Tuesday 19 March 2024| ۰۴: ۵۲ - سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
آنچه که خداوند، پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) را خوشحال می کند و فقدان آن ایشان را ناراحت می کند این نیست که نسبت بدان ها تعریف و تکریم کنیم یا عزایی بگیریم
آيت الله سید حسن خمینی: ارزش ها همه برای این است که بهتر شویم

یادگار گرامی امام گفت: حقیقت دین برای بهبود اخلاق جامعه و پاک شدن دل مردم از زشتی ها و ناهنجاری هاست. 
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان، آيت الله سید حسن خمینی در دیدار معاون رئیس جمهوری در امور  زنان و خانواده و جمعی از کارکنان این معاونت در حرم امام، طی سخنانی با اشاره به روایتی است از پیامبر گرامی اسلام (ص) که می‌فرمایند: «مَنْ ارضی فاطمةَ فقد ارضانی و مَنْ اَسخطَ فاطمةَ فقد اسخطنی» «هرکس فاطمه را راضی کند، مرا راضی نموده و هر کس فاطمه را خشمگین کند، مرا خشمگین نموده است.» این موضوع را فراتر از عواطف شخصی خواند و اظهار کرد: ممکن بود صرفاً یک سوی این روایت گفته شود و ایشان می گفتند کسی که فاطمه را خوشحال کند من را خوشحال کرده است، ولی پیامبر(ص) هر دو لبه خوشحالی و ناراحتی را بیان می کنند که درک فهم جایگاه گوینده این حدیث شریف در فهم آن کمک می کند.  
وی با اشاره به «محمود» خواندن مقام پیامبر(ص) توسط خداوند در قرآن کریم، افزود: مقام «حامد» یعنی کسی که حمد می کند، اما مقام محمود یعنی کسی که او را حمد و ستایش می کنند. این که ما تلاش کنیم به مقام محمود برسیم و در مورد شخصیت پیامبر(ص) نیز محمود بالاترین مقام خوانده شده، بدین معناست که ما در اندازه خودمان و پیامبر(ص) در اندازه خودش به وجه الله تبدیل می شود.
وی در تبیین این موضوع ادامه داد: کسی به مقام محمود می رسد که به نوعی آینه ای از خداوند شده باشد و اگر به این مقام رسید آنگاه به تعبیری که در سوره طه وجود دارد، پیامبر(ص) آنقدر بالا رفت تا به اندازه دو کمان باقی مانده بود تا به خداوند برسد و حتی جبرئیل گفت من اگر یک بند انگشت بالاتر بیایم ی سوزم.
سید حسن خمینی سپس گفت: امام در مورد جایگاه صدیقه طاهره(ص) روایتی را از امام صادق(ع) نقل می کنند که بعد از فوت پیامبر(ص) جبرئیل خدمت حضرت زهرا(س) می رسید و تعزیت می داد و از پیامبر(ص) برای ایشان خبر می آورد که این امر چندین بار تکرار شد. امام در ذیل این روایت می گویند  فکر نکنید جبرئیل بر هر کسی می تواند وارد شود اساساً نزول جبرئیل این نیست که پایین بیاید بلکه روح کسی که جبرئیل به او متصل می شود باید بالا برود.
وی اظهار کرد: این جایگاهی است که نه تنها برای زن الگو است بلکه واسطه فیض، رحمت و سعه وجودی برای زن و مرد است و همان طور که پیامبر(ص) به نقطه  حقیقت محمدیه که بالاترین مقام است می رسد، صدیقه طاهره(س) هم در همان رتبه وجود دارند. بنابراین، جایگاه انسان کامل جایگاهی نیست که اعطا شدنی باشد بلکه جایگاهی اکتسابی است که با تلاش به دست می آید.
سید حسن خمینی با بیان اینکه حقیقت دین برای بهبود اخلاق جامعه و پاک شدن دل مردم از زشتی ها و ناهنجاری هاست، یادآور شد: آنچه که خداوند، پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) را خوشحال می کند و فقدان آن ایشان را ناراحت می کند این نیست که نسبت بدان ها تعریف و تکریم کنیم یا عزایی بگیریم، بلکه این ارزش ها همه برای این است که ما بهتر شویم.
یادگار امام در پایان گفت: این رضایت را باید با نزیک شدن به حوزه اخلاق، عدالت و عقلانیت به دست بیاوریم و سعی کنیم در حوزه شخصی و اجتماعی این عدالت و اعتدال را رعایت کنیم و ظرفیت اجتماعی را بالا ببریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین