Thursday 25 April 2024| ۱۸: ۱۱ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در حرم مطهر امام راحل:
اگر به سیره حضرت امام خمینی(س) نگاه کنیم دیده می شود که نخستین سند مبارزاتی ایشان در سال 1323 در کتابخانه وزیری یزد به وجود آمده است.
امام خمینی(س) اهل نویسندگی بود و چنین رهبری در سطح دنیا کم نظیر و بی بدیل است

دبیر هفته کتاب در تجدید میثاق کارکنان و مدیران کتابخانه های عمومی کشور با آرمان های امام راحل در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بین جمع کثیری از شخصیت های فرهنگی و اهل قلم گفت:خوشحالم که در آغازین ساعات این هفته افتخار داریم در معیت دوستان تجدید میثاق با آرمان های امام راحل داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان،مجید غلامی در ادامه با اشاره به برخی دیدگاه های امام خمینی(س) در خصوص کتاب و کتابخوانی ادامه داد:یکی از نعمت هایی که باید قدر آن را بدانیم وجود حضرت امام خمینی(س) است و از این حیث که ایشان انس زیادی با مقوله کتاب و کتابخوانی داشتند و در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب توصیه و نگاه های دقیقی به این حوزه داشتند.

دبیر هفته کتاب تصریح کرد:اینکه که در راس مملکت امام راحل خودشان اهل نویسندگی بودند چنین رهبری در سطح دنیا کم نظیر و بی بدیل است.مرور صحیفه ایشان نشان می دهد بحث کتاب و کتابخوانی بخش پررنگ بیانات ایشان است. خاطرات و یادداشت های امام راحل نشان می دهد ایشان نسبت به مقوله کتابخانه ها نیز توجه خاص داشتند. 

غلامی ضمن بیان این مهم که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، یکی از سرمایه های فکری فرهنگی و اجتماعی در حوزه کتاب است،افزود:مقام معظم رهبری توصیه های مکرری به مسئولان و مردم  در این حوزه دارند و نعمتی است که نمی توان بی توجه از کنار آن عبور کرد.همواره به مردم و مسئولین در بحث کتاب و کتابخوانی گوشزد می کنند و اینها شاید گاهی مغفول مانده که نیاز به بازنگری دارد.

دبیر هفته کتاب خاطر نشان کرد:شعار این دوره از کتابخوانی که در ایران اسلامی یک صدا گفته می شود توسعه فضای کتابخوانی در کشور است.امیدواریم به واسطه یادآوری این هفته شاهد استمرار و توجه به این مقوله در سراسر کشور باشیم ونهضت مردمی را مشاهده کنیم.

دکتر امیر خانی معاونت سازمان اسناد کتابخانه ملی کشور در این مراسم گفت:خوشحالم در نظام و مملکتی زندگی می کنیم که سران و رهبران ما یک نویسنده مولف و دانشمند هستند.

معاون سازمان اسناد کتابخانه ملی کشور ادامه داد: اگر به سیره حضرت امام خمینی(س) نگاه کنیم دیده می شود که نخستین سند مبارزاتی ایشان در 1323 در کتابخانه وزیری  یزد به وجود آمده است.امام راحل در بهبوهه مسائل اقتصادی سال 67 و شرایط ناگوار کشور در زمان جنگ آن فرمان زیبا را برای تجدید بنا و توسعه کتابخانه آیت الله مرعشی صادر می کنند و می فرمایند:" زندگی زیر چتر کتاب و قلم اندوخته ها آنقدر شیرین و لذت بخش است که خاطره همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از یاد می برد". وقتی به زندگی ایشان نگاه می شود از ابتدای جوانی دست به قلم بودند و همین طور در همین دهه های 30 و 40 زندگی کارهای بزرگ ایشان نشان می دهد که چقدر با کتاب انس داشتند.

همچنین در ادامه این همایش دکتر کفاش معاون وزیر آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداخت، وی ضمن تشکر از نهاد کتابخانه ها در ادامه گفت:وزارت آموزش و پرورش هم در سال های اخیر با همت اهالی کتاب،ناشران و نویسندگان توانسته است نرم دسترسی کتاب دانش آموزان را از عدد سه به عدد نزدیک به ده ارتقا دهد و آثار نویسندگان در دسترس دانش آموزان قرار گیرد. 

کفاش از برنامه های هفته کتاب در سراسر کشور خبر داد،گفت:همزمان با هفته کتاب امسال 50 هزار نمایشگاه کتاب در پنجاه هزار مدرسه کشور آغاز به کار خواهد کرد و بیش از 80 هزار عنوان کتاب از آثار نویسندگان در معرض دید دانش آموزان قرار می گیرد.همچنین همزمان با هفته کتاب 3 هزار کتابخانه روستاهای دوردست و محروم تاسیس می شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با تاکید بر ترکیب دستگاه ها و نهادهای کشور گفت:وزارت آموزش و پرورش ،نهاد کتابخانه ها،کتابخانه ملی و سازمان عقیدتی ارتش که در این مراسم حضور دارند نشان می دهد که خوشبختانه تفاهم، تعامل و هم افزایی میان نهادهای فرهنگی روز به روز بیشتر می شود به خصوص در موضوع کتاب و کتابخوانی که این یکی از برکات جامعه اسلامی است .

علیرضا مختار پور خاطر نشان کرد:پیوستگی و اتصال در میان نسل های مختلف جامعه وجود دارد کشور ما یک ویژگی منحصر به فردی دارد و رهبران دینی کشور ، رهبران انقلاب و رهبر جمهوری اسلامی یکی از ویژگی های بارزشان ویژگی فقهی و علمی و تحقیق و پژوهش است . 

وی در پایان گفت:خوشبختانه رهبران ، علما و مراجع ما از قشری انتخاب می شوند که اهل کتاب و کتابخوانی هستند.از ابتدای پیروزی انقلاب تا به حال تمامی مسئولین،وزراء،فرماندهان دستگاه های مختلف افرادی از  اهل کتاب و کتابخوانی وجود دارد که این یک موفقیت برای کشور به شمار می رود.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی آستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: