Saturday 20 April 2024| ۱۱: ۲۴ - شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
دکتر زندی گفت:
آرزوی داشتن فرزند، غریزه‌ای فطری است و پدر و مادر شدن از مهم‌ترین مراحل تحول زندگی فرد است.

دکتر #میترا_زندی، فوق دکترای پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به رکنا گفت: در تعریف انواع ناباروری در صورتی که زوجه سابقه هیچ گونه بارداری یا سقط را نداشته باشند به ناباروری اولیه دچار هستند که در ایران شیوع ناباروری اولیه 2/20 درصد به‌دست آمده‌است که این میزان تقریباً دوبرابر آمار جهانی ناباروری (10-12 درصد) است.

یعنی از هر ۵ زوج ایرانی، یک زوج با مشکل ناباروری مواجه است. از سوی دیگر هم گفته می‌شود که سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد اضافه می‌شوند.

زندی در ادامه افزود: در صورتی که بعد از تولد فرزند اول، مادر قادر به بارداری مجدد یا حفظ بارداری دوم نباشد به ناباروری ثانویه دچار شده است که میزان ناباروری ثانویه در ایران2.3% تعیین شده است. ناباروری یکی از علل تزلزل زندگی زوج هاست.

برخلاف تصور رایج ‌‌که معمولاً تنها زنان را مسئولناباروریمی‌دانند، ناباروری ممکن است حاصل اختلال در یکی از زوجین (زنان 40 درصد، مردان 40 درصد) یا هر دوی آن‌ ها (15 درصد) و یا ترکیبی از عوامل ناشناخته باشد (5 درصد) که از باردار شدن یا ادامه یافتن بارداری جلوگیری می‌کند.

عمده ترین دلایل ناباروری در زنان اختلال در تخمک گذاری، اختلال در لوله های رحمی، اندومتریوز، اختلال درگردن رحم یا رحم و مشکلات دستگاه ایمنی بدن و دلایل اصلی ناباروری در مردان نیز اختلالات مربوط به اسپرم و ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از اواخر قرن بیستم پیشرفت‌های چشمگیری در زمینهدرمان ناباروریصورت گرفت. درمان ناباروری به طور رسمی از سال ۱۹۷۸ که نخستین فرزند حاصل از لقاح خارج از رحمی در انگلیس به دنیا آمد، مطرح شد. طی سال های اخیر، ایران نیز در زمینه درمان ناباروری به پیشرفت های گسترده ای دست یافته به طوری که در حال حاضر ایران جزء ده کشور برتر دنیا در درمان ناباروری قرار دارد و سالانه حتی پذیرای زوج های نابارور بسیاری از کشورهای اطراف است.

دکتر زندی خاطر نشان کرد: زیرا هزینه درمان ناباروری در ایران به نسبت کشورهای همسایه بسیار ارزان تر بوده که در کنار تخصص و تبحر تیم درمان، شرایط مطلوبی را برای متقاضیان این درمان ها فراهم آورده است. در حال حاضر نیز ایران جزء شش کشور تولید کننده تجهیزات ناباروری قرار گرفته است که این باعث می‌شود هزینه درمان ناباروری زوج‌های کشورمان نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

در حال حاضر کلیه روش¬های درمان ناباروری از جمله آی وی اف، رحم جایگزین، اهدای تخمک، اهدای جنین، زیفت و گیفت و ... (به جز اهدای اسپرم که مورد تأیید مراجع از نظر شرعی نمی باشد) در کشور انجام می گیرد که از نظر میزان موفقیت، بالای سی درصد بوده که آمار بسیار خوبی است و با کشورهای پیشرو در این زمینه برابری می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین