Saturday 20 April 2024| ۰۹: ۲۶ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
‏‏تحلیل بیکاری و وابستگی اقتصادی در اندیشه امام راحل از نگاه یک استاد دانشگاه:
افزایش بیکاری،ازدواج ،اعتیاد و طلاق را در جامعه رواج می دهد حتی نظام سیاسی حکومت ها را با چالش رو به رو می کند.
کم کاری، بیکاری، وادار کردن به‏‎ ‎‏بیکاری، از اموری است که برای کشور مثل سم قاتل است و کشور را به تباهی‏‎ ‎‏می کشد

امام خمینی(س) همواره به مسائلی از قبیل کم کاری و بیکاری در جامعه تاکیدات فراوانی داشتند و این دو را عاملی برای ایجاد آسیب های اجتماعی معرفی می کنند.

یکی دیگر از مواردی که به عنوان آسیب جامعه را با تخریب رو به رو می سازد وابستگی اقتصادی است که امام راحل در این رابطه نیز تاکیداتی را مطرح ساختند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص کم کاری و بیکاری و ریشه در وابستگی اقتصادی‏ چنین فرموده اند:" من سفارشم به همه این است که از تشنج ها و از تحصن ها و از راه پیمایی های برخلاف‏‎ ‎‏خودداری بکنند  و از آن طرف هرکس در هر کاری که مشغول است، آن کار را خوب‏‎ ‎‏انجام بدهد کم کاری و بیکاری، سرمایۀ همۀ وابستگی های اقتصادی است."

امام راحل در بخش دیگری از بیانات شان می فرمایند:" اگر ما خودمان‏‎ ‎‏کار نکنیم لابد باید وابسته باشیم. اگر خودمان زراعت نکنیم باید در زراعت وابسته‏‎ ‎‏باشیم. اگر خودمان صنعتمان را خودکفا نکنیم در آن هم باید باز وابسته باشیم. هرکس در‏‎ ‎‏هر کاری که هست، آن کار را خوب انجام بدهد."

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی در تحلیل اندیشه امام راحل در خصوص بیکاری به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان گفت:اندیشه های امام راحل در تمام دوران تاریخ قابل بهره برداری است.زیرا سخنان جامع و کامل این بزرگوار در همه عرصه های ایران موثر بوده و تاثیرات بسزایی در هر عصری دارد.مسئله بیکاری از این نگاه مورد توجه امام راحل است که منشا تمام گرفتاری ها و مشکلات اجتماعی است.بیکاری یک جامعه را با انواع مصائب رو به رو می کند.بیکاری علاوه بر نابسامانی های اقتصادی،ازدواج و ساماندهی خانواده را با چالش های عدیده ای رو به رو می کند.

این آسیب شناس و استاد دانشگاه در ادامه افزود:برای جلوگیری از بروز انواع آسیب های اجتماعی باید مسئله اشتغال سر و سامان بگیرد. زیرا بیکاری در شادی ،نشاط و سبک زندگی یک جامعه نیز تاثیرات منفی می گذارد.جامعه امروز از حالت کشاورزی به سمت خدمات و صنعت در حال پیشروی است و بحث اشتغال به سه بخش صنعت،خدمات و کشاورزی تقسیم بندی می شود.اشتغال تمام دنیا بر اساس این سه نوع است اما در عصر جدید بحث صنعت رشد چشمگیری داشته است.اصولا در جوامعی که کار و اشتغال رو به افزایش است بیکاری کمتر قابل لمس بوده و از سوی دیگر آن جامعه با معضلات اجتماعی و اقتصادی از قبیل وابستگی اقتصادی کمتر رو به رو است.

امام راحل در این راستا نیز فرموده اند:" کم کاری، بیکاری، وادار کردن به‏‎ ‎‏بیکاری، از امور‏‏[‏‏ی‏‏]‏‏ است که برای کشور ما درست مثل سم قاتل است. کشور را به تباهی‏‎ ‎‏می کشد. بنابراین من از همۀ کارمندان و کارگران و کشاورزها و هرکس در هر جا مشغول‏‎ ‎‏یک کاری هست، تقاضا می کنم که آن کار را خوب انجام بدهد و قوۀ فعالۀ خودش را به‏‎ ‎‏کار بیندازد. آن قوه ای را که خدا به او داده تعطیل نکند، تا بلکه ان شاءالله به برکت اجتماع‏‎ ‎‏مردم، به برکت همت مردم، این کشور به پیش برود، این نهضت به ثمر برسد، و همۀ‏‎ ‎‏مملکت اسلامی بشود و همه با رفاه باشند.
 ‏
قرایی مقدم استاد دانشگاه در ادامه گفت:افزایش بیکاری،ازدواج ،اعتیاد و طلاق را در جامعه رواج می دهد حتی نظام سیاسی حکومت ها را با چالش رو به رو می کند.علاوه بر وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر آسیب های اجتماعی را نیز دو چندان می کند.بنابراین حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی با تکیه بر تولیدات داخلی باعث کاهش عقب ماندگی می شود.

‏‏  امام راحل با اشاره به حفظ وحدت ملت ایران می فرماید:" امید این را دارم که حفظ بکنیم وحدت خودمان و‏‎ ‎‏آن جهت الهیت انقلاب را. آن جهتی را که همه توجه به خدا داشتید. این پشتوانۀ بزرگی‏‎ ‎‏است برای ملت شما. این را حفظ کنید. وحدتتان را حفظ کنید تا ان شاءالله این‏‎ ‎‏آشفتگیهای مختصری که هست به برکت همین وحدت و اسلامیت از بین برود و کشور‏‎ ‎‏ما کشور اسلامی و مستقل و آزاد باشد. ان شاءالله خداوند همه تان را تأیید کند. ‏

منبع:صحیفه امام جلد 12 صفحه 10
‏‎ ‎
‏‎

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین