Friday 29 March 2024| ۱۹: ۱۲ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
توصیه جدی امام خمینی(س) برای رفع محرومیت های کشور:
باید همت کنید برای ساختن یک کشوری که خرابه بود، همت لازم دارد. و مهم این است که افراد، هر یک خودشان را مسئول بدانند. هم مسئولِ خودشان بدانند، هم مسئولِ کارهای دیگران.
همه ما مسئولیم، یک مملکتی را باید ملت اداره کنند/ برای ساختن کشوری که خرابه بود همت لازم است

17 آبان 1358 روزی است که امام خمینی(س) در قم در خصوص رفع مشکلات و محرومیت ها در بین کارکنان شهرداری اهواز سخنرانی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان،امام راحل در این سخنرانی به اهداف دشمنان به خصوص آمریکا اشاره داشته و سیاست خارجی در روابط با کشورها را گوشزد کرد.

متن پیام امام خمینی(س) به کارکنان شهرداری اهواز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سوغات تمدن بزرگ شاه

یکی از آثار این نهضت اسلامی این است که قشرهای مختلف با ما ملاقات می‌کنند و مسائلی که دارند آنها، طرح می‌کنند و مسائلی هم که ما داریم با آنها در میان می‌گذاریم.

شما که کارمندان شهرداری اهواز هستید و حالا زحمات خودتان را، خدمات خودتان را در آنجا شرح دادید، این موجب تشکر من است، و خدای تبارک و تعالی به شما اجر خواهد داد ان شاء الله. امروز کشور شما احتیاج به خدمت دارد. شما مُطّلعید که کشوری برای شما گذاشتند که شهرهایش هم مخروبه بوده است. تهران که مرکز است جنوبش آن است که می‌بینید. و حاشیه‌هایش و این بیچاره‌های زاغه نشین و امثال اینها، آن است که گاهی در تلویزیون می‌بینید و خودتان مُطّلعید. بنابراین بوده است که این طبقه ضعیف، طبقه مستضعف، اینها به همین حال عقب ماندگی در هر جا هست باشند، و ذخایر آنها به عیّاشی یک دسته و به دادن به مُفت و رایگان از بین برود.

 اهواز با آن ذخیره خداداد، خوزستان با آن ثروت هنگفت، باید شهرش آن‌طور باشد؛ دهاتش بدتر. من یک وقتی که - خیلی سال قبل - از آنجا عبور کردم دیدم که - با راه آهن می‌رفتیم - نزدیک بعضی از دهات، این بچه‌ها و بزرگها و اینها هجوم می‌آوردند طرف آنجایی که ما عبور می‌کردیم، و مع الأسف همه به حالی بودند که موجب تأثر بود، در جایی که ثروتشان - ثروت خداداد - در زیر پایشان بود، خودشان آن‌طور مستمند بودند. مملکتی که ثروتش زیاد بوده است، ذخایر زمینی‌اش الی‌ ماشاء الله بوده است، باید باز به حال مخروبه باشد. 

این «تمدن بزرگ» این را برای ما سوغات آورد که همه چیزهای ما را دادند به غیر، و خود ما را در یک مملکت پُرثروت، یک مملکتی که قابل است از برای اینکه صد و پنجاه میلیون جمعیت یا بیشتر در او زندگی مُرفَّه داشته باشند، سی و چند میلیون جمعیت که اکثرشان وضعشان وضع صحیح نیست، ثروتها به جیب یک دسته مجتمع شده و به خارج منتقل شده، و علاوه بر آن تمام ذخایر ما را دادند به خارجیها و یک ثَمَنِ بَخْسی (۱) گرفتند، آن هم صرف مملکت نشد، خوردند و بردند. حالا هم که ملاحظه می‌کنید آن دشمن شماره یک شما  را - که همه ثروتهای ما را برده است و در بانکها جمع کرده است - امریکا برده است در آنجا دارد لالایی برای او می‌خواند و دارد از او پذیرایی می‌کند.

مسئولیت همگانی در برابر خود و دیگران

وضع این‌طور بود و بحمدالله شما موانع را مرتفع کردید. آنهایی را که نمی‌گذاشتند کار انجام گیرد، مرتفع شدند. حالا دیگر دست خودمان است، و باید همت کنید برای ساختن یک کشوری که خرابه بود، همت لازم دارد. و مهم این است که افراد، هر یک خودشان را مسئول بدانند. هم مسئولِ خودشان بدانند، هم مسئولِ کارهای دیگران.

مسئول خودشان که کاری که به آنها محوَّل می‌شود، مثل مثلاً شماها که در شهرداری اهواز هستید. هر کاری که محوَّل به هر فردی است، منتظر این نشود که یک کس دیگری کاری بکند. 

این باید کار خودش را خوب انجام بدهد، و اگر چنانچه دید آن برادرش، آن رفیقش کارش را خوب انجام نمی‌دهد، مسئول او هم هست، باید او را هدایت کنند، کُلُّکُمْ راعٍ‌، همه باید مراعات بکنید، و همه‌تان هم مسئولید، همه ما مسئولیم. یک مملکتی را باید خود شما اداره کنید. باید خود ملت اداره کنند، و مع الأسف الآن گروه‌های مختلفی با عقاید مختلفی که بسیارشان خدمتگزاران همان رژیم سابق بودند یا خدمتگزارهای‌خارجیها هستند – اجنبی ها هستند - بین مردم در تمام قشر مملکت افتادند به طریقهای مختلف، به راه‌های مختلف سمپاشی می‌کنند.

منبع:صحیفه امام جلد یازده ص 6

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین