Saturday 20 April 2024| ۰۳: ۵۸ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
رییس جمهور:
ظرفیت های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد و نباید بگذاریم دشمنان اسلام این ظرفیت ها را بگیرند و نابود کنند و نباید بگذاریم به بهانه ای فاصله و شکاف در بین مسلمانان و مذاهب زیاد و زیادتر کنند.
 رییس جمهوری گفت: هیچ موردی بدتر از انحصار و جمود نیست، آنهایی که در تفکر صحیح خود هم حتی اگر منجمد باشند جامعه را دچار اشکال می کنند تا چه رسد به آنهایی که افکار انحرافی منجمد را راه پیش روی خود قرار داده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح پنج شنبه در افتتاحیه سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تاکید بر این که خشونت ضد اسلام و آدم کشی ناروا و مردود است، افزود: امروز بار سنگینی بر دوش علما و روشنفکران است.
وی تاکید کرد: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار دستیابی به منافع خود استفاده کرد.
وی تصریح کرد: این شیعه نیست که در برابر سنی ایستاده و سنی نیست که در برابر شیعه ایستاده است، همانطور که امام راحل فرمود این اسلام آمریکایی است که در برابر اسلام ناب محمدی (ص) ایستاده است. 
رییس جمهوری ادامه داد: هم هلال شیعی سخن غلطی است و هم مثلث سنی سخن ناروایی است. شیعه و سنی برادرند و مسلمان هستند و پیرو راه قرآن سنت و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) هستند.
روحانی یادآور شد: آیا ما، علمای اسلام، حوزه های علمیه، مبلغین، نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی امروز مسئولیتی را بر دوش نداریم،بی تعارف باهم سخن بگویم مگر برخی از افکار منحرف دنیای امروز در برخی از مدارس دینی پرورش پیدا نکرد.
روحانی خاطرنشان کرد: خشونت ضد اسلام است چه از شیعه و چه از سنی باشد، خشونت ضد اسلام است، آدم کشی از هر قومیت باشد ناروا و مردود است از سوی هر کس باشد.
وی با بیان این که امروز بار سنگیی بر دوش علما، روشنفکران و متفکرین است، افزود: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار برای منافع خود استفاده کرد.
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر قدرت های بزرگ جهانی فکر کرده اند با این گروهک ها می توانند منافعشان را در این منطقه تثبیت کنند، در خطای بزرگ بسر می برند، اگر برخی کشورهای اسلامی دیکتاتور و وابسته به قدرت های بزرگ فکر کرده اند با این گروهک های تروریستی می تواند بازاری برای منافع و سلطه خود در منطقه استفاده کنند، آنها هم اشتباه می کنند.
روحانی همچنین اظهارداشت: آنها به یاد آورند که فلوجه آزاد شد، دیروز حلب آزاد شد، به حول و قوه الهی همه عراق و سوریه از دست تروریست ها آزاد خواهد شد 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) و امام صادق(ع) به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، گفت: بی‌تردید پیامبر اسلام در طول تاریخ، تأثیرگذارترین انسان در زندگی بشریت است.
رییس قوه مجریه افزود: پیامبر اکرم(ص) پرچم اخلاق را در جهان به اهتزاز در آورد، مردم جهان را به یکتاپرستی و توحید دعوت کرد و نه تنها بت‌های چوبی بلکه بت اشرافیت، تفوق‌های ناروای اجتماعی، استبدادها و زورگویی‌های جهانی را با تعالیم وحی و قرآن، سرنگون کرد و راه زندگی را به خوبی نشان داد.
روحانی با بیان این که سخن پیامبر(ص) همواره از توحید به معنای پرستش خدا بود، گفت: البته توحید به این معناست که جامعه موفق و با وحدت را در زیر پرچم لا اله الا الله حفظ کند. وحدت و توحید به این معناست که همه کتب انبیاء و رُسُل برای یک هدف نازل شده‌اند.
وی تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) و قرآن مجید به ما یاد داد که ایمان تنها ایمان به اسلام منهای ادیان گذشته نیست، ایمان انزل الیک و ما انزل من قبلک است.
رییس جمهوری افزود: او نه تنها به ما یاد داد که به همه ادیان و آیین توحیدی در تاریخ احترام بگذاریم حتی ریشه اسلام را هم از سنت و ملت ابراهیم می دانست.
روحانی اضافه کرد: اسلام متضاد ادیان گذشته نیست مکمل ادیان گذشته است نه تنها پیامبر به ما گفت که همه مسلمانان باید در کنار هم باشند و متحد باشند، حتی به ما یاد داد که با پیروان ادیان توحیدی گذشته رفتاری مسالمت آمیز و با آنها همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم. 
وی همچنین گفت: او نه تنها می گفت زیر یک خیمه واحد اجتماع کنید بلکه حتی اهل کتاب را به یک سوای دعوت کرد و او حتی اهل کتاب را دعوت کرد و فرا خواند و گفت در اعتقادات مشترک هم صدا شویم و خدا را عبادت کنیم و شرکت نورزیم و در بین خود افرادی را به نام خدایگان صدا نزنیم .
رییس دولت یازدهم افزود: ما فکر می کنیم اسلام به ما مسلمان ها فرمان وحدت داده است ولی بالاتر از این است اسلام به ما فرمان وحدت با همه ادیان توحیدی داده است و گفته که به غیر از نبوت خاصه پیامبر اعظم (ص) به تنبوت عامه همه انبیا نیز باید معتقد باشیم و به تمام انبیا احترام بگذاریم.
روحانی تصریح کرد: مگر بخشی از قرآن کلام داستان انبیای گذشته نیست، مگر بیان موسی کلیم الله، عیسی روح الله، نوح، شعیب، یعقوب و یوسف را در این کتاب برای ما بیان نمی کند. 
وی تصریح کرد: مگر سوره هایی نیست که به نام انبیای گذشته است مگر سوره یونس، ابراهیم و یوسف نداریم، ما را چه شده است که به جای وحدت با همه ادیان آسمانی و توحیدی امروز حتی برای مذاهب و تفکرهای مختلف اسلامی هم می خواهیم فضایی باقی نگذاریم.
رییس قوه مجریه ادامه داد: هیچ چیز بدتر از انحصار و جمود نیست و آنهایی که در تفکر صحیح خود هم حتی اکر منجمد باشند جامه را دجار اشکال می کنند تا جه رسد به آنهایی که افکار انحرافی منجمد را پیش روی خود قرار داده اند 
روحانی خاطرنشان کرد: روزی بود که جهان اسلام گرفتار استعمار و استعمارگران و قدرت های متجاوز خارجی بود و در برابر این معضل بزرگ مردم مسلان با جهاد و اجتهاد وحدت ایثار و فداکاری استقلال خود را در برابر اتعامارگران به دست آوردند و شیعه و سنی در کنار هم بودند.
وی ادامه داد: مگر حوزه علمیه نجف نبود که برای استقلال لیبی و مبارزه مردم در برابر استعمار ایتالیا فتوا داد، مگر حوزه علمیه نجف نبود که در برابر تجاوز قدرت شمالی به ایران برای ملت این کشور فتوا داد و مگر نجف نبود که همزمان برای ملت عزاق در برابر استعمار انگلیس فتوا داد. این افتخار حوزه علمیه نجف است که در زمان واحد در سه موضوع پیش روی اسلام هر سه علیه استعمار خارجی فتوا صادر می کند.
روحانی تصریح کرد: به اجتهادی افتخار می کنیم که طبق منطق قرآن باشد مگر جهاد و جنگ جز به مفهوم دفاع از اسلام می شناسیم مگر آیات جهاد از این کلام قرآن آغاز نشدجهاد به معنای ایستادگی ردر برابر ظلم است ایستادگی جهاد به معنای ایستادگی در برابر تجاوز و دفاع از کیان عظمت دین و عزت مشلمانانست 
وی همچنین گفت:از چه زمانی جهاد به معنای کشتن مسلمانان در برابر مسلمان و جنگ مسلمان آن هم با اشاره قدرت های بزرگ بوده است که روسای آنها تربیت شده مستبدین تاریخ هستند.
وی اضافه کرد: امروز آثار آن را چه می بینیم آیا می توان خشونت را با خشونت شست، آیا می توان خون را باخون شست که به قول مولانا محال آمد محال. 
رییس جمهوری گفت: مگر می توان با خونریزی و کشتن بی گناهان به پیامبراکرم (ص) و اسلام و قرآن و سیره رسول الله نزدیک شد ، سنت و کلام پیامبر در کنار عشق به راه پیامبر و آل پیامبر(ص) است و اینها هیچگاه از هم جدا نخواهدشد. 
روحانی خاطرنشان کرد: در شراطی که مسلمانان توانستند در برابر استعمار خارجی پیروز شوند و در برابر استبداد داخلی برخی کشورهای اسلامی در برابر استبداد مقاومت کنند و کشور را از فساد، تیاهی، ظلم و دیکتاتوری نجات دهند فصل جدیدی پیش پای مسلمانان گذاشته شد که ظاهرش نه استعمار و نه استبداد است اما باطنش هم استعمار و هم استبداد و هم بدتر از هر دو اینها است.
وی تصریح کرد: این چه فاجعه بزرگی برای دنیای اسلام است که دشمنان اسلام توانسته اند گروه ها و جمعیت هایی از مسلمانان را جذب اندیشه های انحرافی خود کنند و آنها را در مسیرهایی قرار دهند که بنیان های فکری باطل را در ذهن آنها القا کند.
رییس جمهوری همچنین گفت: این چه فاجعه بزرگی است که به جای این که کینه استعمار گران و آنهایی که قرن ها منابع مسلمانان را غارت کردند و به جای این که رژیمی که به عنوان بزرگ ترین خطر منطقه حدود هفتاد سال است منطقه را به اختلاف جنگ و تجاوز کشانده کینه همدیگر را به دل گرفته ایم.
روحانی افزود:ما مسلمانان که در اصول در کنار هم هستیم و در بسیاری از فروع همانند هم می اندیشیم و عمل می کنیم و روزی قدرت و کاخ های استبداد جهان را به لرزه درآورده بودیم، چگونه شده است که امروز خواب راحت خودمان را از ما گرفته اند.
وی ادامه داد :چگونه شده است که برای دشمنان اسلام ساعات و روزهای خشنودی فراهم کرده اند؛ آیا در عراق سوریه، یمن، افغانستان، پاکستان و لیبی توسعه ای را برای مردم و اخلاقی را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورده اند، 
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آیا فقر و بیچاره گی را کاسته اند و بر علم و دانش جوانان افزوده اند؟ یا قدرت بزرگ علمی و فناوری را برای مسلمانان آفریده اند یا تنها بیچاره گی را در خیابان ها به راه انداختند. 
روحانی خاطرنشان کرد:حلب زیبا را ویران و موصل زیبا را ویرانه کردند و خواب راحت را از مسلمانان گرفتند، دختران مسلمان و مسیحی و دخترانی که در یک کشور اسلامی تحت لوای حکومت آن کشور قرار داشتند به نام اسیر به اسارت گرفتند و جوان ها را سر بریدند و در قفس ها سوزاند و از خانه هایشان آواره کردند، گناه این اقدامات بر گردن کیست.
وی همچنین گفت: گناهش البته که در قدم اول بر عهده استعمار گران بزرگ، قدرت های غربی و اشغالگران منطقه است و آنهایی که به گروهک ها اطلاعات دادند و سلاح در اختیارشان قرار دادند، نفت دزدی را از آنها خریدند، آثار فرهنگی موزه های ویرانشان ر را در بازارهای غرب فروختند البته که بزرگ ترین مسئول جنایت منطقه استبداد گران هستند.
وی اضافه کرد:برخی مناطق اسلامی که پول و سلاح دارند مسئول دوم هستند اما آیا ما ، علمای اسلام، حوزه های علمیه، مبلغین و نویسندگان در فضای حقیقی و مجازی مسئولیتی را بر دوش نداریم. 
رییس جمهوی تصریح کرد:بی تعارف باهم سخن بگوییم مگر برخی افکار منحرف دنیای امروز در برخی حوزه های علمیه پرورش پیدا نکرد .خشونت ضد اسلام است چه شیعه و چه سنی و از هر قومیتی باشد آدم کشی ناروا و مردود است.
روحانی با بیان این که امروز بار سنگینی بر دوش علما ، روشنفکران و متفکرین است، تصریح کرد: از گروه های تروریستی نمی توان به عنوان ابزار منافع خود استفاده کرد، اگر قدرت های جهانی فکر کرده با این گروه ها می توانند منافع خود را در منطقه تثبیت کنند در خطای بزرگی هستند و اگر برخی کشورهای اسلامی دیکتاتور وابسته به قدرت های بزرگ فکر کرده اند با گروهک های تروریستی می توانند ابزاری برای منافع وسلطه خود در منطقه استفاده کنند، اشتباه کرده اند. 
وی خاطرنشان کرد: به یادآورند که فلوجه آزاد شد و دیروز حلب آزادشد و همه عراق و سوریه از دست تروریست ها آزاد خواهد شد .به حول و قوه الهی و با وحدت مسلمان و تمسک به سیره پیامبر اکرم به روزی برمی گردیم که ان شاء الله همه مسلمانان منطقه دشمن بزرگ منطقه را رژیم صهیونیستی بدانند، برمی گردیم به روزی که شاهد برادری و وحدت میان همه کشورهای اسلامی باشیم.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: بر می گردیم به روزی که مردم یمن عزت و آزادگی خود را همراه با توسعه کشور شاهد باشند و برمی گردیم به روزی که آنهایی که با سلاح و پول به تروریست های منطقه کمک کردند، در برابر امت اسلام شرمنده باشند و قرآن و امت واحده را در سایه اطاعت از خدا بدانند.
روحانی ادامه داد: قرآن امت واحده را در سایه پیروی و اطاعت از خدا می داند.آن روزی می توانیم امت واحده باشیم که خدا را اطاعت کنیم نه آمریکا، انگلیس و سایر قدرت های بزرگ و روزی امت واحده خواهیم بود که خدا رب ما باشد و نه سلاح تروریست ها و عبادت و اطاعت حق به مفهوم توحید است و تفوا و پاکدامنی مسلمانان و ایستادگی و مقاومت می تواند امت واحده را برای ما بسازد .
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: علمای دین بزرگان اندیشمندان و صاحبنظران امروز چراغ امید پیش روی جوانان ما روشن شده است و اگر قدرت های بزرگ و صهیونیست می خواهند این امید را نا امید کنند و گروهک های منطقه را برای کشتن مسلمانان آورده اند تا جوانان از اسلام و جهاد فاصله بگیرند.
روحانی افزود: اگر فکر کرده اند با بساط خون در منطقه امید را از جوانان می گیرند، بدانند نا امیدی و یاس به زودی دامن خودشان را فراخواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد:علما اندیشمندان و بزرگان اسلام نسل جوانان و نوجوانان ما را باهمه قدرت به اسلام واقعی و اخلاق پیامبری دعوت خواهند کرد و ما در سایه اسلام و عشق به سنت و اهل بیت و خاندان رسالتمان مسیر ابراهیم را و پیامبر اسلام (ص) را در تاریخ ادامه خواهیم داد چرا که پیامبر اسلام (ص) ادامه دهنده راه انبیا و ابراهیم و مکمل راه آنها بود.
رییس جمهوری گفت:ظرفیت های بزرگی در دنیای اسلام وجود دارد و نباید بگذاریم دشمنان اسلام این ظرفیت ها را بگیرند و نابود کنند و نباید بگذاریم به بهانه ای فاصله و شکاف در بین مسلمانان و مذاهب زیاد و زیادتر کنند.
روحانی افزود: قرن ها در کنار هم زیستیم ،شیعه وسنی و مذاهب مختلف اعم از ایرانی عراقی، سوری، لبنانی، لیبی، مصری، یمنی و بحرینی همه در کنار هم بودیم و زندگی می کردیم و همدیکر را با احترام می خواندیم و به بزرگان مذاهب مان توهین نمی کردیم به همه صحابه احترام می گذاشتیم.
روحانی در پایان گفت: جوانان را بیدار و هشیار کنیم و بذر وحدت را در جامعه بیفشاینم و دست در دست یکدیگر دهیم، همانطور که قرآن فرمود واعتصموا به حبل الله جمیعا و ولا تفرقوا.
سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با شعار وحدت و ضرورت مقابله با گروه های تکفیری با حضور 220 شخصیت بزرگ و برجسته جهان اسلام از 60 کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت.
منبع: ايرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین