کد خبر: ۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
میرزاده با بیان اینکه تعداد رشته محل‌های گروه علوم پزشکی از 174 رشته محل در مهر سال 92 به 287 رشته محل در بهمن سال 94 افزایش یافته است اظهار کرد: تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال و در حال راه اندازی از 10 بیمارستان در مهر 92 به 14 بیمارستان در بهمن 94 و تعداد تخت‌های بیمارستانی از 1125 تخت در مهر 92 به 1769 در بهمن 94 افزایش یافته است.
آستان: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست این دانشگاه ارتقای کیفیت است گفت:‌دکتر جاسبی رییس پیشین دانشگاه آزاد اعتقاد داشت که دهه چهارم تاسیس دانشگاه دهه کیفی سازی است، ما نیز راه ایشان را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید میرزاده در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دستاورد علمی و آموزش انقلاب اسلامی است گفت: به طور کلی 2855 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که از این تعداد 505 واحد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. به عبارت دیگر دانشگاه آزاد باید با 2300 دانشگاه دولتی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، غیر انتفاعی و غیره رقابت و همکاری کند.

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان در سطح کشور اظهار کرد: در کنار افزایش تعداد رقبا، کشور با کاهش تعداد جمعیت دانشجویی مواجه شد و از طرف دیگر اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی در دولت قبل کاهش یافت و رشد دانشجویی دانشگاه آزاد به دلیل اعمال سیاست‌های محدود کننده در قبال این دانشگاه به کمتر از چهار درصد رسید. در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون و 800 هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند که سهم دانشگاه آزاد از این تعداد در سال تحصیلی 93-94 35.1 درصد است. در حالی که سهم این دانشگاه از تعداد دانشجویان در سال تحصیلی 84-85، 50.2 درصد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در مورد دستاوردهای دانشگاه آزاد گفت: تجمیع ساختاری سازمان مرکزی دانشگاه در پونک، تشکیل 20 شورای راهبردی برای استفاده از نظرات نخبگان به عنوان کمیسیون‌های تخصصی شورای دانشگاه، اجرای اسناد بالادستی نظام در بخش آموزش عالی، توسعه تحصیلات تکمیلی ممیزی رشته‌ها و تقویت نظارت آموزشی، دستیابی به هدف سند توسعه دانشگاه و کسب سهم 56 درصدی تحصیلات تکمیلی در کشور، جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت، اصلاح هرم هیئت علمی، ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی‌های معتبر جهانی، تجمیع و بازآرایی ساختار، اجرای طرح ممیزی و ارزشیابی رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، توسعه فعالیت‌های بین المللی، حمایت از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، حمایت از فعالیتهای تشکل‌های اسلامی سیاسی اساتید و دانشجویان، کاهش وابستگی بودجه دانشگاه به شهریه، تجمیع طرح‌های عمرانی ناتمام، تکمیل بیمارستان‌های دانشگاه و توسعه حوزه علوم پزشکی،‌توسعه سازمان سما و غیره از جمله دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی است.

میرزاده در ادامه با اشاره به ساختمان‌های سازمان مرکزی دانشگاه گفت: تعداد ساختمان‌های سازمان مرکزی دانشگاه از 13 ساختمان در مهر سال 92 به پنج ساختمان در بهمن سال 94 کاهش یافته است. در صورتی که زیربنای مفید این ساختمان‌ها از 27 هزار مترمربع در مهر 92 به 41 هزار متر مربع در بهمن 94 افزایش یافته است.

افزایش تعدادجلسات هیئت‌های امنای استانی
وی از افزایش تعداد جلسات هیت‌های امنای استانی خبر داد و گفت: تعداد جلسات هیئت‌های امنای استانی بر اساس مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب آبان سال 91 تا مهر سال 92 16 جلسه بوده که این تعداد تا بهمن سال 94 به 252 جلسه افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در مورد فعالیت‌های بین المللی این دانشگاه نیز توضیح داد: تعداد واحدها و مراکز بین الملل در مهر سال 92 هشت واحد بود که در بهمن سال 94 به 11 واحد افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد تفاهم نامه‌ها و قراردادهای بین المللی از 198 تفاهم نامه در مهر سال 92 به 219 تفاهم نامه در بهمن سال 94 افزایش پیدا کرد. تعداد دانشجویان خارجی نیز از 4513 دانشجو در مهر سال 92 به هشت هزار و 802 دانشجو در بهمن 94 افزایش یافت.

میرزاده با بیان اینکه تعداد رشته محل‌های گروه علوم پزشکی از 174 رشته محل در مهر سال 92 به 287 رشته محل در بهمن سال 94 افزایش یافته است اظهار کرد: تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعال و در حال راه اندازی از 10 بیمارستان در مهر 92 به 14 بیمارستان در بهمن 94 و تعداد تخت‌های بیمارستانی از 1125 تخت در مهر 92 به 1769 در بهمن 94 افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در مورد نسبت دانشجویان این دانشگاه به کل دانشجویان کشور گفت: نسبت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به کل دانشجویان کشور در مهر 92، 35.5 درصد و در بهمن 94، 34.5 درصد است و نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مهر 92، 21.6 و در بهمن 94، 30.4 درصد و متناسب با هدف برنامه در سال 1404 است.

میرزاده در ادامه در مورد تعداد رشته محل‌های دانشگاه آزاد گفت: تعداد رشته محل‌های دانشگاه آزاد در مهر 92، 18263 بوده که در بهمن سال 94 به 27854 کد رشته محل افزایش یافته است. همچنین تعداد اعضای هیئت علمی جذب شده تا 30 دی ماه 1890 نفر بوده و دانشگاه آزاد اکنون دارای 2946 عضو هیئت علمی است. به طور کلی سهم دانشگاه آزاد اسلامی در جذب هیئت علمی 42 درصد است.

وی در مورد جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی‌های علمی جهانی گفت:‌ دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه اسکوپوس و WOF اول بوده و در ESI در رتبه 187 قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد بودجه این دانشگاه در سال 92 گفت: بودجه دانشگاه در سال 92، 3470 میلیارد تومان و در سال 94، 5800 میلیارد تمومان بوده است. میزان درآمد غیر شهریه این دانشگاه در سال 92 189 میلیارد تومان و در سال 94، 929 میلیارد تومان است.

میرزاده در مورد استراتژی‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: گسترش نقدپذیری، توسعه فضاهای فرهنگی، گسترش تحصیلات تکمیلی، بهبود هرم اعضای هیئت علمی مشارکت با مجامع بین المللی، جذب دانشجوی خارجی و غیره از جمله استراتژی‌های توسعه دانشگاه آزاد اسلامی است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد چالش‌ها و نقاط ضعف این دانشگاه گفت: تغییر هرم سنی جمعیت کشور، بالا رفتن هزینه‌های جاری دانشگاه، باقی ماندن زیان دهی برخی واحدهای دانشگاهی، عدم حضور تمام وقت اعضای هیئت علمی، عدم توسعه کیفی کامل دانشگاه متناسب با توسعه کمی آن و غیره جزو چالش‌ها و نقاط ضعف دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی در پایان در مورد سیاست‌های اصلی دانشگاه آزاد در برنامه ششم نیز گفت: ارتقای کیفیت و استانداردهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و روزآمدسازی محتوا، گسترش آموزش عالی بر اساس نیازها و ویژگی‌های بومی، ارتقای جایگاه علمی دانشگاه، توسعه حوزه علوم پزشکی و غیره از سیاست‌های اصلی دانشگاه در برنامه ششم است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: