Friday 29 March 2024| ۱۲: ۴۸ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
آستان گزارش می دهد؛
در روایات هم هست که بچه هاتان را تربیت کنید به غیر آن طورى که خودتان‏‎ ‎‏هستید،براى زمان آتیه. براى اینکه اینها در زمان آتیه باید دست به کار مملکت و‏‎ ‎‏کشور بشوند.
امام خمینی(س): تربیت و تعلیم همه جانبه‏‎ ‎‏باید باشد/ لزوم تربیت دانش آموزان به مسائل عبادى و سیاسى‏

‏‏بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،امام خمینی(س) نسل جوان کشور را آینده سازان مملکت معرفی می کنند و به همین منظور در کلام،سخنرانی ها،کتب و پیام های ایشان توصیه ها و تاکیدات فراوانی نسبت به توجه به نسل جوان کشور مشاهده می شود.

امام خمینی(س) تربیت و تعلیم همه جانبه دانش آموزان را یک امر ضروری تلقی کردند.ایشان در این باره فرمودند:‏‏ البته شما، متصدیان مدرسۀ «علوى»، از قرارى که تا حالا به من گفته اند ـ من خودم‏‎ ‎‏کارى به کار این امور ندارم لکن از قرارى که من شنیدم ـ بسیار خوب عمل کردید.‏‎ ‎‏بچه هاى ما را خوب تربیت کردید. فقط یک نکته بوده است که اشکال داشتم، و آن نکته‏‎ ‎‏را از این به بعد شما مورد نظرتان باشد؛ و آن اینکه بچه هاى ما در هر زمانى موافق آن‏‎ ‎‏زمان باید تربیت بشوند.‏

ایشان در ادامه سخنان شان فرموده اند: در روایات هم هست که بچه هاتان را تربیت کنید به غیر آن طورى که خودتان‏‎ ‎‏هستید،براى زمان آتیه. براى اینکه اینها در زمان آتیه باید دست به کار مملکت و‏‎ ‎‏کشور بشوند. شما بچه ها را از سیاست، از اینطور چیزها دور نگه ندارید. دور نگه داشتن‏‎ ‎‏بچه ها از سیاست اساس این مى شود که وقتى وارد در اجتماع شدند، مثل یک آدم کورى‏‎ ‎‏وارد اجتماع بشوند. خود اشخاصى که مى خواهند بعد در این مملکت در این کشور‏‎ ‎‏زندگى بکنند و مقدرات این مملکت دستشان باشد، آنها باید آگاه باشند از همۀ‏‎ ‎‏خدعه هایى که کرده اند، از همۀ کارهایى که استعمار کرده، از همۀ عقب نگهداریهایى که‏‎ ‎‏به دست اینها واقع شده، اینها باید به دست شما و به تعلیم شما به آنها گفته بشود. امام خمینی(س) وارد کردن فرزندان،دانش آموزان و نسل جوان را به مسائل روز تاکید کردند،فرمودند: آنها را‏‎ ‎‏وارد کنید در مسائل روز. آنها مطلع باشند از مسائل روز. اگر خداى نخواسته در این‏‎ ‎‏[‏‏مورد‏‏]‏‏ قصور بشود یکوقت مى بینید که چهره هاى منحرف که وارد در مسائل روز‏‎ ‎‏هستند غلبه مى کنند بر چهرۀ حق که وارد به مسائل روز نیست. تربیت و تعلیمْ همه جانبه‏‎ ‎‏باید باشد؛ یعنى آن مقدارى که کشور احتیاج به آن دارد، انسان احتیاج به آن دارد، خود‏‎ ‎‏شخص احتیاج به آن دارد، باید تعلیم و تربیت در آنجا به همۀ ابعاد باشد. ‏(صحیفه امام جلد 6صفحه 199)


دکتر شریفی یزدی جامعه شناس و عضو پژوهشکده خانواده در خصوص نقش آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:به لحاظ اجتماعی دارای 5 نها اصلی هستیم.از این رو هیچ جامعه ای در هیچ مکانی و در هیچ دوره ای از دوره های تاریخ نیست که فاقد یکی از این نهادهای اصلی باشد. 

دکتر شریفی یزدی در ادامه افزود:نهاد سیاسی،اقتصادی،مذهبی و خانواده نیز نهادهای اصلی به شمار می روند اما نهادی که از نظر امام خمینی(س) و دیگر صاحب نظران حائز اهمیت است نهاد آموزشی یا همان تربیت و تعلیم است.نهاد تربیتی شالکه اصلی جامعه را به عهده دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:در کشور ما به طور کلی بحث تربیت پذیری ،جامعه پذیری و بحث انتقال ارزشها و هنجارهای اجتماعی بر عهده دو نهاد اصلی است.نهاد خانواده و نهاد آموزشی نیز این دو وظیفه خطیر را به عهده دارد.در مقوله تعلیم و تربیت وقتی سخن از تربیت به میان می آید همه جانبه بودن آن نیز مورد اهمیت واقع می شود همان طور که در بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی،امام خمینی(س) تربیت همه جانبه دانش آموزان نیز مهم است.از این رو در تربیت همه ابعاد وجودی یک انسان نیز باید در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد:تربیت اقتصادی،سیاسی به خصوص استفاده از رسانه نیز  بسیار حائز اهمیت است.زمینه سازی برای رشد استعدادها و توانمندی های فردی نیز به عهده تعلیم و تربیت بوده از این رو نهاد آموزش در جامعه رو به توسعه ای مانند ایران جایگاه ویژه ای دارد.

این عضو پژوهشکده خانواده افزود:برخی اصحاب توسعه اصلی ترین عامل برای توسعه همه جانبه یک کشور را تعلیم و تربیت عنوان می کنند در حالیکه برخی دیگر امکان توسعه را در پول،ذخایر ارزی و ... می بینند در حالیکه شواهد نشان می دهد کشورهایی که به پیشرفت دست یافته اند برای توسعه منابع انسانی شان اقدامات بسزایی انجام داده اند.بنابراین نیروی انسانی مناسب برای توسعه باید توسط تعلیم و تربیت پرورش یابد.

امام خمینی(س) در خصوص لزوم تربیت دانش آموزان به مسائل عبادی و سیاسی فرمودند:آقایان که تربیت بچه ها را مى کنند؛ مسائل سیاسى روز را هم به آنها تعلیم بکنند.‏‎ ‎‏نمى گویم همۀ آن ‏‏[‏‏مسائل سیاسى‏‏]‏‏ باشد. همه چیز باید باشد. یک بچه که از یک مدرسه‏‎ ‎‏بیرون مى آید باید هم مسائل دینى اش را بداند، مسائل نماز و روزه اش را بداند، هم‏‎ ‎‏تربیتهاى علمى بشود مطابق هر سیستمى که هست، و هم تربیت سیاسى بشود.(صحیفه امام جلد 6صفحه 199)



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین