Thursday 28 March 2024| ۲۳: ۴۱ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) حرم مطهر امام راحل؛
آرمان زهرا(س) اسلام ضد تحجر بود. آرمان زهرا(س) اسلامی بود که زن فرهنگ ساز فرهنگ غنی دینی باشد. آرمان زهرا(س) این بود که زن در عرصه های مختلف مسئولیت پذیر باشد. آرمان زهرا(س) این بود که زن در محیط خانواده مادری نیک، کنار همسر همسری نیک و در جامعه انسانی تأثیرگذار باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم: آرمان حضرت زهرا(س) اسلام ضد تحجر بود

عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه فاطمه زهرا(س) مظهر شرم و عظمت است، گفت: فاطمه(س) درس زیست مسلمانی به هر زنی از زنان مسلمان ما داد که با شوهر چگونه رفتار کند و در تربیت فرزند چگونه اقدام کند. اما فاطمه(س) از مسئولیت های اجتماعی خود نیز غافل نشد. مهمترین مسأله زهرا(س) بعد از فرهنگ سازی، مسئولیت پذیری او بود. زهرا(س) نشان داد که زن فقط برای گوشه خانه آفریده نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س)حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم در عزاداری روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) حرم مطهر امام خمینی گفت: نام فاطمه(س) نماد مقام و ارزش زن در فرهنگ غنی اسلام است. در حقیقت پاسخ به این سؤال که تاریخ پر فراز و فرود اسلام آیا تک جنسی بوده که فقط مردان بزرگ در ساختن آن نقش داشته اند و یا این تاریخ گران سنگ زاییده تلاش و هم فکری زنان و مردان در کنار هم بوده است؟

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: اگر ما نگاهی گذرا به تاریخ اسلام داشته باشیم، مهمترین و اساسی ترین رخدادهای این تاریخ را در سه موضوع خلاصه می کنیم. اصل بعثت که پیامبر اسلام(ص) از جانب خدای بزرگ برای هدایت انسان مبعوث شده است. دومین حادثه غدیر است که تداوم بخش آرمان های بعثت در تاریخ بشری است. رخداد سوم در تاریخ اسلام حادثه عاشورا است که برای جلوگیری از انحراف ها، تحریف ها و هرگونه ناملایمات در جهت تحقق آرمان های بعثت است.

وی تأکید کرد: وقتی نگاهی اجمالی به این سه حادثه می کنید می بینید در هر سه حادثه کنار یک مرد بزرگ یک زن تأثیرگذار قرار گرفته است. در بعثت نقش خدیجه انکار ناپذیر است که با گذشت های خودش توانسته تکیه گاهی غنی برای پیامبر باشد. خدیجه یار وفادار پیامبر(ص)، در سختی ها و رنج ها کنار رسول اکرم(ص) است. بعد از پیامبر، علی بن ابیطالب(ع) عهده دار تحقق آرمان های بعثت است. شما کنار علی(ع) فاطمه(س) را می بینید. گرچه زهرای مرضیه(س) پدرش را نیز همراهی کرده، اما وقتی پدر از دنیا می رود و ولایت روی دوش علی بن ابیطالب(ع) قرار می گیرد، فاطمه(س) را می بینید که با فریاد و سخنان و حضورش از علی(ع) به عنوان وامدار آرمان های بعثت حمایت می کند. سومین حادثه عاشورا است. حسین بن علی(ع) با خون گران سنگش درخت اسلام را آبیاری کرد. اگر حسین بن علی(ع) با قیامش در کربلا بعثت را احیاء و آرمان های پیامبر(ص) را تجدید کرد، زینب(ع) با حضور و فریادش خون ها را تفسیر کرد.

مقدم با اشاره به اینکه امروز روز فاطمه است، اظهار داشت: نقش این زنان بزرگ برای این بود که به نسل های بعد نشان دهند، اسلام در جامعه ای آمد که داشتن دختر برای آن جامعه ننگ و عار بود؛ اسلام در آن جامعه نشان داد که نه تنها رسالت و غدیر و عاشورا، بلکه باروری و بخشی بزرگ از تأثیرگذاری تاریخش به وسیله زنان تأثیرگذار است. من بر این باورم که یکی از کارهای بزرگ زهرای مرضیه(س) در عمر با برکتش فرهنگ سازی در جامعه ای است که حضور زن نهی شده بود، تا نشان دهد زن ارزشمند است. فاطمه(س) نشان داد که مظهر صبر و شکیبایی، غنایت و بزرگواری و سازگاری است.

وی افزود: متأسفانه هنوز بسیاری از تعصب ها، خشک مغزی ها و جهالت ها به نام اسلام و اسلام گرایی در جامعه های اسلامی دیده می شود. هنوز ممکن است در خیلی از خانواده ها برای اراده دختران ارزشی قائل نباشند. زمانی که حضرت علی(ع) از زهرا(س) خواستگاری کرد، پیامبر(ص) می فرماید درست است که من رسول اسلام هستیم اما این حق طبیعی دختر من است که برای زندگی آینده خودش نظر بدهد؛ انتخاب با فاطمه(س) است. زهرا(س)، این مظهر شرم و عظمت، سر به زیر افکند و با سکوتش رضایت خویش را اعلام کرد. از این زمان زهرا(س) کنار شوهر یک یار، همدل، همفکر، همراه و هم مسیر در همه عرصه ها بود. او نشان داد که مادری نمونه است و بهترین فرزندان در این دامن تربیت شد.

عضو مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: خانه او برای بشریت پیام آورد که اگر زن و مرد محبت، دوستی، وفاداری، درستی، صداقت و سلامت داشته باشند، خانه ای چنین است که می تواند فرزندانی نیک و پاک تحویل دهد. اگر مادر وفادار و درست کردار بود، اگر پدر صادق و درست کردار بود، اگر هر دو در چارچوب های اخلاقی و ارزش های الهی زندگی کنند، مطمئنا این خانه رنگ و بوی خدا می گیرد. خانه ای که در آن فرهنگ دین و دین داری و فرهنگ درستی و کرامت شکل بگیرد، فرزندان بوی درستی و کرامت را در آن خانه استشمام می کنند.

وی تأکید کرد: فاطمه(س) درس زیست مسلمانی به هر زنی از زنان مسلمان ما داد که با شوهر چگونه رفتار کند و در تربیت فرزند چگونه اقدام کند. اما فاطمه(س) از مسئولیت های اجتماعی خود نیز غافل نشد. مهمترین مسأله زهرا(س) بعد از فرهنگ سازی، مسئولیت پذیری او بود. زهرا(س) نشان داد که زن فقط برای گوشه خانه آفریده نشده است.

مقدم با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: من بر این باور که بزرگترین نقشی که امام در انقلاب اسلامی ایفا کرد تحول فرهنگی در جامعه ایران بود. الگوی زنان ما قبل از انقلاب چه کسی بود؟ چه خواسته هایی داشتند؟ امام این جامعه را متحول کرد. کم نداشتیم و نداریم مادرانی که در راه آرمان هایشان چندین فرزند خود را دادند. نماد صبر، مقاومت، خستگی ناپذیری، غنائت و شجاعت هستند. این تحولی است که امام در جامعه ایران به وجود آورد؛ واقعا زن را به عرصه اجتماع آورد. امروزه زنان جامعه ما در همه عرصه های دانش جلودار هستند و در مدیریت های کلان و جزء مسئولیت ها دارند.

وی تأکید کرد: امام خواست به دنیا نشان دهد که اگر فاطمه(س) الگوی ما شد، می توان در عرصه های اجتماعی بود و چارچوب های دینی را هم حفظ کرد. این نقش بزرگ این مرد بزرگ بود؛ کنار نقش های دیگری که او در جامعه داشت. آن نگاه اسلامی که امام در جامعه مطرح کرد، من بارها گفته ام، بزرگترین تأثیری که امام خمینی(س) در جامعه ایران و در خلق یک انقلاب بزرگ که تمام معادلات جهانی را به هم ریخت داشت، امام قرائتی از اسلام معرفی کرد که مبتنی بر آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی بود. این قرائت ضد تحجر و دگماتیسم بود. با این قرائت می توانستید از حقوق زن حمایت کنید و زن بتواند عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و علمی را در جامعه طی کند.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه مطمئنا اگر این نگاه را به هم بریزیم همه چیز به هم می ریزد؛ افزود: موفقیت بزرگی که امام به دست آورد این بود که جامعه را به سرچشمه زلال اسلام ناب برگرداند؛ اسلامی که ضد جهالت، خرافات و تحجر بود. در کلمات و بیانات ببینید، این مرد بزرگ همیشه از جهالت ها و تحجرها نالیده است. او می دانست که اگر به نام دین و دینداری تحجر و جهالت شکل بگیرد، دین مجموعه ای از خرافات می شود و جوهرش مستور و روحش مخفی می ماند و به جای اینکه مردم را جهت و حرکت دهد، رکود و سکون می آورد. اسلامی که حسین بن علی(ع) برای آن قیام کرد منکرش دخالت در امور جزئی مردم نبود و منکرش ظلم، ستمگری، بی عدالتی و نامردمی بود.

وی با تأکید بر اینکه تجدید عهد با حضرت زهرا(س) یک قدم نزدیک شدن به آرمان او است، تصریح کرد: آرمان زهرا(س) اسلام ضد تحجر بود. آرمان زهرا(س) اسلامی بود که زن فرهنگ ساز فرهنگ غنی دینی باشد. آرمان زهرا(س) این بود که زن در عرصه های مختلف مسئولیت پذیر باشد. آرمان زهرا(س) این بود که زن در محیط خانواده مادری نیک، کنار همسر همسری نیک و در جامعه انسانی تأثیرگذار باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین