Friday 26 April 2024| ۰۸: ۰۲ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
بررسی صورت های مالی آتیه صبا و کفش ملی، بررسی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران عامل، بررسی آیین نامه های اداری و استخدامی، بررسی وضعیت اموال و مستغلات آتیه صبا از محورهای مهم این تحقیق و تفحص اعلام شده است.
يكي از هلدينگ هاي تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري كه ميعاد صالحي مدير عامل اسبق آن به دليل مبارزه با فساد در دولت حسن روحاني بركنار شد آتيه صبا است كه رسيدگي به پرونده مسئولان مربوطه در دستگاه قضا ادامه دارد.
 
به گزارش عصر خبر، البته گويا براي نمايندگان مجلس موارد مبهم در زير مجموعه هاي اقتصادي صندوق بازنشستگي كشوري آن قدر زياد است كه بهارستان نشينان در ارديبهشت ماه سال جاري با 133 راي موافق تحقيق و تفحص از هلدينگ آتيه صبا و كفش ملي را كليد زدند. البته چند ماه پس از آن يعني در مرداد ماه تازه اعضاي كميسيون تحقيق و تفحص از آتيه صبا و كفش ملي تعيين شده اند.

چه خبر از آتيه صبا ؟/ سوء مديريت ريشه زيان دهي شركتهاست

عملکرد شرکت آتیه صبا در خصوص شرکت های زیرمجموعه، قراردادهای کلان آتیه صبا، بررسی صورت های مالی آتیه صبا و کفش ملی، بررسی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران عامل، بررسی آیین نامه های اداری و استخدامی، بررسی وضعیت اموال و مستغلات آتیه صبا از محورهای مهم این تحقیق و تفحص اعلام شده است.

از نمايندگان مجلس انتظار مي رود كه هر چه سريعتر در خصوص نتيجه اين تحقيق و تفحص اطلاع رساني كنند.

عباس مقتدایی نماینده اصفهان در خصوص این تحقیق و تفحص در ارديبهشت ماه سال جاري، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری ۵ هلدینگ دارد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد. یکی از این هلدینگ ها، شرکت آتیه صبا است. شرکت های ذیل آتیه صبا در زمینه صنعت، معدن، حمل و نقل، گردشگری و صنایع غذایی فعالیت می کنند. هواپیمایی آسمان و ۵۰ هتل زیرمجموعه این هلدینگ هستند، در سال ۹۶ که هنوز بیماری کرونا شایع نشده بود این ۵۰ هتل سه میلیارد ضرر دادند.

چه خبر از آتيه صبا؟/ سوء مديريت ريشه زيان دهي شركتهاست

وي همچنين گفته بود: حقوق های نجومی و حیاط خلوت سیاسی از مشکلات این مجموعه است.حيات خلوتي كه در صورت صحت اظهارات اين نماينده مجلس هنوز نيز برقرار است و چند وقتي براي چيده شده آن بايد صبر كرد.

از سويي ديگر حجم انتقادات نمايندگان مجلس از صندوق بازنشستگي كشوري به حدي است كه محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس درگفتگو با يكي از سايت هاي خبري گفته است: 'سد راه "بخوربخورهای" صندوق‌های بازنشستگی می‌شویم'.

چه خبر از آتيه صبا ؟/ سوء مديريت ريشه زيان دهي شركتهاست

در حال حاضر حسن تاجيك كه از افراد نزديك به افتخاري مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري كه معاون اقتصادي اين صندوق نيز بوده  مدير عامل آتيه صبا است.بايد پرسيد در حال حاضر وي عضو چند هيات مديره است؟

چه خبر از آتيه صبا ؟/ سوء مديريت ريشه زيان دهي شركتهاست

 عليرضا بيگدلي نيز رئيس هيات مديره است كه مشخص نيست رشته تحصيلي وي چيست؟ و در چه زمينه اي قبلا فعال بوده است؟وضعيت بازنشستگي وي چگونه است؟

عباس بابا گل زاده كشتلي ديگر عضو هيات مديره آتيه صبا است كه رئيس هيات مديره توسعه صنايع بهشهر نيز مي باشد.2 شركت بزرگ عضو هيات مديره بودن چه معنايي مي دهد؟

عليرضا مير نيا هم عضو ديگر هيات مديره آتيه صبا و معاون اقتصادي اين هلدينگ است. كه سايت هاي خبري گزارش داده اند كه وي، پسرمحمد باقر میرنیا رئیس دفتر سابق شریعتمداری وزير سابق كار بوده است.

يكي از نكات جالي آتيه صبا اين است كه خانم نرگس يزدانيان مدير كل امور مجامع و نظارت بر شركت ها در صندوق بازنشستگي كشوري خود معاون نظارت بر شركت ه درآتيه صباست.يعني خودش بر خودش نظارت مي كند؟!

چه خبر از آتيه صبا ؟/ سوء مديريت ريشه زيان دهي شركتهاست

موضوع به اين جا ختم نمي شود با بررسي ساير مديران هم چيزهايي دستگيرتان خواهد شد كه آن را به بازرسان ويژه وزير كار مي سپاريم تا به حساب آتيه صبا برسند قبل از اين كه تحقيق و تفحص مجلس به حساب اين شركت برسد.

بد نيست در پايان به اظهارت افتخاري مدير عامل فعلي صندوق كشوري اشاره شود كه گفته است: هیچ شرکتِ زیان دهی وجود ندارد مگر با سوء مدیریت؛ این مساله به خصوص در صندوق بازنشستگی که خود یک برند محسوب می شود، بیشتر نمایان است. در این سطح، هم منابع و هم ظرفیت های لازم به ویژه برند یک صندوق دولتی و بسیاری دیگر از شاخص های مورد نیاز برای مدیریت بهینه یک بنگاه اقتصادی وجود دارد، بنابراین آنچه موجب زیان آوری شده همان سوء مدیریت است.

حدود ۵۵ شرکت در هلدينگ آتيه صبا فعاليت دارند.شركت ايرانگردي و جهانگردي، سيمان ياسوج، مس تكنار، گروه بهشهر، پتروشيمي امير كبير، بيمه ملت، بيمه دانا، پگاه، كفش ملي، هواپيمايي آسمان، انبارهاي عمومي و خدمات گمركي ايران، پتروشيمي خارك و پتروشيمي شيراز از جمله شركت هاي تحت پوشش آتيه صبا هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: