دومین پیش نشست همایش بینالمللی «تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)» با موضوع «نقش زن در ساخت آینده تمدنی از منظر اندیشه امام خمینی(س) و گفتمان انقلاب اسلامی: سیاست، جامعه و ارتباطات» در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش آستان، فاطمه طباطبایی طی سخنانی در این نشست با تأکید بر اینکه اندیشه امام خمینی(س) باید در بستر جامعه ظهور و نمود یابد، گفت: پیش از انقلاب فقها در خصوص رانندگی زنان نیز نظرات متفاوتی داشتند، اما حضرت امام راه را برای رانندگی زنان باز کردند. در اندیشه امام در خصوص سایر موقعیتهای اجتماعی آنان نیز صحبت شده است که باید درباره آنها نیز به صورت چالشی بحث شود. امام اهمیت و شأن زنان را به حدی بالا میدانستند که اختصاص تنها یک روز برای آنان را کافی نمیدانستند.
رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی ایران تأکید کرد: متأسفانه بعد از چندین سال در مورد بعضی اندیشههای امام بحث هست که اینها جزء اندیشه فقهی امام است یا سیاسی بودهاند. در هر حال بین اندیشههای امام درباره زنان و آنچه که در بطن جامعه نمود یافته فاصله و شکاف عمیقی وجود دارد. شاید سالها طول بکشد تا این اندیشهها به عرصههای اجتماعی و سیاسی وارد شود.
حجتالاسلام و المسلمین علی کمساری نیز در این نشست با اشاره به اینکه این پیش نشستها دارد به اهداف اصلی خودش نزدیک میشود، گفت: راهبرد اساسی ما در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تشریح ابعاد فکری و اندیشهای امام درباره بانوان است. امیدواریم تبیین و تشریح اندیشههای امام در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی نیز بیش از این گسترش یابد.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: امیدوارم بتوانیم نزدیکترین اندیشهای که با دیدگاههای امام خمینی(س) قرین است را در موسسه تنظیم و نشر آثار امام پیاده کنیم.
منصور انصاری نیز در دومین پیش نشست همایش بین المللی تحول در نقش و جایگاه زنان در پرتو اندیشههای امام خمینی(س)، با تأکید بر اینکه فلسفه غربی هیچ اهمیتی به زن نمیدهد، گفت: همیشه امواج فکری میآید و ما واکنش نشان میدهیم و این شرطی شدن ما را در یک وضعیت اندیشهای خاص قرار داده که مدام در مقام پاسخ هستیم. اما فلسفه غرب به شدت ضد زن است و برجستهترین دانشمندان غربی مثل ارسطو افلاطون جایگاه مستقلی برای زنان قائل نبودند. این فلسفه همچنان در غرب به قوت خودش باقی است و نتوانسته برای دوگانههایش راه حل پیدا کند.
معاون پژوهشی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی افزود: وقتی به ملاصدرا، حکیم سبزواری، ابن سینا و فارابی نگاه میکنیم، تقریبا همان دیدگاه ارسطویی را دارند. ابن عربی جزء نوادر کسانی است که اشاره میکند انسان با جنسیت تعریف نمیشود و فکر میکنم این تفکر را از ابن عربی تا امام میتوانیم پیگیری کنیم. اگر این تحول در فقه سنتی صورت نمیگرفت، اساسا ما شاهد حضور اجتماعی زنان در فضای بعد از انقلاب نبودیم. حتی جنبش «زن، زندگی» یکی از پیامدهای ورود زنان در عرصه اجتماعی و ثمرات ورود زنان به جامعه است.