Friday 29 March 2024| ۱۶: ۲۹ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
‏‏تحلیل اندیشه امام خمینی(س) از زبان یک استاد دانشگاه:
ما باید ناظر باشیم به امور‏‎ ‎‏مردم. ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت می گذرد.
نزدیکی مردم به دولتمردان سبب جلوگیری از اتلاف سرمایه های عظیم ملی در کشور می شود

همدلی و همزبانی میان ملت و دولتمردان یکی از موارد مهمی است که امام خمینی(س) همواره تاکید به آن داشتند و در بیانات شان به ملت و دولت سفارشات فراوانی را مد نظر قرار دادند.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل اندیشه امام راحل در خصوص همدلی و همزبانی بین ملت و دولت گفت:همدلی،همکاری،همزبانی و مشارکت میان مردم و دولتمردان باعث می شود مسئولان کشوری با نیازها و دغدغه های ملت بیشتر آشنا شوند.درک متقابلی که میان ملت و دولت شکل می گیرد باعث می شود مسئولان همه امکانات را برای مردم در نظر گیرند و توانایی خود را برای رفاه بیشتر مردم به کار گیرند.

دکتر ابراهیم اندرخورا جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:همدلی بین ملت و دولت که همواره در اندیشه های امام راحل مد نظر بوده است فضای داخلی کشور را به سر و سامان می رساند و این مشارکت و تعاون باعث می شود کشور در برنامه ریزی ها و هدفمندی هایی که دارد با پیشرفت و ترقی رو به رو شود.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران،امام خمینی(س) در بیانات شان به لزوم نظارت مردم بر کارهای دولتمردان تاکید داشتند،ایشان در این باره می فرمایند:"‏‏امروز تبلیغ اسلام برای حفظ خود اسلام. تبلیغ این است که رئیس جمهورتان را‏‎ ‎‏خودتان تعیین کنید. اهمیت این همان اهمیتی است که اسلام دارد. یک نفری که وارد‏‎ ‎‏بشود و در رأس امور واقع بشود و ـ خدای نخواسته ـ فاسد از کار در آید، یک کشور را به‏‎ ‎‏فساد می کشاند. اگر چشمتان باز نشده بود و توطئه ها را کشف نکرده بودید، خدا می داند‏‎ ‎‏که چند وقت دیگر ما به کجا می رسیدیم. حالا هم همین طور باشد. حالا هم همین طور‏‎ ‎‏است. "

ایشان در بخش دیگری از بیانات شان فرمودند:"همانطوری که ارتش ما و سپاه پاسداران ما و بسیج ما و عشایر ما در جبهه ها مشغول‏‎ ‎‏دفاع از اسلام هستند ـ و خداوند تأییدشان کند، آنها را و همۀ ملت ما باید پشتیبانی از آنها‏‎ ‎‏بکنند ـ همان طور شما هم که جندالله هستید، برای مصالح عمومی اسلام، مکلف هستید ‏که عمل بکنید و مردم را دعوت کنید. وادار کنید مردم را. تکلیف شرعی را به آنها‏‎ ‎‏بگویید. مسئله، مسئلۀ این نیست که خوب، من دلم می خواهد یک وکیل داشته باشم، دلم‏‎ ‎‏می خواهد یک وزیر داشته باشم؛ خیر، قضیه این نیست، قضیۀ سپردن یک مملکتی است‏‎ ‎‏به دست یک کسی که اگر ناباب از کار در آید، صدمه به اسلام می زند، جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏را از بین می برد. این یک مسئلۀ حیاتی است برای شما، برای اسلام و مسلمین. آسان این‏‎ ‎‏را نگیرید که ما دخالت نمی کنیم؛ یک دسته بگویند: ما دخالت نمی کنیم، از باب اینکه‏‎ ‎‏امر سیاسی است، به ما چه! این امر سیاسی به همه مربوط است، به اسلام مربوط است، به‏‎ ‎‏حفظ اسلام مربوط است. ما اگر نظارت نکنیم؛ یعنی، ملت اگر نظارت نکنند در امور‏‎ ‎‏دولت و مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند، بسپارند دست اینها و بروند مشغول‏‎ ‎‏کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد. ما باید ناظر باشیم به امور‏‎ ‎‏مردم.  ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت می گذرد، اموری که ـ فرض‏‎ ‎‏کنید که ـ در مجلس می گذرد. نظارت! توجه داشته باشد به اینها. ملت باید توجه داشته‏‎ ‎‏باشد که اگر در مجلس این سفر ـ فرض کنید که ـ یک کسی را تعیین کردند که کارشکنی‏‎ ‎‏برای دولت کرده، کارشکنی برای مجلس کرده، دفعۀ دیگر تعیینش نکند. اعلام کنند:‏‎ ‎‏تعیین نمی کنیم، بلکه ان شاءالله ، به راه بیایند.‏( صحیفه امام جلد 15صفحه 16).

اندرخورا استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد:نزدیکی مردم به دولتمردان سبب جلوگیری از اتلاف سرمایه های عظیم ملی در کشور می شود این همان نکته ای است که مد نظر امام راحل نیز بود تا با این همدلی فرصت های ملی حفظ شود و جوانان این مرز و بوم می توانند مسئولان را در دستیابی به اهداف ملی کمک کنند. نزدیکی میان دولت و ملت به خصوص دولتمردان خلاهای کشور را کاهش می دهد و مانع از نفوذ و رخنه دشمنان به کشور می شود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان






نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین