Thursday 28 March 2024| ۱۹: ۱۲ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵


این روزها کتاب، حتی به سیسمونی نوزاد راه پیدا کرده؛ خانواده‌ها می دانند برای کتابخوان شدن فرزندشان باید از همان کودکی شروع کنند، شاید بتوان امیدوار بود در سالهای آینده فرهنگ کتابخوانی در کشور رواج پیدا کند و ایران در ردیف کشورهای پیشتاز در کتاب خواندن قرار گیرد.

کتابی برای صفر سالگی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان به نقل از ایرنا، اینجا رواق شرقی مصلی بزرگ امام خمینی، بخش کتاب کودک است، البته بخش دیگری از محوطه باز که چادر بزرگی نیز نصب شده نیز به کتاب کودک و نوجوان اختصاص یافته است.

فضای اینجا با دیگر غرفه ها کاملا متفاوت است در این ساعات روز بیشتر کودکان و نوجوانان به همراه دیگر همکلاسی ها و اولیای مدرسه، در قالب اردو به سی و یکمین نمایشگاه کتاب آمده اند، ورودشان به محوطه نمایشگاه با سر و صدای زیادی همراه است برخی با یکدیگر بلند شعر می خوانند و برخی دیگر بدو بدو برای تماشا و یا خرید کتاب از این طرف به آن طرف می روند.

* کتاب کادویی

مسئولان یکی از غرفه های فروش کتاب کودکان، تغییر فرهنگ برای خرید کتاب در خانواده ها به عنوان هدیه را یکی از تغییرات خوب در سال های اخیر عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این روزها چه در نمایشگاه و چه در کتاب فروشی ها شاهد هستیم، افراد برای کادو، جایزه فرزندان خود و دوستان و اقوامشان کتاب می خرند که کار بسیار خوبی است که امیدوارم با فرهنگ سازی افزایش یابد.

* کودکان به دنبال کتاب خون‌آشامی

مدیر یکی از غرفه کتاب کودکان که بیشتر به انتشار کتابهای با محتوای آثار مشاهیر ایرانی برای دوره سنی کودکان، مشغول است، با اشاره به کم بودن زمان مطالعه در میان ایرانیان گفت: متاسفانه مشکلات مالی و معیشتی سبب بی حوصلگی پدر و مادرها شده است.

وی ادامه داد: آنقدر والدین بخصوص مادرهای شاغل، خسته و بی حوصله به خانه باز می گردند که دیگر حوصله کتاب خواندن و زمان گذاشتن برای فرزندشان ندارند و تنها کاری که از دستشان بر می آید این است که یک گوشی موبایل یا تبلت را در اختیار فرزندشان بگذارند تا سرگرمشان کنند.

این فعال حوزه نشر با اشاره به وجود داستان های ایرانی گفت: در حالی شاهنامه فردوسی، ماخذ داستان های گوناگون با محتوای رمانتیک، اساطیری، حماسی، تاریخی و اخلاقی است که نه تنها کودکان که بیشتر بزرگسالان نیز از آنها بی خبر هستند.

او افزود: در حالی که ما فقط پُز فردوسی و حافظ و دیگر بزرگان، نویسندگان و شاعران وطنی را می دهیم، برای خرید کتاب برای فرزندانمان تنها از نویسندگان خارجی استفاده می کنیم.

این پژوهشگر حوزه کتاب کودک گفت: بسیاری از کودکانی که در نمایشگاه برای خرید کتاب به ما مراجعه می کنند تقاضای خرید کتاب با محتوای جنگی و خون‌آشامی دارند در حالی که فرهنگ ایرانی با این نوع محتوا ارتباطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ کتابخوانی از رفتار والدین به کودکان منتقل می شود، گفت: خانواده ها هر چقدر به صورت امری و دستوری از فرزندانشان بخواهند، کتاب بخواهند تاثیر ندارد و کودکان از رفتار پدر و مادرشان مانند کتاب خواندن، کتابخوان می شوند.

* کتاب دخترانه پسرانه نداریم

مدیر غرفه کتاب کودک در نمایشگاه کتاب تهران، یکی از مشکلات فرهنگی که در حوزه کتاب که این روزها با آن مواجه است را درخواست والدین برای خرید کتاب دخترانه و یا پسرانه دانست و گفت: بسیاری از خانواده می آیند و می گویند کتاب دخترانه یا پسرانه می خواهند که این شیوه درستی برای انتخاب کتاب نیست.

* کتاب برای نوزاد دو ماهه

یکی از خریداران کتاب در نمایشگاه هم به خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: خواهرم که همسر آمریکایی دارد دو ماه پیش در ایالات متحده، صاحب فرزند شده، حالا آمدم اینجا کتاب مناسبی برایش تهیه و ارسال کنم.

وی با بیان اینکه بهترین روش آشنایی فرزند آنها با زبان و فرهنگی ایرانی ارتباط فرزند با مادر است گفت: کتاب و لوح های فشرده می تواند این آموزش را جذاب و آسان تر کند به همین منظور امروز برای خرید کتاب به اینجا آمدم.

* خواندن کتاب با خیالی آسوده

مسئول فروش غرفه کتاب کانون پرورشی فکری کودکان در سی و یکمین نمایشگاه کتاب، دقت و تامل برای تولید و تدوین کتاب در کانون را بسیار سختگیرانه ارزیابی کرد و گفت: در کانون به منظور انتشار کتابهای مناسب برای کودکان و نوجوانان، تامل بسیاری صورت می گیرد و حتی ممکن است انتشار یک کتاب پنج سال طول بکشد.

صادقی افزود: خانواده ها در این شرایط می توانند با خیال راحت هر کتابی، از کانون خریداری کنند و نگرانی از موضوع، محتوا و تصاویر برای کودکشان نداشته باشند.

وی با بیان اینکه کتاب چاپی به تنهایی نیاز کودکان را برطرف نمی کند، افزود: وجود کتابهای صوتی که دارای موزیک و تصویر هستند به جذب و علاقه مندی کودک به کتاب کمک زیادی می کند.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با هدف گسترش و غنی سازی فرهنگ کتابخوانی از 12 اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا 22 اردیبهشت ادامه دارد.

300 هزار عنوان کتاب داخلی و حدود 190 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه امسال شرکت داده شده است.

تعداد 2 هزار و 550 ناشر ایرانی در یک هزار و 700 غرفه جایابی شده اند و 500 ناشر خارجی نیز محصولات خود را در 130 غرفه جانمایی کرده اند و کتاب های متنوع با مضمون های علمی، ادبی، آموزشی، تاریخی، دینی، کودک و نوجوان، عمومی، بین الملل، دیجیتال در این دوره عرضه شده است.

امسال ناشران 53 کشور برای نمایشگاه بین المللی در تهران حضور دارند که کشور «صربستان» به عنوان مهمان ویژه و شهر «تونس» از کشور تونس نیز به عنوان شهر میهمان در نظر گرفته شده اند.

انتهای پیام *

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین