Tuesday 16 April 2024| ۱۸: ۱۸ - سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
می‌فرمودند "مگر من انقلاب کرده‌ام؟ مردم بودند و خداوند هم پشت و پناه بود، حالا هم خدا هست و مردم هم کمک می‌کنند".
نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان خاطره‌ای از تبعید امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو، گفت: امام خمینی(ره) شب کریسمس به مردم محل گل و شیرینی دادند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دهمین کنفرانس بین‌المللی "اربعین و کرامت انسانی" که در دوسلدوف گلزن کشن آلمان برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم توفیق عنایت کرد خدمت دوستان مجاهد و خدمتگزار اسلام و انقلاب و مکتب پرفیض اهلبیت‌النبی(ص) برسم.

وی خاطرنشان کرد: از همه روحانیون و علما که در این مناطق همت می‌کنند و با تحمل سختی، غربت و دوری، برای نشر اسلام ناب و رساندن آن آب زلال از چشمه جوشان قرآن تلاش کرده و احادیث را به سمع مردم تشنه حقایق اسلام می‌رسانند، تشکر می‌کنم.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: می‌دانید خداوند متعال حکیم و خلقت عالم بر اساس حکمت و عقل است، هیچ مخلوقی در عالم بیهوده و بدون هدف خلق نشده، خلق این عالم با این عظمت و نظم از آسمان و زمین، دریاها و صحراها و حیوانات همه آنها در هدف خلقتند و خداوند در قرآن حکمت از خلقت را شناخت خود و به خاطر انسان "هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی اْلأَرْضِ جَمیعًا" یاد کرده است.

ناصری گفت: خداوند همه را برای گذران زندگی انسان آفریده و طبعا با توجه به اینکه می‌فرماید «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَمَ» انسان به وسیله خداوند تکریم شده او را هدفدار خلق کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با تایکد بر اینکه پس خلق انسان به اساس تکریم خداوند و برای هدفی عالی باید باشد، عنوان کرد: خداوند برای رسیدن به هدف بزرگ، انبیا را فرستاده و دستور عملکرد قرآن را به مسلمانان داده است.

وی با اشاره به آیه "یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنتُمْ تَسْمَعُونَ" افزود: پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) آخرین پیامبران است و خداوند چندین بار در قران تصریح کرده که ای مردم از پیامبر اطاعت کنید.

وی عنوان کرد: قرآن نیز می‌فرماید که اگر پیامبر چیزی را به شما دستور داد حق تخلف ندارید اگر در مخاصمات قضاوتی کرد یا انتخابی انجام داد حق تخلف و یا نظر دادن و حکم بر خلاف ندارید.

ناصری افزود:  بنابراین هر آنچه پیامبر اکرم حکم کند یا مصلحت بداند، چون پیامبر معصوم از خطا است و خداوند دستور اطاعت از او را داده است هیچ کس حق دادن نظر و فتوی در مقابل حکم صریح پیامبر را ندارد و نمی‌تواند حسب امر خداوند از او سرپیچی کند یا نظر دیگری بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: پیروان مکتب اهلبیت(ع) این دستور خداوند را عملی کرده‌اند که آنچه پیامبر خدا از ناحیه خداوند دستور داده عمل می‌کنند به ویژه در سفارش پیامبر(ص) نسبت به مسلمین بعد از خودش که در غدیر بیان کرده و بر اساس دستور خداوند ما با عمل به دستور خداوند به حکم پیامبر و عمل به دستور او از اسلام و قرآن و اهلبیت تبعیت می‌کنیم.

ناصری تصریح کرد: ائمه مسلمین که به دستور پیامبر 12 نفر هستند همه به دنبال تحقق این برنامه الهی و به هدف رساندن انسانها به سر منزل مقصود که تکامل انسانها و به قرب حق آنهاست انتخاب شده‌اند.

امام جمعه یزد ادامه داد: بنابراین هر حرکتی و کاری و قانونی و دستوری و سفارشی که انسانها را از این هدف دور کند باطل و بیراهه به حساب می‌آید.

ناصری تصریح کرد: آنچه گم شده بشریت است و سبب سردرگمی، انحراف، ظلم‌ها و جنایت‌ها می‌شود، فراموش کردن هدف از زندگی است که خدای متعال ما را برای آن خلق کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: در انقلاب اسلامی هم امام خمینی(ره) به پیروی از مکتب قرآن و اهلبیت این هدف را دنبال کرد که به دنبال حفظ کرامت انسان و او را به سوی خدا هدایت کردن و از ظلم و ستمها و بیراهه ها و فسادهایی که استکبار جهانی بر سر بشریت امروز آورده نجات دهد.

وی عنوان کرد: استکبار انسانها را از شخصیت خدایی و الهی دور کرده و امام خمینی(ره) با این هدف که آنها را به صراط مستقیم الهی برگرداند حرکت کرد و نکته مهم در این زمینه این بود که خود امام در این مسیر بود و موفقیت ایشان هم در خصوصیاتی بود که همه امامان هم این خصوصیات را داشتند.

امام خمینی(ره) هیچ زمانی برای خود قدم برنداشت

وی افزود: نخستین ویژگی اخلاص در عمل بود، امام خمینی(ره) اخلاص در عمل داشت و برای خدا قدم برداشت، هیچ لحظه عنوان خود به میان نیاورد و قدمی را برای معرفی خودش یا ریاست یا نام و نشان برنداشت.

امام جمعه یزد افزود: در نجف که بودند هیچ وقت کاری و حرکتی که نامش را ببرند اجازه نداد حتی در فوت آیت‌الله حکیم که مردم از شهرهای مختلف می‌آمدند و از ایشان تقاضا می‌کردند اجازه بدهید از شما تقلید کنیم، می‌فرمودند: "بر آقای حکیم باقی باشید".

ناصری خاطرنشان کرد: در ایران وقتی می‌گفتند فلان کس با شما مخالف است مسؤلیت را بگیرید، می‌فرمودند "مخالف باشد مگر من اصول‌الدین هستم که مخالفت نکنند"، یا اگر می‌گفتند بعد از شما مردم چه می‌کنند و انقلاب چه می‌شود، می‌فرمودند "مگر من انقلاب کرده‌ام؟ مردم بودند و خداوند هم پشت و پناه بود، حالا هم خدا هست و مردم هم کمک می‌کنند".

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: اصلا برای خود در مقابل خداوند و مردم اختصاصی قائل نبود، فقط همه کلامش خدا بود، همه جا حتی در پیروزی‌های جبهه‌ها می‌گفت "خدا آزاد کرد".

هیچ کس در مناجات و گریه‌های شبانه به امام خمینی(ره) نمی‌رسید

وی که از همراهان امام خمینی(ره) در دوران تبعید بود، دومین ویژگی امام خمینی(ره) را عبادت دانست و گفت: امام در مناجاتها و گریه‌های شبانه و هر شب به زیارت امیرالمومنین علی(ع) و توسل و گریه‌های بعد از زیارت به گونه‌ای بود که هیچ کس به پای او نمی‌رسید.

ناصری افزود: شبانه‌روز 10 جزء قرآن می‌خواند با اینکه همه کارهای انقلاب و هدایت مردم، مراقبت از منحرف شدن انقلاب و درس و جواب مردم را هم برعهده داشت.

امام جمعه یزد عاشق مردم بودن و توجه به حفظ کرامت مردم را سومین ویژگی امام خمینی(ره) دانست و افزود: امام 14 سال در نجف بودند اما حاضر نشدند حتی برای تغییر هوا یا فرار از گرمای نجف به کوفه بروند.

عدم پذیرش رفاه در نجف به دلیل مشکلات مردم در ایران

وی افزود: با اینکه مرسوم بود آقایان می‌رفتند و وقتی بعضی از علما از ایشان خواستند که بعضی روزها برای فرار از گرما به کوفه بیایند، در پاسخ با تعجب می‌گفتند چگونه من برای هواخوری به کوفه بروم و حال اینکه دوستان من در ایران در زندان‌ها گرما می‌خورند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به اعتبار اینکه مبادا مردم در ایران غذایی نداشته باشند، حتی غذای درست و کافی نمی‌خوردند، گفت: با اینکه خود امام در تبعید بودند، به ویژه در سفر هجرت در مسیر کویت که تکلیف ایشان معلوم نبود و در مرز عراق و کویت آوراه بودیم و بعد تصمیم به پاریس گرفته شد، وقتی شنید مردم تظاهرات کرده‌ و عده‌ای گرفتار شده‌اند، در حالی که خودش آواره بود می‌فرمود: "من از این مردم شرمنده هستم، من نمی‌دانم چگونه حق این مردم را ادا کنم".

نماینده ولی فقیه در استان یزد افزود: ویژگی بعدی ایشان این بود که بسیار منظم بودند و اهل منزل ساعت خود را با زمان کار ایشان می‌فهمیدند، امام قانونمدار بود و کرامت مردم را حفظ می کرد.

وی در ارتباط به نقل خاطره ای از امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو پرداخت و گفت: در نوقل لوشاتو روستایی بود و مردم در آرامش بودند، رفت و آمد مردم و دانشجویان و مسؤلین برای دیدار امام زیاد بود و طبعا آرامش مردم گرفته می‌شد.

ارسال گل و شیرینی از طرف امام در روز عید کریسمس

امام جمعه یزد ادامه داد: برای تشکر از مردم، احمدآقا و دوستان به امام پیشنهاد کردند که مردم دیداری با امام داشته باشند و از آنها تقدیر شود گرچه زنها از نظر حجاب به رسم خود بودند و مردها نیز سبکی دیگر داشتند.

ناصری گفت: امام فرمودند صبر کنید جواب می‌دهم، چندی گذشت فکر بودیم امام چرا جواب ندادند تا اینکه عید کریسمس شد، امام احمدآقا را خواستند و فرمود شما یک ظرف شیرینی و یک شاخه گل و نامه تبریک آماده کنید و از ناحیه من بر در خانه‌ها ببرید بدهید و دیدیم چه پیشنهاد عالی و بجایی بود.

وی گفت: این کار را انجام می‌دادند در هر خانه‌ای را که می‌زدند گل و شیرینی و تبریک را از ناحیه امام می‌دادند و دیدیم که چقدر زیبا بود و بعضی بر آن بوسه می‌زدند یا با گریه و تشکر می‌گرفتند.

ناصری خاطرنشان کرد: این اقدام امام اثر بسیار عجیبی در روح مردم آنجا داشت به گونه‌ای که شبی که از آنجا به طرف ایران می‌آمدیم، به در خانه آمده بودند و شعار می‌دادند و بعضی از فراق گریه می‌کردند.

منبع: تسنيم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین