Friday 29 March 2024| ۱۸: ۱۶ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
در دیدار جمعی از فعالان فضای مجازی؛
شفافیت شرط لازم برای مصونیت و سلامت است اما شرط کافی نیست، زیرا پنهان کردن حقیقت صرفا از طریق پنهان کاری انجام نمی شود بلکه هجوم اطلاعات راه دیگر این کار است تا مردم راست و دروغ را گم کنند.
آیت الله سید حسن خمینی:در فضای مجازی باید «نهضت مودبانه نویسی» شکل گیرد
یادگار گرامی امام بر ضرورت شکل گیری نهضت «مودبانه نویسی» در فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آستان،آیت الله سید حسن خمینی ظهر امروز در دیدار جمعی از فهالان فضای مجازی سراسر کشور با اشاره به اینکه عصر ما عصر شبکه های اجتماعی است و موضع مثبت یا منفی آن اثری در این واقعیت ندارد، تاکید کرد: امروز نه می توان مانند کره شمالی همه راههای فضای مجازی را بست و نه مسئولان چنین خواسته ای دارند؛ اما در عین حال باید عصر ارتباطات را فهم کرده، آسیب شناسی کنیم و ضمن آسیب زدایی، از منافع آن بهره ببریم.

وی با اشاره به آثار گسترش فضای مجازی همچون ایجاد اشتغال، بالا بردن سطح اطلاعات مردم و شفافیت، افزود: شفافیت شرط لازم برای مصونیت و سلامت است اما شرط کافی نیست، زیرا پنهان کردن حقیقت صرفا از طریق پنهان کاری انجام نمی شود بلکه هجوم اطلاعات راه دیگر این کار است تا مردم راست و دروغ را گم کنند.

وی با توصیه به اینکه اصحاب رسانه و فضای مجازی خودشان باید نسبت به سلامت این فضا مطمئن باشند، یادآور شد: در غیر این صورت شبکه های اجتماعی نقش خود را ایفا نمی کنند و واقعیت ها گم می شود.

یادگار امام سپس به موضوع تاثیر فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در «ادب سخن گفتن» پرداخت و با اشاره به کاربرد قابل توجه لحن های تند در این شبکه ها گفت: این نوع سخن گفتن در وهله اول  ناشی از عصبانیت است، اما دلیل دیگر آن ناشناسی و پنهان بودن مخاطب از دیدگان ماست؛ این آسیب ممکن است به نحوه بیان در فضای حقیقی هم سرایت کند که علاوه بر ناپسندی ذاتی آثار تربیتی سوئی هم دارد.

سید حسن خمینی با تاکید بر رعایت ادب در فضای مجازی، اظهار کرد: همه ما می توانیم علاوه بر نقد، تخطئه هم کنیم که مجموع آنها عامل پیشرفت انسانیت است، اما در فضای مجازی باید «نهضت مودبانه نویسی» و «مودبانه سخن گفتن» شکل گیرد. هیچ گروه و دسته ای از این آسیب مبرا نیست و همه گرفتار آن هستند که در نهایت ممکن است فرهنگ ایران را مورد خطر قرار دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مراقب باشیم ناامیدی را به جامعه تزریق نکنیم؛ ما باید از یکسو همیشه امیدوار باشیم اما از طرف دیگر حق گله مندی هم داریم، ولی بدانیم که هیچ اتفاقی برای جامعه بدتر از ناامیدی  نیست.

سید حسن خمینی با بیان این جمله که «ناامیدی یعنی مرگ»؛ تصریح کرد: هیچ گاه به مرز ناامیدی نرسید؛ بدانید که دنیا فراز و فرود دارد و در زندگی های شخصی و اجتماعی یاس بزرگترین عامل انفعال است. در نقطه مقابل، از بزرگترین عوامل حرکت شوق است و اراده و حرکت در پی آن ایجاد می شود. لذا در هیچ بحثی نه خودتان ناامیدشوید و نه دیگران را ناامید کنید؛ زیرا از دل ناامیدی هیچ نتیجه بهتری بیرون نمی آید.

وی با بیان اینکه همیشه باید نقاط بالا را هدف قرار دهید و به شرایط فعلی رضایت ندهید، ادامه داد: برای ناامید نشدن وضعیت گذشته خود را ببینید و برای رضایت از نقطه کنونی، اول جهت مسیر و دوم سرعت خود را در نظر بگیرید.

سید حسن خمینی با بیان اینکه یکی از اموری که بسیار آسان است منفی بافی است، تصریح کرد: منفی بافی نسبت به واقعیت سهل است اما نتیجه ای از دل آن بیرون نمی آید.

وی با توصیه به فعالیت برای بهتر شدن و دوری از انفعال، یا س را از بزرگترین گناهان خواند و تاکید کرد: انتقاد را نه در جهت سیاه نمایی، بلکه برای بهبود امور انجام دهید.

یادگار امام در پایان در پاسخ به سوال یکی از حضار در خصوص اهمیت موضوع صلح در فعالیت های اجتماعی، به قاعده فقهی «الصلح خیر»، یادآور شد: پیامبران و ادیان آمده اند که مردم بهتر زندگی کنند و امروز اگر در این مسیر هستیم در مسیر پیامبران هستیم.

در ابتدای این دیدار جمعی از فعالان فضای مجازی که از برخی استانهای کشور همچون خراسان شمالی، قم و... در جلسه حاضر شده بودند، دیدگاههای خود را با یادگار امام در میان گذاشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین