Thursday 18 April 2024| ۲۰: ۰۸ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت تصريح كرد :
وی با اشاره به اینکه تریبون های عمومی جای تشنج و تسویه حساب های شخصی نیست، تأکید کرد: اگر فضا را آرام نگاه داریم و با هم متحد باشیم دشمنان هیچ کاری نمی توانند علیه نظام ما انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی باید از درگیری داخلی بپرهیزیم، گفت: همه باید دنبال رهبری حرکت و گوش به فرمان ایشان باشیم تا ان شاءالله از این مرحله عبور کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر در جلسه تواصی به حق در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با تبریک اعیاد پیش رو و فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (ص) درباره اهمیت وحدت و آثار آن در جامعه اسلامی سخن گفت. 

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به اینکه به ابتکار امام خمینی (ره) از12 تا 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است،گفت: این ایده و فکر بسیار زیبا و جالب بود که فاصله یک هفته ای ولادت با سعادت پیامبر اسلام به قول اهل سنت و اهل تشیع به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد تا در پرتو آن جهان اسلام در موضوع وحدت تمرکز بیشتری داشته باشد و برای نزدیک شدن دل های این دو به یکدیگر تلاش شود.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان اینکه درطول سالیان گذشته هفته وحدت نقش خود را پیدا کرد، افزود: متأسفانه در سال های اخیر در حرکت هایی که استعمارگران بین المللی منشاء آن بودند و برخی کشورهای منطقه نیز عامل دست آنها شده و به سراغ موارد اختلافی بین شیعه و سنی رفتند و با استفاده از ابزار روز مطالبی را که در کتاب ها نسبت به مقدسات یکدیگر وجود داشت، برجسته کردند و یا برخی اظهار نظرهای ناپخته و بعضاً هم بسیارخطرناک را در جوامع عمومی مطرح کردند که موجب شد دشمن با دامن زدن به این اختلافات همان ایده انگیسی اختلاف بیانداز و حکومت کن را عملی کند.

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام در شرایط بدی قرار دارد منشاء کشتارها و ویرانی ها در کشورهای اسلامی را در دامن زدن به اختلافات میان مسلمانان دانست  و گفت: متأسفانه کار به جایی رسیده است که دیگر کسی نمی تواند این فتنه را در کوتاه مدت از بین ببرد و باید آتش این فتنه خاموش شود تا آرامش به جهان اسلام باز گردد. 

وی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید همواره بر پرهیز از دامن زدن به توطئه اختلاف افکنی و لزوم احترام به مقدسات یکدیگر تأکید داشته و دارند، افزود: در این موضوع بحث غیر مسلمانان هم مطرح است چرا که درجهان کنونی اطلاعات لحظه ای منتقل می شود و کوچکترین حرف و موضع گیری نادرست علیه مذاهب و ادیان موجود جهان، موجب می شود دشمنی ها توسعه یابد و نتیجه اش هم جنگ و خونریزی است.

نماینده ولی فقیه با اشاره به راه اندازی موج اسلام هراسی در دنیا گفت: در گوشه و کنار جهان هرکجا یک انفجار اتفاق افتاد گفتند کار مسلمانان است و از این طریق دشمنی را گسترش دادند که امروز آثار آن را می بینیم به گونه ای که حتی ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا نیز در نطق های انتخاباتی خود از اخراج مسلمانان از این کشور سخن گفت.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی مراقبت لازم است، در خصوص احتمال دامن زدن به اختلافات توسط دشمن در چند روز آینده هشدار داد و گفت: حرکت هایی که در گذشته در نهم ربیع الاول و امثال آن اتفاق می افتاده، زمینه را برای توسعه دشمنی ها و در فشار قرار گرفتن هرچه بیشتر پیروان اهل بیت فراهم می کند و وحدت را از جامعه اسلامی ریشه کن خواهد کرد بنابراین باید بسیار مراقبت کرد، این گونه کارها ثواب که ندارد جز گناه و آن هم گناه عظیم اختلاف افکنی بین مذاهب اسلامی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با بیان روایتی  از امام رضا (ع) مبنی بر اینکه عده ای اخباری را وضع و جعل می کنند که مقام ما را از آنچه هستیم بالاتر می برد و عده ای هم احادیثی جعل می کنند که مقام ما را از حدی که هست پایین تر می آورند و عده ای هم به تعبیری غلو می کنند و عده ای نیز که شأن و جایگاه ائمه را قبول ندارند به دیگران اهانت می کنند که نتیجه اش مقابله به مثل از طرف مقابل است گفت: آن حضرت با استناد به آیه شریفه « وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ » شیعیان را از این گونه اعمال بر حذر داشته اند.

وی افزود: در اصول کافی و برخی کتب روایی ما بر تعامل صحیح و اخلاقی با برادران اهل سنت تأکید و از شیعیان خواسته شده به عیادت بیماران آنها بروند و در تشییع جنازه های آنان حاضر شوند و با آنها نماز بخوانند، این سیره ائمه بوده است و اگر ما از آن عدول کنیم به طور جدی آسیب خواهیم دید و این خطر بزرگ باید در بحث هفته وحدت مورد توجه جدی قرار گیرد و مسئولان هم برنامه ریزی درستی برای عملی کردن وحدت داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ماه های اخیر از زبان برخی مسئولان حرفهایی ضد یکدیگر نقل شده که به وحدت جامعه و اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب وارد کرده است، گفت: وقتی افراد همدیگر را به مسائلی متهم می کنند که چه بسا بسیاری نیز واقعیت نداشته است جز خدشه دار کردن اعتماد عمومی نتیجه دیگری ندارد.

وی تأکید کرد: مهم ترین سرمایه ما اعتماد عمومی است که اگر خدای ناکرده از بین برود و مردم را در صحنه نداشته باشیم آنگاه امکان وقوع همه چیز وجود دارد.

وی با بیان آیه 46 سوره انفال" وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ" تصریح کرد: نتیجه نزاع و درگیری، فشل شدن و آبروریزی است آن هم اگر از زبان مسئولان نظام و یا کسانی که در جایی مسئولیت دارند این حرف ها شنیده شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خطاب به این افراد گفت: مگر ما در کشور قانون نداریم و رهبری معظم به عنوان فصل الخطاب بین ما مطرح نیستند؟ پس چه معنا دارد که این مطالب را رسانه ای کنیم؟ شبکه های مجازی کاری به حقیقت ندارند وقتی که مسئله ای مطرح شد آن قدر دشمن از آن سوء استفاده می کند که دیگر به این راحتی ها امکان حل و فصل و زدودن آثار آن از اذهان عمومی وجود ندارد.

وی افزود: با وجود این همه کانال ها و سایت ها چه کسی می تواند آنها را کنترل کرده و یا به آنها پاسخ دهد؟ بر فرض پاسخ هم داده شود آنها منعکس نخواهند کرد.همین مطالب مورد استناد شبکه های تلویزیونی ضد انقلاب قرار می گیرد و از زبان مسئولان کشور مطالبشان را علیه نظام مطرح می کنند و این خطر بزرگی است. 

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با تأکید بر اینکه در روایات بر پرهیز از اینگونه کارها توصیه شده است، گفت:  درروایتی نقل شده است که «اخْتَلَفوا فَهَلَکوا» اقوام گذشته با هم اختلاف پیدا کردند و نابود شدند، قرآن هم مکرر این مسئله را متذکر شده است بنابراین باید یک زمانی این مسئله حل و فصل شده، خاتمه پیدا کند.

وی تأکید کرد: این که هر روز ذهن مردم را به خاطر این مسائل آشفته می کنند کار بسیار خطرناکی است و نباید اجازه دهیم اعتماد مردم به نظام سلب شود، کسی که می خواهد در جایی مدیریت کند و ریاست داشته باشد ابتدایی ترین ابزارش سعه صدر و تحمل است.
  
نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه از آیه«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (به بندگان من بشارت ده، همان کسانی که به سخنان گوش فرا داده و بهترین را انتخاب و پیروی می کنند) معلوم می شود که می توان در جامعه اسلامی مطالب را نه برای دامن زدن به اختلافات بلکه برای بیان مسائل مورد نیاز مردم مطرح کرد، افزود: انسان باید تحمل داشته باشد و با یک انتقاد نرنجد و با بروز یک مشکل هم از صحنه خارج نشود و این نوع مدیریت کار هر کسی نیست.

وی با اشاره به تکیه رهبر معظم انقلاب بر روی فضای مجازی و تشکیل شورایی به ریاست رئیس جمهور در این حوزه گفت: امروز شرایط با گذشته بسیار متفاوت است و رهبری این خطر را احساس کرده اند که فضای مجازی در بحث جنگ نرم نقش اساسی ایفا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از جنگ نرم توانسته است در برخی کشورها کودتا راه بیاندازد، افزود: این صحنه ها را باید مدیریت کرد و در کارها سعه صدر داشت و روش ائمه و پیامبر را الگو قرار داد. 

وی افزود: وقتی پیامبر می فرمایند:" إدفع بالّتی هی أحسن و یا  فاعف عَمَّنْ ظَلمَکَ و...  فقط جنبه اخلاقی مطرح نیست بلکه دستور مدیریتی است. رسول اکرم می فرمایند اگر کسی با شما قطع رابطه کرد شما با او ارتباط برقرار کن، تکبر را کنار بگذار و متواضعانه جلو برو، اگر او بدی کرده از او بگذر.  

وی با تأکید بر اینکه درشرایط کنونی با وجود این همه دشمن باید از درگیری میان خود بپرهیزیم، گفت: درشرایطی که آمریکا برای ما خط و نشان می کشد و تهدید می کند هر چند که این حرف ها یاوه گویی است و هیچ غلطی نمی تواند بکند، آیا عقل اقتضا نمی کند که اختلافات را در داخل خود کنار بگذاریم؟. 

نماینده ولی فقیه تصریح کرد: در حق این مردمی که در هر عرصه ای با فرمان رهبری با ایثار و فداکاری و با همه جان و دل حاضر بوده و هستند نباید ظلم شود و کارهایی صورت گیرد که خدای ناکرده کام شان تلخ شود. 

وی با اشاره به اینکه تریبون های عمومی جای تشنج و تسویه حساب های شخصی نیست، تأکید کرد: اگر فضا را آرام نگاه داریم و با هم متحد باشیم دشمنان هیچ کاری نمی توانند علیه نظام ما انجام دهند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بحمدالله از رهبری هوشیار و آگاه برخوردار است و همه باید دنبال رهبری حرکت و گوش به فرمان ایشان باشیم تا ان شاءالله از این مرحله عبور کنیم و به فضل خدا راه برای ترقی کشور بیش از پیش فراهم شود.

منبع: خبرگزاري صدا و سيما
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین