Thursday 25 April 2024| ۱۹: ۲۹ - پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
رئیسی خاطرنشان کرد: مبدأ انقلاب حوزه بوده است که مرجعی عالی‌قدر که مورد تأیید مردم قرار گرفت به‌عنوان پرچم‌دار انقلاب از قم برخاست و این انقلاب را به سراسر کشور سرایت داد که امروز به برکت این انقلاب اسلامی مردم و کشورهای مسلمان بیدار شدند.
حجت‌الاسلام رئیسی: تداوم جریان انقلاب در اجرای عدالت و مبارزه با فساد است



تولیت آستان قدس رضوی عدالت و مبارزه با فساد را از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی نام برد و افزود: تداوم جریان انقلاب و ارزش‌های آن در اجرای عدالت و مبارزه با فساد است و زندگی اشرافی سازگاری با تفکر انقلابی اسلامی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س) حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آ‌ستان قدس رضوی ظهر امروز در اجتماع عظیم حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی که همزمان با سالگرد صدور منشور روحانیت امام راحل (ره) در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد اظهار داشت: بیش از همه بخش‌ها روحانیت به بیانیه راهبردی، بصیرت ‌آفرین، راهگشا و امیدبخش رهبری در صدور بیانیه گام دوم در چهل‌ساله دوم انقلاب راه را برای رهروان و دلدادگان گشودند.

وی ادامه داد: با نگاه به موفقیت‌های بسیار به برکت انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و هدایت‌های پیامبرانه امامین انقلاب گام اول با موفقیت طی شد و با نگاه به کاستی‌ها با بسیج تمام امکانات مادی و معنوی برای تحقق آرمان‌های بلند تلاش می‌کنیم.

تولیت آ‌ستان قدس رضوی بابیان اینکه نظام، دولت و جامعه اسلامی این راه را به‌عنوان مسیری که این فرآیند را به رسیدن به تمدن اسلامی طی می‌کند و در حال شکل‌گیری است باید باز نگاهی شود که چه پیشرفت‌هایی داشته و در کجاها دچار مشکلات بودیم، گفت: این ابتکار عمل حوزه که با حضور خود در کنار حرم امام یک همفکری و هم‌اندیشی انجام دادند قابل‌تقدیر است ولی باید گام‌های جدی و عملی بیشتر از گذشته طی شود.


رئیسی خاطرنشان کرد: مبدأ انقلاب حوزه بوده است که مرجعی عالی‌قدر که مورد تأیید مردم قرار گرفت به‌عنوان پرچم‌دار انقلاب از قم برخاست و این انقلاب را به سراسر کشور سرایت داد که امروز به برکت این انقلاب اسلامی مردم و کشورهای مسلمان بیدار شدند و می‌خواهند هویت بازیافته خود را که همان اسلام زندگی ساز،‌ جامعه‌ساز و تمدن ساز را دنبال کنند و می‌خواهند در یک‌کلام مسلمان زندگی کنند.

وی تصریح کرد: افراد روشنفکری که به سمت جامعه غربی هدایت می‌کنند، در جامعه کم نیستند، روشنفکر کسی است که جامعه را بشناسد، نیاز جامعه را درک کند و آماده خطر کردن باشد. شهدا، ایثارگران و جانبازان روشنفکران حقیقی جامعه هستند و شما طلاب و روحانیون روشنفکرانی هستید که آمادگی دارید در این مسیر ایفای نقش کنید. حوزه به‌عنوان پیشتاز و به‌عنوان روشنفکرانی که بیش از همه رصد می‌کنند و هشدار می‌دهند.

تولیت آ‌ستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ما حوزه انقلابی را که در ارتباط با حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ دین و اداره جامعه بر اساس فقه دارای چند مشخصه و ویژگی بارز می‌دانیم، اظهار داشت: برخورداری از فقه کامل به معنای فقه در عقاید و باورها،‌ اخلاق کریمه و فاضله، احکام بایدها و نبایدها اجرا شود و فقیه به کسی می‌گوییم که فقه در جان و خشت او نشسته باشد و امام راحل به‌عنوان کسی است که فقه در جان و سرشت او به‌خوبی نشسته بود و همه فعل‌وانفعال او برخوردار از فقه و فقاهت بود.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: تهذیب و اخلاق امر بسیار مهمی برای حوزه‌ها بشمار می‌رود که باید بیش از همه موردتوجه قرار گیرد. آگاهی سیاسی، روزآمد بودن و به هنگام بودن به اطلاعات لازم از اوضاع‌واحوال خود جامعه و منطق داشتن را شامل می‌شود یکی دیگر از ویژگی‌هایی که موردنیاز اساسی حوزه و روحانیون است. در همین حوزه انقلابی باید با تفکر مقابل حوزه به‌طورجدی مبارزه کرد و در مقابل تحجر و التقاط باید ایستاد.

وی سومین ویژگی حوزه انقلابی را زمان و موقعیت‌شناسی دانست و خاطرنشان کرد: امام و رهبری زمان‌شناس بودند و رهبری در سمت‌گیری نشان داد جامعه، دشمن و زمان را به‌خوبی می‌‌شناسم و امام راحل چه با ایستادگی در مقابل ستم‌شاهی و چه حفظ انقلاب در این چهار دهه توسط رهبر معظم انقلاب نشانگر زمان‌شناسی دقیق آن‌ها که برای یک طلبه فاضل و روحانی باید الگو قرار گیرد.

 
تولیت آ‌ستان قدس رضوی بابیان اینکه ایجاد امید و زدودن هرگونه یاس و ناامیدی وظیفه مهم روحانیت است، افزود: عده‌ای می‌خواهند طاغوت و طاغوتیان و نظام ستم‌شاهی را تطهیر کنند که باید جنایت نظام شاهنشاهی توسط علما برای مردم تبیین شود و اقداماتی که باعث عقب‌ماندگی کشور شد در آن زمان برای مردم اشاره شود و بابیان خدمات انقلاب اسلامی در طول این چهل سال امید به جامعه تزریق شود.

رئیسی گام بعدی و مهم ورود حوزه‌ها را  فضای علم، پژوهش و تحقیق دانست و تشریح کرد: در حوزه‌های مختلف در آغاز دهه پنجم انقلاب باید کار جدی صورت گیرد و معنویت و اخلاق باید فضای جامعه را در برگیرد. ارزش‌های جامعه را برجسته‌تر کند. ایمان،‌ امید، ابتکار و خلاقیت باید در کشور گسترش یابد.

وی  بابیان اینکه مسئله اقتصاد در بیانیه رهبری جایگاه ویژه‌ای داشت، تأکید کرد: کمترین درآمد و دریافتی امروز برای طلاب و روحانیون است و معیشت مردم و زندگی آن‌ها دغدغه جدی روحانیت است که از جنس مردم هستند و با مردم زندگی می‌کنند و روحانیت باید در اقتصاد مقاومتی توصیه جدی داشته باشند و توسعه ارزش‌های اخلاقی مثل فرهنگ قناعت و عدم اسراف را در برنامه‌های خود قرار دهند.

تولیت آ‌ستان قدس رضوی با اشاره به اینکه دل دادن به بیگانگان گره از کار هیچ‌کسی نگشوده است اضافه کرد: مشکلات این جامعه با هدایت‌های رهبری تنها به دست مردم و جوانان گره‌گشایی می‌شود.

 
حجت‌الاسلام رئیسی عدالت و مبارزه با فساد را از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی نام برد و افزود: تداوم جریان انقلاب و ارزش‌های آن در اجرای عدالت و مبارزه با فساد است وزندگی اشرافی سازگاری با تفکر انقلابی اسلامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه استقلال و آزادی یکی دیگر از موارد مهم تأکید رهبری در گام دوم انقلاب بود اشاره کرد دستاوردهای نظام برای مردم در طول سال باید بیان شود و تنها به ایام دهه فجر محدود نشود.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه در مقابل دشمن نباید کوتاه آ‌مد اظهار داشت: ما با پذیرفتن کنوانسیون طبق قوانین و مصالح کشور مشکلی نداریم اما باید مراقب بود که دشمن با جنگ هشت‌ساله و جنگ نرم کاری نتوانست بکند امروز تلفیقی از جنگ سخت و نرم را پیش‌گرفته است تا با فشار بر ملت بدون لشکرکشی ما را در انزوا قرار دهد و باید دولتمردان مراقب استقلال و مصالح کشور باشند. روحانیون هم وظیفه دارند مبانی استکبارستیزی را برای مردم تبیین کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: