Thursday 28 March 2024| ۱۱: ۵۵ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
به منظور رفع مشکل ترافیک و خودرو های تک سرنشین، پژوهشگران مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین سامانه رهسپار را برای به اشتراک گذاری وسیله نقلیه در سفر های بین شهری تولید و در دسترس عموم قرار دادند.
کاهش خودرو های تک سرنشین با سامانه رهسپار

خودرو های تک سرنشین امروزه در هر خیابان و بزرگ راهی حضور دارند و عامل اصلی ترافیک شریان های عبوری در ساعات پیک ترافیکی هستند. بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه های کشور تعداد تردد وسایل نقلیه عبور از آزاد راه کرج-تهران در مسیر رفت و برگشت، روزانه به بیش از ۲۵۰ هزار مورد می رسد که قریب به ۶۶ درصد این تردد ها به خودرو های تک سرنشین اختصاص دارد. از این رو ضرورت استفاده از تکنولوژی های نوین امری حیاتی است و سال هاست که کشور های پیشرفته دنیا از ظرفیت خودرو های تک سرنشین به عنوان مکملی برای ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و با تشویق مردم به اشتراک گذاری سفر، سعی در فرهنگ سازی و رفع مشکل ترافیک کلان شهر ها و جادها دارند.

به عنوان مثال به منظور تشویق مردم در برخی از کشور ها پیشرفته مانند امریکا، کانادا، سوئد، اسپانیا هلند و چین مسیر هایی با نام HOV lane علامت گزاری شده که فقط خودرو هایی که بیشتر از یک سرنشین دارند می توانند از این لاین ها تردد کنند. از این رو افرادی که تک سرنشین هستند به منظور بهره مندی از امتیاز تردد در این خطوط صندلی های خالی خودرو خود را به اشتراک می گذارند و مسافرانی که با آنها همسیر هستند به سفر آنها اضافه می شوند .

 
اما به منظور رفع مشکل ترافیک و خودرو های تک سرنشین، پژوهشگران مرکز فناوری و نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین سامانه رهسپار را برای به اشتراک گذاری وسیله نقلیه در سفر های بین شهری تولید و  در دسترس عموم قرار دادند.

محمدرضا قازلی مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار استان گفت: سامانه رهسپار، اولین سامانه امن به اشتراک گذاری سفرهای شهری و بین شهری تحت شبکه اینترنت است که هدف آن ایجاد ارتباط بین مسافرین و راننده‌های تک سرنشین است. بدین ترتیب رهسپار میتواند ترافیک محور های پر تردد مانند آزاد راه تهران _ کرج را به شدت کاهش دهد و از این سو مکمل مناسبی برای سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود و به دنبال آن میتواند سبب کاهش آلودی هوا گردد.

 
ایشان با اشاره به تفاوت برنامه رهسپار نسبت به سایر برنامه های هوشمند حمل نقل مانند اسنپ و تپ سی افزود: در رهسپار شما با رانندهای تک سرنشینی همراه می شوید که مسیر یکسانی با شما دارند بنابرین کرایه ها در این سیستم به مراتب پایین تر از سایر برنامه های موجود است. به طور مثال در این سامانه کرایه مسافر برای طی کردن مسیر 50 کیلومتری بین تهران و کرج از 3500 تومان آغاز میشود. همچنین این سامانه برخلاف دیگر برنامه های در تمامی شهرهای ایران فعال بوده و تمامی هم وطنان عزیز میتوانند از خدمات رهسپار بهرهمند شوند.

قازلی با اشاره به جزئیات عملکرد این سامانه خاطر نشان کرد: در این سامانه افرادی که از خودرو شخصی استفاده میکنند و تک ‌سرنشین هستند، مسیر خود را در نرم‌افزار رهسپار اعلام می‌کنند و مسافرانی که با آنها هم‌مسیر هستند و مبدا و مقصد مشترکی دارند از طریق این نرم‌افزار به یک دیگر معرفی می‌شوند و می‌توانند با هم، همسفر شوند و از این طریق تعداد خودروهای تک سرنشین به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت و همچنین باعث کسب درآمد رانندگان و کاهش هزینه های رفت و آمد مسافران خواهد شد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه شیوه Carpooling در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان از مهمترین ساختارهای حمل و نقل محسوب می‌شود، یادآور شد: مسافران با استفاده از برنامه رهسپار میتوانند تا 70% در هزینه های رفت و آمد خود صرفه جویی کنند و همچنین رانندگان در مسیرهای روزمره دیگر تک سرنشین نبوده و می توانند از این راه کسب در آمد کنند.

این محقق از اجرای این طرح در سراسر کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن اپلیکیشن این سامانه با نام Rahsepar در کافه بازار و اپ استور قابل نصب است.

وی اضافه کرد: در این سامانه اطلاعات کاربران سازمانی که اقدام به ثبت نام کرده‌اند از طریق یک وب سرویس اطلاعاتی با پایگاه داده این واحد دانشگاهی بررسی شده و بعد از احراز هویت، کاربران اجازه استفاده از این خدمات را دریافت خواهند کرد.

به گفته وی استفاده از چنین مکانیزمی باعث ارتقا امنیت کلی سیستم و کاربران به شکل قابل توجهی شده است و کاربران با خیال آسوده از این خدمات بهره مند شوند.





نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین