Friday 19 April 2024| ۱۸: ۲۸ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

روز جهانی سالمند امسال در حالی در مازندران با برگزاری برنامه های کلیشه ای گرامی داشته شد که آمارهای رسمی نشان می دهد این خطه از شمال کشور پا به سن پیری گذاشته تا بعد از استان گیلان جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان به نقل از ایرنا، بر اساس آمارهای رسمی 12 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران را سالمندان تشکیل می دهند.

بر اساس تعاریف استاندارد جهانی، هر جامعه ای که جمعیت سالمندش بیشتر از 12 درصد باشد به آن جامعه پیر می گویند.

استان گیلان با 13 درصد جمعیت سالمند، رتبه نخست کشور را دارد و میانگین نسبت جمعیت سالمند در کشور هم 9 درصد است.

اگر چه وجود جمعیت قابل توجه سالمند در یک جامعه نشانگر افزایش امید به زندگی در آن است، ولی استانداردهای جهانی بر کیفیت زندگی سالمندی هم به عنوان دیگر شاخصه های مثبت در این زمینه تکیه می کنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز سالمند در جمع تعدادی از سالمندان ساری گفت: سالمندی افزایش امید به زندگی است و افزایش سن انسان ها جزو افتخارات بشر است و گویای این واقعیت است که تمام تلاش ها در مسیر بهبود کیفیت زندگی و آسان تر شدن زندگی برای افزایش طول عمر موفقیت آمیز بوده است.

سعید آرام افزود: اما سالمندی و افزایش طول عمر با یکسری مشکلات نیز همراه است که رفع آنها با هدف افزایش کیفیت زندگی در سالمندی را ضروری می کند.

وی تاکید کرد: برابر پیش بینی های صورت گرفت تا هشت سال دیگر جمعیت سالمند کشور به بیشتر از 10 درصد خواهد رسید و به همین نسبت هم جمعیت سالمند مازندران بیشتر خواهد شد و به عبارتی تا آن زمان احتمالا از هر پنج نفر جمعیت استان یک نفر پا به سالمندی می گذارد.

برآوردهای جهانی نیز حاکی از حرکت غیرمتعادل جمعیت جهان به سمت سالمندی است به این معنا که رشد جمعیت کشورها کمتر از رشد جمعیت سالمندان آن است. برای ایران هم رشد جمعیت سالمندی 2.6 درصد برآورد شده که یک درصد بیشتر از رشد 1.6 درصدی جمعیت است.

استان مازندران به خاطر وضعیت آب و هوایی و وفور نعمت و چالش کمتر برای پیرسنی ، یکی از میعادگاههای سالمندان کشور در برنامه ریزی برای زندگی در این دوران است که این موضوع هم جمعیت بومی و هم بخشی از غیربومیان را شامل می شود.

مازندران یکی از استان های رتبه دار مهاجر فرست است با این تفاوت که مهاجران آن که عمدتا نخبگان و تحصیل کردگان هستند، پس از رسیدن به سن بازنشستگی و پا گذاشتن به سن سالمندی به موطن خود باز می گردند.

سالمند در تعریف جهانی به افراد بالای 60 سال گفته می شود و در این سن افراد علاوه بر وضعیت ظاهری و فیزیکی، دچار تغییرات ذهنی ، روانی و اجتماعی نیز می شوند و در زمینه اقتصادی هم وضعشان دچار تغییرات خاص می شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران نبا اشاره به همین تغییرات ، گفت: زمانی که جمعیت سالمند در جامعه ای افزایش می یابد باید برای رفع مشکلات و چالش هایی که به دنبال می آورد، برنامه ریزی شود.

وی افزود: آموزش مهارت های دوران سالمندی امر بسیار مهمی است، برای این که حدود پنج درصد سالمندان ما کاملا وابسته هستند اما در کل تنها 18 درصد سالمندان یعنی حدود 70 هزار نفر از سالمندان استان به خدمات ویژه نیاز دارند.

** پیش افتادن از برنامه ششم در سالمندی

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل 25 درصد سالمندان را باید تحت پوشش حمایت های سالمندی قرار دهیم که اکنون در اولین سال آغاز این برنامه، این رقم در مازندران 50 درصد است که نشان می دهد از برنامه جلوتر هستیم.

وی افزود: سالمندی از جمله دورانی است که باید زمینه های ارایه خدمات و برنامه ریزی ها برای آن از قبل صورت گیرد. جمعیت سالمند در 10 سال گذشته رشد سه برابری داشته که این نشان می دهد از الان باید به فکر سالمندان آینده باشیم .

آرام تاکید کرد: برنامه ریزی درست از الان و دوران جوانی باید سالمندی را هم شامل شود، اما مهم ترین رویکردی که در سالمندی دنبال می کنیم توسعه نگاه از خدمات فردی به سمت خدمات اجتماعی جمعی است. امروزه جامعه به دنبال استفاده از ظرفیت سالمندان به عنوان گنجینه های دانش در پیشبرد اهداف جامعه است.

وی افزود: باید از الان شرایطی برای مشارکت فعال اجتماعی سالمندان داشته باشیم و نگاهمان را از ارائه خدمات مراقبتی به سمت خانواده به جای مراکز شبانخ روزی هدایت کنیم.

مراسم روز جهانی سالمند در ساری با حضور بیش از 300 سالمند شهرستان های بابل و ساری و دیگر شهرها برگزار شد .

مازندران دارای سه مرکز نگهداری از سالمندان است که 2 مرکز در ساری و یک مرکز نیز در شهر بابل قرار دارد و از حدود 280 سالمند استان نگهداری می کند.


انتهای پیام /*

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین