Thursday 18 April 2024| ۲۱: ۰۲ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کارکردهای اجتماعی محرم از نگاه جامعه شناختی؛
محرّم ماهى است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.
امام خمینی(س): محرم،ماهى که به نسل ها در طول تاریخ، راه پیروزى بر سر نیزه را آموخت

کارشناسان علوم اجتماعی و متخصصان رفتار شناسی مهم ترین کارکرد اجتماعی ماه محرم و صفر را مشارکت و همدلی مردم با یکدیگر می دانند .مشارکت مردمی و همدلی بین اقشار مردم در ماه هایی چون محرم و صفر افزایش می یابد.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی در خصوص کارکردهای اجتماعی که در ماه محرم به چشم می خورد،گفت: در این ماه افراد جامعه به صورت خودجوش وظایف را بین یکدیگر تقسیم بندی می کنند و افراد بدون چشمداشت امور مذهبی مساجد و تکایا را به عهده می گیرند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:کمتر شدن میزان بزهکاری و آسیب های اجتماعی یکی از تاثیرات مهم ماه محرم است.محرم به عنوان بزرگترین همایش سوگوارانه بشری است که به مرور زمان از غنای زیادی برخوردار می شود و همه اجتماعات بشری را در بر می گیرد و کارکردهای اجتماعی خود را بیشتر نمایان می کند.رسیدن به آرامش روانی و روحی و کنار آمدن با مصائب زندگی را به انسان می آموزد.

امام خمینی(س) نیز در خصوص ماه محرم و کارکردهای آن می فرماید :" محرّم ماهى است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. امسال در ماه محرّم، نهضت حق در مقابل باطل تقویت مى‏شود."(صحیفه امام  ج5، ص 177).

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران در این باب می فرماید:" با حلول ماه محرّم، ماه حماسه و شجاعت و فداکارى آغاز شد؛ ماهى که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهى که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومتهاى شیطانى زد، ماهى که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزى بر سر نیزه را آموخت، ماهى که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند، ماهى که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت‏."( صحیفه امام، ج‏5، ص 75).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین