Friday 29 March 2024| ۰۳: ۳۳ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
اگر شرکت های پذیرفته شده در بورس بیش از ۴۰۰ عدد باشند و هر شرکتی حداقل ۵ نفر عضو هیات مدیره داشته باشد به این رقم های پرداخت های نجومی اضافه شوند به طورحتم وضع بسیار اسف باری را نشان خواهد داد.
یک کارشناس اقتصادی،گفت: بخش عمده ای از پرداخت های نجومی در بورس اوراق بهادار اتفاق می افتد به طوری که اعضای هیات مدیره برخی از شرکت های بورسی غیرسوده نظیر فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ خلیج فارس و فولاد خوزستان از پاداش های نجومی برخوردار هستند.

به گزارش آستان به نقل از بازار نیوز، بهمن آرمان، در پاسخ به این سوال که مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود نرخ ضریب جینی در سال ۱۳۹۴ را ۰,۳۹ اعلام کرده که بر این اساس فاصله طبقاتی در کشور در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل از آن یک واحد صدم درصد بیشتر شده است، آیا حقوق های نجومی برخی از مسئولان و پزشکان دولتی تاثیری در افزایش نرخ ضریب جینی یا به عبارتی شکاف طبقاتی جامعه دارد؟ گفت: شاخص ضریب جینی بسیار فراگیر است به عبارتی در تعیین نرخ آن متغیرهای کلان زیادی تاثیر دارد، اما فیش های حقوقی نامتعارف تاثیر چندانی در تعیین نرخ ضریب جینی نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه تعداد کمی از پزشکان دولتی ماهانه بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان درآمد دارند، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست که این پرداخت های نجومی چند درصد از افراد جامعه را در بر می گیرد، اما تاثیر فیش های حقوقی نجومی در افزایش نرخ ضریب جینی بسیار پایین است.

آرمان، افزود: متاسفانه شیوه محاسبه نرخ ضریب جینی در ایران قابل اعتماد نیست که بخواهیم نسبت به آن تکیه داشته باشیم. 

وی،با انقاد از اینکه تا به امروز مسئولان نتوانستند عدالت اجتماعی را در کشور برقرار کنند، ادامه داد: پیش بینی می کنم ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از جمعیت ایران از پرداخت های نجومی برخوردار هستند که پرداخت های نجومی فقط شامل پزشکان نیست بلکه این افراد با دور زدن قانون حقوق های نامتعارف را دریافت می کنند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی، اظهارکرد: پرداخت های نجومی فقط مربوط به پزشکان، کارکنان و مدیران دولتی نیست بلکه بخش عمده ای از آن در بورس اوراق بهادار اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: شرکت هایی از جمله فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ خلیج فارس و فولاد خوزستان به هیچ عنوان سودی را بوجود نیاورده اند و حتی قیمت سهام آنها در بازار بورس روند نزولی داشته است، اما کماکان حق حضور در جلسه و پاداش هیات مدیره سر جای خود باقی مانده است که بی شک این امر در حوزه پرداخت های نجومی قرار می گیرد.  

این کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار کرد: اگر شرکت های پذیرفته شده در بورس بیش از ۴۰۰ عدد باشند و هر شرکتی حداقل ۵ نفر عضو هیات مدیره داشته باشد به این رقم های پرداخت های نجومی اضافه شوند به طورحتم وضع بسیار اسف باری را نشان خواهد داد. 

این استاد دانشگاه، گفت: متاسفانه دولت در عمل نشان داده که نسبت به بحث فیش های حقوقی نجومی بی تفاوت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین