Friday 29 March 2024| ۱۴: ۴۱ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
به مناسبت روز خانواده؛
امام خمینی(س) الگوی مسلمانان جهان در راه روش زندگی در خصوص محورهای مهم خانواده توصیه ها و تاکیداتی را همواره متذکر می شدند.
اصالت در نهاد خانواده از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

اصالت در نهاد خانواده  مایه سکونت و انس جویی اعضای خانواده به یکدیگر است. محبت ورزی در خانواده یکی از اصولی است که بزرگان دینی و مذهبی تاکیدات فراوانی به افراد داشته اند.امام خمینی(س) الگوی مسلمانان جهان در راه  روش زندگی در خصوص محورهای مهم خانواده توصیه ها و تاکیداتی را همواره متذکر می شدند.

امام خمینی(س) در خصوص خانواده مستمندان و فقرا که فرزندانی انقلابی را تحویل جامعه دادند با اشاره به نقش خانواده فرمودند:مستمندان و فقرا و دورافتاده‌ها در صف مقدم جامعه هستند، و همینها و همین زاغه نشینان و همین حاشیه نشینان و همین محرومان بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند. اینها بودند که از همه چیز خودشان در راه اسلام عزیز در رژیم سابق گذشتند و الآن همه مشغول‌اند. همینها هستند که الآن در جبهه‌ها مشغول به فداکاری هستند، و جوانهای همینهاست که در سرتاسر کشور، داخل و در خارج کشور مشغول‌اند برای تأیید اسلام و ملت شریف ایران قدر یک همچو جوانان و قدر یک همچو خانواده‌هایی که این جوانان را تحویل جامعه داده‌اند می‌داند.( صحیفه امام جلد 17ص426).

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس  و استاد دانشگاه با تحلیل نقش خانواده در جامعه طبق فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:خانواده از دیدگاه قرآن با 3 عنصر اساسی مورد توجه قرار می گیرد.آنجا که مهم ترین هدف تشکیل خانواده آرامش می شود و دو بال رسیدن به آرامش،مودت و دوست داشتن است به جرات می توان گفت،چالش های جدی نظام خانواده در حول این سه محور اساسی می چرخد.

این جامعه شناس در ادامه بیان کرد:هر کجا که آرامش در نظام خانواده قربانی عوامل و متغیرهای محیطی و غیر حضوری می شود نبودن آن آسیب چندانی به نظام خانواده وارد نمی کند .نکته دیگری که حائز اهمیت است عدم فراموشی گذشته و درگیر شدن آرزوهای بی پایان است که آینده زندگی افراد را در ابهام،اضطراب و نگرانی فرو می برد.مودت یعنی بخشیدن و بخشیده شدن موضوعی است که بسیاری از اعضای تشکیل دهنده خانواده به عنوان یک چالش جدی به آن مبتلا هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:دوست داشتن راز ماندگاری و احیای یک زندگی است که الزاما ابتدای آن با دوست داشتن است و ادامه آن تثبیت و تقویت این معجزه الهی با توجه به آسیب های جدی نظام خانواده از جمله اعتیاد در حوزه های مختلفی چون مواد مخدر ،شبکه های اجتماعی یا بحران های اخلاقی و... است.

دکتر اندرخورا افزود:برای داشتن یک خانواده مقتدر و متعالی بازنگری آگاهانه و اخلاق حرفه ای در نظام خانواده بسیار راهگشای مسائل خواهد بود.

منبع:آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین