کد خبر: ۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
آستان: رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی فکر می کنند گوش دادن به بعضی آهنگ ها، ماده مخدر صوتی است که باعث اعتیاد می شود اما این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.
آستان: رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی فکر می کنند گوش دادن به بعضی آهنگ ها، ماده مخدر صوتی است که باعث اعتیاد می شود اما این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.
«مخدرهای صوتی»، از شایعات تا واقعیت
سعید صفاتیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: شایعه شده که این نوع ماده های مخدر به صورت صوتی است و فقط فرد به یکسری آهنگ ها گوش می دهد و صداهایی را می شنود و بر اساس آن اختلاف فرکانس دو گوش احساسی را در فرد ایجاد می کند، که این موضوع می تواند افراد را معتاد کند.
وی تصریح کرد: فقط در برخی از سایت های خارجی بحث مواد روانگردان یا مخدر دیجیتالی مطرح شده و در ایران نیز چند وقتی است که این موضوع مطرح شده اما فقط در حد شایعه است.
صفاتیان ادامه داد: دوپامین به عنوان یک نوع هورمون در بدن انسان است که با هر موضوع خوشایند سریع واکنش نشان می دهد و در واقع اگر فردی نسبت به یک نوع موسیقی نیز واکنشی نشان دهد، ناشی از این هورمون است و نمی تواند به بحث اعتیاد افراد ربطی داشته باشد.
معاون درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: با توجه به اینکه هر گرم شیشه در بازار 20 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد، به طور یقین قاچاقچیان با ورود مخدرهای صوتی بازار خودشان را کساد نمی کنند چراکه دیگر افراد معتاد به سمت مصرف مواد روانگردان مانند شیشه نمی روند و فقط از این مخدرهای دیجیتالی استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه درمانی نیز هیچ فرد معتادی نیست که به این صورت معتاد شده باشد؛ حتی به چند بیمار آهنگ هایی برای گوش کردن دادیم تا مشخص شود که این موضوع درست است یا نه که در نهایت آنها ادعا داشتند که این آهنگ ها هیچ تاثیری روی آنها نداشته است.
صفاتیان افزود: در هیچ پروتکل درمانی و پیشگیری، موضوع مخدرها و روانگردان های دیجیتالی نیامده است و بیشتر یک شایعه و بزرگ نمایی است.
علیرضا جزینی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در واکنش به شایعات جدید در خصوص مخدرهای صوتی و دیجیتالی در کشورمان گفت: هنوز هیچ موردی از مصرف مخدرهای صوتی و دیجیتالی در ایران مشاهده نشده و گزارشی از مصرف این مواد نیز به دست ما نرسیده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین