Tuesday 23 April 2024| ۱۳: ۰۸ - سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
سخنان رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری در حرم مطهر امام راحل

به گزارش خبرنگار آستان،  پیش از سخنان یادگار امام رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری  در سخنانی گفت: بالغ بر 145 هزار مبتلای به کرونا در جمع جامعه پرستاری داشتیم. یعنی تقریبا تمام کسانی که در شغل پرستاری مشغول بودند یک بار و یا حتی دو تا سه بار مبتلا شدند. علاوه بر حدود 150 نفر شهدای ما، بسیاری از پرستاران عزیزانشان را از دست دادند که قاعدتا به خاطر ارتباط این پرستار عزیز با بخش های کرونایی بود.

محمد میرزابیگی یادآور شد: کرونا خیلی از مشاغل را تعطیل یا دورکار کرد و حتی خانواده های بیماران را از بیماران گرفت، اما هرچه خانواده بیماران و جامعه از بیماران فاصله گرفتند پرستاران نزدیک تر شدند و گاهی ما مکان سکونت پرستاران را هم در بیمارستان ها تعبیه می کردیم که دو هفته این عزیزان خدماتی که حتی خانواده های بیماران جرأت نمی کردند با بیمارانشان بدهند را با جان و دل ارائه می کردند و هم فاصله فیزیکی و هم مراقبت های دلسوزانه داشتند.

وی تأکید کرد: کرونا آمده بود تا نفس مردم را بگیرد ولی با دفاع جانانه مدافعان سلامت، امروز نفس کرونا به شماره افتاده و ان شاء الله از جامعه جمع خواهد شد. درس بزرگی که کرونا به ما آموخت وجود فاز جدیدی ازعلم پرستاری و فعال کردن فاز جدیدی از علم مراقبت های پرستاری در سطح جامعه است. ما آمارهای مربوط به بیمارستان ها را داریم که چه میزان مراجعه کرده اند و چه میزان مرگ و میر داشته ایم اما یک آمار قابل توجهی مورد توجه قرار نگرفت. البته دلیلش را باید جست و جو کرد و دلایل غم انگیزی دارد.

میرزابیگی تصریح کرد: هر بیماری که به بیمارستان نیامد و در منزل ماند و خدمت گرفت، آمار مرگ و میر در این حوزه بسیار کم بود. هم به خاطر مسائل روحی و روانی، هم به خاطر نوع خدماتی که در منزل می گرفتند و هم به خاطر کیفیت مراقبتی که بالأخره شما از بحث مراقبت در منزل مطمئن هستید. غم انگیز بودن ماجرا به این دلیل است که کسانی مانع تبلیغ این جور مراقبت می شوند که به نفع مادی و مالی آنها نیست. یعنی دلشان می خواهد مردم را در بیمارستان بستری کنند، مردم هزینه های گزاف بپردازند و من وارد بحث تعارض منافع نشوم.

وی افزود: در دوره پساکرونا سازمان نظام پرستاری وارد این عرصه شده و طرح «مراقبت های پرستاری در خانه» را ارائه داده و ما بیماران مزمن، سرطانی، صعب العلاج و حتی بیماران کرونا و شبه کرونا که نیاز به اعمال جراحی نداشته باشند را می توان در منزل بستری کرد. حدود 50 تا 60 درصد بیماران نوعا از این بیماران هستند و هزینه های اینها را گاهی تا یک دهم می شود کاهش داد و با فراگیری بیشتر و موفقیت بهتر خدمات را به مردم ارائه داد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: الآن 1700 مرکز در کشور راه افتاده و داریم با امکانات جدیدی برای کنترل و هدایت مراکز مراقبت در منزل زیرساخت هایی را آماده می کنیم. قرار بود به روز پرستار برسد که اشکالاتی پیش آمد و به زودی آن مرکز افتتاح می شود و به کمک مهارت های پرستاری و مهارت های مراقبت های پرستاری و فضای مجازی بتوانیم با فراهم کردن پرستاری جامعه نگر امکانی برای مردم فراهم کنیم که خدمات ارزان تر، کیفی تر و در دسترس تر در خدمت مردم قرار بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین