Tuesday 16 April 2024| ۱۳: ۲۰ - سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
حجت الاسلام رشید داودی: امام تئوری پردازی است که تئوری‌اش در عمل به اجرا درآمده است


حجت الاسلام و المسلمین رشید داودی تاکید کرد: لازم است در مکتب امام نخست تبیین درست و همه جانبه‌ای از مکتب بتوانیم ارائه بدهیم و در گام دوم اجتهاد درستی در مکتب صورت بدهیم که پاسخگویی به مسائل جدید را داشته باشیم. نشست اولی که از این سلسله نشستها در دستور کار قرار گرفته سب و بهتان است؛ برای اینکه امام یک تئوری پرداز صرف نیست، بلکه تئوری پردازی است که تئوری‌اش در عمل به اجرا درآمده و حکومت اسلامی ثمره این مکتب فکری است، وقتی مکتب فکری امام را متهم می‌کنند که برای بقا و استمرار خودش مخالفین خودش را با سبّ و بهتان می‌راند و این یک عمل غیر اخلاقی و به تعبیری روش ماکیاولیستی است ، این جلسه را تشکیل دادیم که مسئله بهتان را بازشناسی کنیم ، مسئله بهتان را از دو جهت می‌شود بازشناسی کرد؛ یکی اینکه مبانی فقهی این مسئله مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد، و دوم اینکه آیا این اتهامی که به امام وارد شده درست هست یا نه؟
به گزارش آستان، سلسله نشستهای تبیین مکتب امام گامی است در جهت شناخته شدن ابعاد مختلف مکتب امام و طبیعتاً بقاء و حفظ هر مکتب فکری سیاسی و اجتماعی در گرو چند نکته است:

نکته اول اینکه آن مکتب فکری باید درست تبیین و تدوین و ترویج بشود.

نکته دوم اینکه نگاه جمعی به آن مکتب داشته باشیم.

نکته سوم اینکه در مقابل شبهات و اشکالات وارده بر آن مکتب بتوانیم پاسخهای مناسبی ارائه کنیم.

نکته چهارم پاسخگو بودن مکتب در مواجهه با مسائل جدید.

 
مشروح نشست اول سلسله نشست‌های تبیین مکتب امام خمینی (س) با موضوع «سب و بهتان» در پی می آید:
 

حجت الاسلام و المسلمین رشید داودی در این نشست گفت: بسم الله الرحمن الرحیم، لازم است نکات کلی درباره این سلسله نشستها مطرح شود و پس از آن استفاده خواهیم کرد از نقطه نظرات اساتید؛

رشید داودی گفت: مقام معظم رهبری در مورد امام و مکتب فکری ایشان جمله‌ای دارند که می‌فرمایند: امام بنیانگذار مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است، ملت ایران این مکتب را و این راه و نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد، ادامه این راه بستگی دارد به اینکه این نقشه راه درست شناخته شود بدون اینکه امام را درست بشناسیم به معنای شناخت اصول امام، این نقشه راه شناخته نخواهد شد.

سلسله نشستهای تبیین مکتب امام گامی است در جهت شناخته شدن ابعاد مختلف مکتب امام و طبیعتاً بقاء و حفظ هر مکتب فکری سیاسی و اجتماعی در گرو چند نکته است:

نکته اول اینکه آن مکتب فکری باید درست تبیین و تدوین و ترویج بشود.

نکته دوم اینکه نگاه جمعی به آن مکتب داشته باشیم.

نکته سوم اینکه در مقابل شبهات و اشکالات وارده بر آن مکتب بتوانیم پاسخهای مناسبی ارائه کنیم.

نکته چهارم پاسخگو بودن مکتب در مواجهه با مسائل جدید .

 
رشید داودی گفت: در پاسخ به این چهار نکته‌ای که حفظ و حراست و بقای هر مکتبی در گروی آن است لازم است که اولاً آثار امام ـ اعم از آثار گفتاری، رفتاری و نوشتاری ایشان ـ حفظ و حراست بشود که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام متکفل این وظیفه بزرگ هستند. ثانیاً جلو نگاه‌های غیر جامع و کاریکاتوری و برداشت گزینشی و تحریفهای خواسته و ناخواسته از مکتب گرفته شود. ثالثاً در مقابل شبهات باید جلسات تبیینی برگزار شود که آیا این شبهه بر این مکتب وارد هست یا نه؟ نکته چهارم که مهم‌ترین نکته برای بقا و تداوم هر مکتبی است ، اینکه در آن مکتب اجتهاد صورت بگیرد و برای مسائل جدیدی که اتفاق می‌افتد پاسخی ارائه شود.

داودی تاکید کرد: لذا لازم است در مکتب امام نخست تبیین درست و همه جانبه‌ای از مکتب بتوانیم ارائه بدهیم و در گام دوم اجتهاد درستی در مکتب صورت بدهیم که پاسخگویی به مسائل جدید را داشته باشیم. نشست اولی که از این سلسله نشستها در دستور کار قرار گرفته سب و بهتان است؛ برای اینکه امام  یک تئوری پرداز صرف نیست، بلکه تئوری پردازی است که تئوری‌اش در عمل به اجرا درآمده و حکومت اسلامی ثمره این مکتب فکری است، وقتی مکتب فکری امام را متهم می‌کنند که برای بقا و استمرار خودش مخالفین خودش را با سبّ و بهتان  می‌راند و این یک عمل غیر اخلاقی و به تعبیری روش ماکیاولیستی است ، این جلسه را تشکیل دادیم که مسئله بهتان را بازشناسی کنیم ، مسئله بهتان را از دو جهت می‌شود بازشناسی کرد؛ یکی اینکه مبانی فقهی این مسئله مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد، و دوم اینکه آیا این اتهامی که به امام وارد شده درست هست یا نه؟

وی بیان کرد: جلسه فعلی مرحله نخست این مسئله را نشانه گرفته که بررسی مبانی فقهی این مسئله باشد و مرحله دومش که آیا این انتساب درست است یا نه، سابقاً پاسخهایی داده شده به ویژه جناب آقای دکتر حمید انصاری در کتابی با عنوان "بهتان بی‌اساس" این انتصاب نادرست را توضیح داده و دفع کرده اند و علاوه بر آن مصاحبه هایی به صورت مکتوب گرفته شده که ان شاء الله در نشریه‌ای به اسم مکتب امام منتشر خواهد شد. در این جلسه در محضر اساتید گرانقدر مبانی مسئله سب و بهتان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین