Friday 26 April 2024| ۰۲: ۵۵ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کلام امام خمینی(س)در وصف امام حسین(ع):
بسیار پسندیده و زیباست که مقایسه کنیم کجروی های یزیدیان و دروغگویی های آنها را در مقابل مردی که هرگز دروغ نگفت و حسین(ع) نام گرفت.
فداکاری سید الشهدا(ع)، اسلام را برای ما زنده نگه داشته است/ با زنده نگه داشتن او، اسلام زنده می‏شود

صداقت در گفتار،سلامت در افکار،شجاعت در اجرای حدود الهی و در نهایت از خود گذشتگی برای اجرای عدالت در جامعه از ویژگی های ممتازی است که امام حسین(ع) داشت.حرکت قیام عاشورا عشق به حسین(ع) را در وجود همه انسان ها بیدار نگه داشت و تا زمانی که ظام در جهان باقی است حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا الگوی بی بدیل انسان های آزاداندیش خواهد بود.

امام خمینی(س)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حفظ دسته های عزاداری در عاشورا و محرم و صفر را در بیانات شان تاکید کردند،امام راحل در این باره می فرمایند:ما باید حافظ این سنتهای اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‏افتند، [باشیم؛] تأکید کنیم که بیشتر دنبالش باشند. محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است.

همچنین امام خمینی(س) در بیانات دیگری در خصوص فداکاری امام حسین(ع) فرمودند: فداکاری سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‏های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات‏ عزاداری به عنوان عزاداری راه می‏افتاد. 

باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنتها را حفظ کنید.(صحیفه امام جلد 15ص331).

دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص تحلیل قیام عاشورا و پیام امام خمینی(س) در این زمینه به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:ایام سوگواری ماه محرم در نزدیک تر کردن انسان ها به خداوند تاثیرات فراوانی دارد به خصوص اهمیت ویژه ای برای زنده نگه داشتن دین مبین اسلام داشته همان طور که در کلام امام خمینی(س) آمده که محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است.با توجه به اینکه هر انسانی مذهبی را اختیار می کند و در قالب آئینی آن را انجام می دهد دین اسلام نیز تاثیرگذار ترین مراسم مذهبی خود را سوگواری ایام محرم معرفی می کند.زیرا امام حسین (ع) برای مسلمانان بسیار مقدس است  فرد بزرگی است که به معنای واقعی و خالص برای خدا جهاد کرد.

فداکاری سید الشهدا(ع)، اسلام را برای ما زنده نگه داشته است/ با زنده نگه داشتن او، اسلام زنده می‏شود

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:امام حسین(ع) در مقابل مکر و فریب ایستاد و با مبارزه لذت طلبی و خودپرستی به شهادت رسید.او می توانست دلیل تراشی کند و زنده بماند اما فقط برای پایداری اسلام  و دستورات قرآن پای فشرد و در مقابل ظلم ایستادگی کرد.

وی تصریح کرد:بسیار پسندیده و زیباست که مقایسه کنیم کجروی های یزیدیان و دروغگویی های آنها را در مقابل مردی که هرگز دروغ نگفت و حسین(ع) نام گرفت.امام حسین(ع) مردی بود که به شان و کرامت انسانی احترام گذاشت و به اسلام و مصلحت دین خیانت نکرد و با شجاعت برای اثبات حق ایستادگی کرد.

امام خمینی(س) نیز در همین رابطه فرمودند:مجالس عزا باید باشد و اهل منبر باید این شهادت امام حسین- سلام اللَّه علیه- را زنده نگه دارند و ملت باید با همه قدرت این شعائر اسلامی را، خصوصاً این را، زنده نگه دارند. با زنده نگه داشتن او، اسلام زنده می‏شود(صحیفه امام؛ ج‏13، ص330).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: