Tuesday 23 April 2024| ۱۷: ۴۴ - سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
یکی از دغدغه های جامعه امروز مسئله جایگاه حقوق مردم و چگونگی تعلیم آن است.

همایش بین المللی حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س) با حضور یادگار امام برگزار شد

همایش بین المللی حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (س) با حضور آیت الله سید حسن خمینی در پژوهشکده امام خمینی(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان،این همایش دو روزه که در پژوهشکده امام خمینی(س)در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است جمعی از دانشجویان،علما و محققان علوم دینی شرکت داشته و مقالاتی را ارائه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی زاده مسئول کمیته علمی همایش بین المللی حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س) گفت: یکی از دغدغه های جامعه امروز مسئله جایگاه حقوق مردم و چگونگی تعلیم آن است.گفتمان دینی تکلیف مدار است اما پرسش اینجاست که آیا حکومت دینی می تواند نسبت به کرامت انسانی و حقوق آزادی شهروندان به ویژه اقلیت ها پایبند باشد؟ برخی به این مسئله با دیده تردید می نگرند در حالیکه گفتمان دینی با مفهوم حق و حق مداری بیگانه نیست.

دکتر قاضی زاده در ادامه گفت:امام خمینی (س) در امتداد این رویکرد در بیانات خویش در عملکرد ده ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تلاش کردند تا گفتمان حق مداری و توجه به حقوق شهروندی را بارور کنند.اما چالشهای نظری و عملی در این حوزه هنوز وجود دارد.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: در دوران معاصر و با پیشرفت تکنولوژی عرصه های جدیدی از توجه به حقوق مردم را پدید آورده  و در حوزه های نوین مانند نظارت بر سلامت،توسعه،محیط زیست و مشاغل حائز اهمیت شده است.

حجت الاسلام قاضی زاده با اشاره به مجموعه مقالات منتشر شده گفت:تا به الان 50 مقاله در سه جلد آماده رونمایی است همچنین با ایجاد سه کارگروه مباحث بنیادین و نظری حقوق مردم،کارگروه مباحث ساختار حقوق مردم و حکومت اسلامی و کارگروه مباحث خاص حقوق مردم در این مدت به شکل سه جلد کتاب تحت عنوان مجموعه جلسات علمی همایش منتشر شد.

وی در ادامه بیان کرد: امید است با گسترش  گفتمان آموزه های دینی بتوانیم عالمان دینی را با فضاهای جدید بیشتر آشنا کنیم و  حقوق بشر را با اندیشه های دینی ترکیب کرده و بر اساس یک اجتهاد درست در حوزه حق مداری در حکومت معرفی کنیم.همچنین هدف از برگزاری این همایش تقویت فضای حقوق اجتماعی،سیاسی و عمومی مردم در کنار حقوق خصوصی است که باید به خوبی ساماندهی شود.

لازم به ذکر است یادگار امام در این مراسم به سخنرانی در حوزه حق و تکلیف پرداختند همچنین در این همایش آیت الله سید محمد علی ایازی،دکتر حسین مهرپور،حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم نوبهار و دکتر پین جامعه شناس  از آلمان در خصوص اندیشه های امام خمینی(س)مقالاتی را ارائه دادند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین