س)، تفاوت زیادی داشت با كل درس هایی كه ما تا آن موقع در حوزه دیده بودیم. الان هم معتقدم كه نوشته های فقهی و اصولی ایشان قابل طرح و استفاده و درخور دقت است. البته نمی خواهم بگویم كه نظری فوق نظرات ایشان نیست. 

از نظر علمی می توان گفت : امام خمینی(س) در ابعاد مختلف فقهی، اصولی، فلسفی و عرفانی در عصر خویش فقیه و اندیشمندی استثنایی بود. امام راحل از یك نبوغ و استعداد بالایی برخوردار بود. بدون هیچ گونه مبالغه ای می توانم بگویم بعد از معصومین علیهم السلام حضرت امام یك انسان استثنایی بود.

آیت الله طاهری خرم آبادی، در سال های متمادی حضور در حوزه علمیه قم، خدمات علمی و فرهنگی شایانی را به این حوزه سترگ تقدیم داشته است.

در كنار تدریس، از سال های پیش از انقلاب تاكنون، در نشریات گوناگونی، مقاله های جامع علمی و سیاسی خود را به چاپ رسانده است كه برخی از آنها به صورت كتاب منتشر شده است.

زندگی عالمان مجاهد در عصر ما، همواره با مبارزه با رژیم منحوط پهلوی همراه بوده است. آیت الله طاهری خرم آبادی نیز، چون دیگر عالمان عصر خویش و مانند پیر و مراد و مقتدای خویش، حضرت امام خمینی رحمت الله علیه حكومت ننگین پهلوی و سكوت در مقابل ستم های آن را برنمی تابید و روز و شب را به مبارزه با آن می گذراند.

سخنرانی ها، نامه ها و اعلامیه ها، به زندان رفتن ها و شكنجه شدن های وی نقش مهمی را در پیشبرد انقلاب و پیروزی آن ایفا می كرد كه ذكر نمونه ها و شرح آن، در این مختصر نمی گنجد.
در سال 1341، شاه و عوامل آن، لوایح ششگانه ای را با ظاهر اصلاحات و ایجاد رفاه برای مردم تدوین كردند و می خواستند آن را به رفراندوم بگذارند.

امام رحمت الله علیه كه به خوبی از حیله ها و عوام فریبی های شاه اطلاع داشت، مخالفت خود را با لوایح اعلام نمود و به آیت الله طاهری خرم آبادی نیز دستور داد كه به خرم آباد برود و مسائل مطرح شده را با علما و مردم آن دیار در میان بگذارد.

تلاش آیت الله طاهری خرم آبادی در آن روزگار برای رساندن پیام امام رحمت الله علیه و گرد هم آوردن علمای خرم آباد و تصمیم گیری برای مسائل پیش آمده، نقطه عطفی در مبارزات ایشان می باشد. ایشان پس از مدتی به قم رفت و گزارش مذاكرات علما و جریان های پیش آمده در شهر را به اطلاع امام رحمت الله علیه رساند.

وی در اوایل سال 1342 به منظور تبلیغ و در آستانه ماه محرم، تصمیم به عزیمت به كاشان گرفت و آن را با امام راحل در میان گذاشت.

امام (س) موافقت فرمودند و پیام هایی برای علمای كاشان با موضوعیت جریان های پیش آمده و ضرورت مبارزه با رژیم شاه، دادند. وی ضمن رساندن این سخنرانی های مهم و افشاگرانه ای را در ایام ماه محرم انجام داد كه شور عجیبی در مردم كاشان ایجاد كرد و ساواك و عوامل رژیم پهلوی را هراسناك ساخت. همچنین سخنرانی وی پس از حادثه پانزدهم خرداد در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در حمایت از امام ره و محكوم كردن جنایات رژیم، در كارنامه مبارزاتی او می درخشد.

در طول سال های مبارزه، آیت الله طاهری خرم آبادی، بارها و بارها مورد تعقیب ساواك قرار گرفت و بارها تبعید یا زندانی شد. اما بینش صحیح وی از انقلاب و همچنین اطاعت محض از امام رحمت الله علیه و علاقه وافر به ایشان، تبعید و زندان و... را بر ایشان هموار می ساخت.

ایشان هدف امام خمینی رحمت الله علیه از نهضت را این گونه بیان می كند:«از پای درآوردن حكومت سلطنتی در حد ساقط كردن آن و یا ضعیف كردن آن، به عنوان هدف میان مدت برای همه روشن بود. اما هدف نهایی نمی خواهم بگویم برای همه، ولی برای بسیاری از مبارزان نیز مجهول بود. به هر حال تا قبل از مطرح شدن مباحث ولایت فقیه حضرت امام، بحثی در مورد نظام جایگزین رژیم شاهنشاهی نشده بود. مباحث امام افق مبارزه را وسیع تر كرد و یك هدف مشخص و روشن را برای نهضت ترسیم كرد و آن، حكومت اسلامی و مسأله ولایت فقیه بود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین