Sunday 05 May 2024| ۱۰: ۵۹ - يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
امام خمینی(س) همواره بر تزکیه نفس و تقویت بنیه جسمی تأکید داشتند و ورزشکاران را سفیران مهمی برای انقلاب می‌دانستند که مهم‌ترین وظیفه آنها صدور و معرفی انقلاب و تقویت جمهوری اسلامی است.
 

پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت امام خمینی(س): عنصر ورزش در جهان کنونی تنها تک بعدی نیست و بهترین ابزار برای تبلیغ و نمایش اقتدار کشورها است، تبلیغات فوق العاده زیاد و مانور بر سر مدال های کسب شده همه و همه نشان از برنامه‌ریزی کشورها در مسیر موفقیت در میدان های متفاوت ورزشی است. امام راحل نیز با آگاهی از جوانب این مهم، همواره بر تقویت ورزش و توصیه به ورزشکاران به حضور مقتدرانه و اسلامی در محیط های ورزشی تأکید داشتند.
 

امام راحل همواره به صدور انقلاب به عنوان ابزاری برای نشان دادن حقانیت اسلام می نگریستند و از هر ابزاری در این زمینه بهره می بردند. ایشان اعتقاد داشتند که ورزشکاران ما می توانند در این مسیر بسیار کمک رسان باشند.

 
آنچه از دیدگاه امام در مورد کسانی که ورزش می‌کنند اهمیت دارد، این موضوع است که از این حرکت در راستای اهدافی والا استفاده شود. به همین منظور توصیه ایشان به ورزشکاران، تهذیب نفس، علاوه بر تقویت جسم است. جملات مهمی که رهبر کبیر انقلاب در خصوص ورزش و ورزشکاران فرموده‌اند بیانگر اهمیت مقوله ورزش در اندیشه بلند امام خمینی است:

«عقل سالم در بدن سالم است. ورزش همانطور که بدن را تربیت می‌کند و سالم می‌کند، عقل را هم سالم می‌کند و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس هم دنبال او باید باشد. شما همانطور که ورزش می‌کنید و اعصاب خودتان را قوی می‌کنید و انشاء ا... برای مملکت و آتیه مملکت مفید واقع خواهید شد، لازم است که همه ابعاد وجودی خودتان را تحت تربیت ورزشی در آورید.»
«من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم»
 
و جملات بسیار دیگری که از آن یار سفر کرده باقی مانده است. البته خصوصیات یک ورزشکار در نظام اسلامی از دید امام راحل تعریف داشت.

 
خصوصیات ورزشکار اسلامی از منظر امام راحل(س)

مهمترین ویژگی از خصوصیاتی که حضرت امام برای ورزشکار نظام اسلامی قائل بودند توجه به خداوند و ذکر نام اوست، منظور ایشان از این توجه، فقط در شرایط خاص و بحرانی نیست بلکه این موضوع باید در تمام شئون زندگی افراد وجود داشته باشد. از توصیه‌های بسیار مؤکد ایشان به همه اقشار جامعه، علی الخصوص ورزشکاران، عدم غفلت از یاد خدا است. البته ایشان در کنار یاد خدا، داشتن ایمان و اعتقاد واقعی به اسلام را نیز مهم می‌دانند.

 
حضرت امام همواره، بهترین الگو و سرمشق را برای ورزشکاران حضرت علی(ع) می‌دانند و همیشه به آنان توصیه می‌کنند که زندگی را در تمام شئون بررسی کرده و از شخصیت فراگیر و جامع ایشان تبعیت کنند.

 
یکی دیگر از خصوصیات مهمی را که امام خمینی(س) برای ورزشکاران قائلند داشتن اخلاق و آداب انسانی و اسلامی است. در این میان مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی، سه ویژگی مردانگی و محبت و پرهیز از اختلاف است.

 
حضرت امام تقویت بنیه جسمانی را بسیار مهم می‌دانند، اما در عین حال معتقدند که این قدرت نباید در راستای ظلم و ستم به دیگران قرار گیرد بلکه باید برای دفاع از مملکت و مظلوم به کار رود. به عبارت دیگر ایشان استفاده از نیروی ورزشکاران را فقط در راستای خدمت به کشور و مستضعفان مفید می‌دانند.

 
ایشان در تبیین وظیفه ورزشکاران ایران اسلامی، معرفی و صدور انقلاب اسلامی و همچنین تقویت جمهوری اسلامی در زمان حضور در میادین بین‌المللی را از مهم‌ترین وظایف ورزشکاران ما عنوان داستند. به عقیده حضرت امام(س) این کار مهم و خطیر توسط ورزشکارانی صورت می‌گیرد که دارای دو خصوصیت مهم برخورد با ارزش‌های اخلاقی و عمل به رفتار و کردار اسلامی هستند.

 
«این چهره‌های شما و آن حال بشاشتی که در چهره‌های شما دیده می‌شود، این خودش پیروزی است و من امیدوارم که شماها انقلاب ایران را عملا، صادر کنید به کشورهای دیگری که می‌روید و امیدوارم که در جهان شما پیروز باشید و مهم این است که در کنار این پیروزی‌ها همانطور که توجه داشتید و دارید.... با اخلاق خوش خودتان و با رفتار خودتان و با کردار خودتان ان شاء الله که این وجهه اسلامی جمهوری اسلامی را صادر کنید به خارج. وقتی که شما پهلوان‌های عزیز و شما قهرمانان در خارج از کشور رفتید و پیروزی چشمگیر به دست آوردید و دیدند مردم که شما وضع روحی‌تان هم یک وضع خاصی است، با دیگران فرق دارد، اعمالتان هم با دیگران فرق دارد، این موجب این می‌شود که این همه بوقهایی که بر ضد اسلام و مسلمین و بر ضد ملت ما هست اینها خنثی بشود. شما می‌دانید که الان همه کوشش‌های قدرت‌های بزرگ این است که ایران را منزوی کنند به کلی و اصلا از نقشه دنیا ساقطش کنند و آنها نمی‌دانند که خدا را نمی‌شود منزوی کرد، اسلام را نمی‌شود منزوی کرد و این جوان‌های اسلام که بحمدالله در صحنه حاضرند و برای اسلام کوشش می‌کنند، برای پیروزی اسلام فداکاری می‌کنند اینها را نمی‌شود منزوی کرد و شما جای خودتان را در دنیا ان شا‌ء الله باز می‌کنید و نام ایران و نام اسلام را همه جا مشهور می‌کنید و بیرق اسلام را سرافراز می‌کنید و ملت مسلمان را مفتخر می‌کنید.» 
صحیفه امام، جلد 15، صفحه 422، 423.


منبع : نشریه خط امام(س)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین