Saturday 20 April 2024| ۰۰: ۴۴ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
در آیین سوگواری سالار شهیدان در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
مقدم تأکید کرد: سربازان امام حسین(ع) جنگیدند تا نشان دهند که راه ایشان اخلاق و جوانمردی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مقدم: امام  خمینی(س) به اسلام عزت داد و هویت آن را بازگرداند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد مقدم، معاون بین‌الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در نخستین شب از آیین سوگواری سالار شهیدان (ع) در حرم امام خمینی(س)، بر ضرورت شناخت پیشینه حادثه عاشورا و گذر بی تفاوت جامعه از به شهادت رسیدن بهترین فرزندان بعثت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان، مقدم در این مراسم که با حضور اعضای بیت شریف امام راحل، علما و شخصیت های سیاسی و مردم عزادار از پنج‌شنبه شب آغاز شده و تا سه شب ادامه خواهد داشت، کار معاویه را پیگیری مستمر استحاله اسلام دانست و افزود: معاویه با جدیت پیگیر بود که فرهنگ دینی را از درون تهی کرده و ظواهر و شعارهایی از آن را برای مردم باقی بگذارد. از جمله کارهای او در دو دهه خلافت، اجباری ساختن بیعت مردم بود. مشروعیت در هر حکومتی حرف نخست را می زند و در اسلام حتی هنگام حضور ائمه، پذیرش جامعه شرط اصلی است. لذا بحث بیعت مطرح شد و بزرگان قبایل از طریق بیعت، حمایت قبیله خود را پشت سر حکومت قرار می دادند. حتی در زمان پیامبر(ص) نیز مردم با ایشان بیعت کردند و افراد و اموال خود را پشت سر حکومت قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: معاویه از روز اول، یا مخالفان خود را درو کرد و از دم تیغ گذراند، یا از طریق ارعاب آنها را وادار به بیعت کرد. هرکس می خواست علیه او سختی بگوید زبانش دوخته می شد. رسما بخشنامه کرد که اگر کسی بخواهد از مرام علی(ع) سخن بگوید خونش مباح است.
مقدم با اشاره به تلاش معاویه برای تحکیم موقعیت یزید برای جانشینی و تلاش برای حل موضوع بیعت امام حسین(ع) با او در زمان حیات، اضافه کرد: امام حسین می داند بیعت کردن با او دو فاجعه می آفریند؛ اول تبدیل خلافت به سلطنت موروثی و موضوع مهمتر خود یزید است که فردی فاسد بود و قصد رهبری مسلمانان را داشت.

وی با نقل حوادث منتهی به عزیمت امام(ع) به کوفه و قراردادن ایشان در دو راهی جنگ یا تسلیم، گفت: در نتیجه این دوراهی، صحنه ای خلق می شود که امام حسین(ع) تمام ارزش های اخلاقی را به نمایش می گذارد.

مقدم تأکید کرد: بیعت نکردن ایشان، دفاع از کرامت خویش و اسلام بود و نمی خواستند اجازه دهند خلافت به سلطنت اموی تبدیل شود و فردی چون یزید زمام امور را بر عهده گیرد. وقتی ایشان به دعوت مردم پاسخ داد، اقدام ایشان جنبه حمایتی داشت.

وی با تأکید بر اینکه «هدف امام حسین(ع) حکومت نبود»، تصریح کرد: هدف ایشان بیان اعتراض خویش بود. اما وقتی دیدند حکومت اختیار انتخاب مسیر نمی دهد و می بیند عرصه، عرصه جنگ است؛ به سربازانش می گوید صابر باشید و به تعبیر شهید مطهری دو صفحه باز می شود؛ یکی صفحه جنگ و درگیری و دیگری صفحه کرامت انسانی، اخلاق و غیرت.

مقدم تأکید کرد: سربازان امام حسین جنگیدند تا نشان دهند که راه ایشان اخلاق و جوانمردی است.

وی با اشاره به انقلاب اسلامی و الگوگیری امام خمینی از راه امام حسین(ع)، گفت: آبرو و عزت دینی و ملی ما مدیون امام است. او به خوبی فراگرفت که عاشورا را چگونه می تواند احیا کند.
معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: امام خمینی(س) در دو جا عاشورا را احیا کرد؛ یکبار در جریان انقلاب بود، وقتی که مردم خواسته های خود را در قالب شعارهای عاشورایی احیا کردند. بار دیگر هم در هشت سال دفاع مقدس؛ که دفاع در برابر دشمنانی بود که می خواستند انقلاب را به زانو درآورند.

مقدم در پایان اظهار کرد: امام خمینی (س)، پدیده جنگ مقدس را زنده کردند و این موضوع را در قالب شعارهای حسینی و عاشورایی آن زمان مشاهده کردیم. امام به اسلام عزت داد و هویت آن را بازگرداند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین