Saturday 27 April 2024| ۰۵: ۱۸ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
یادگار امام : جوانان مسلمان خواب دشمنان را در منطقه آشفته کرده اند

یادگار امام گفت: امروز جوانان ایران، افغانستان، لبنان و سوریه خواب به هم ریختن منطقه را برای دشمنان آشفته کرده اند و قابلیت این را دارند که جبهه مقاومت را فراتر از مرزهای یک منطقه خاص در دل تک تک مردم زنده کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س) آیت الله  سید حسن خمینی در مراسم بزرگداشت ارتحال مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی محقق کابلی، با بیان اینکه یکی از پیام‌های بزرگ امام (ره) صدور انقلاب به خارج از مرزها بود، اظهار داشت: صدور انقلاب به معنای صدور اسلحه، به مرز، ملت و جغرافیای واحد نبود.

وی افزود: این پیام انقلاب در کشور افغانستان بسیار خوب شنیده شد و با اعماق جان مردم گره خورد.

یادگار امام با اشاره به نقش تأثیر گذار امام (ره) در پیروزی ملت افغانستان، تصریح کرد: اگر زبان و حکایت درستی وجود داشت، تاریخ مبارزات ملت‌ها را پس از ویتنام باید برای ملت افغانستان می‌نوشت که یکی از عوامل پیدایش این افتخار، پیوند مردم افغانستان با امام راحل بود.

وی با اشاره به حضور خالصانه روحانیون و مردم افغانستان از جمله آیت الله محقق کابلی در کنار امام خمینی (ره)، گفت: امروز تفکر امام راحل در جهانی که آبستن حوادث مختلف است بعنوان عاملی مقابل ظلم جهانخواران و ارتجاع ایستادگی می‌کند و مرز نمی‌شناسد.

سید حسن خمینی اضافه کرد: توانمندی جوانان افغانستان در دفاع از حریم اهل بیت (ع) نشان می‌دهد که جهان اسلام فراتر از یک جغرافیاست.

وی با گرامیداشت یاد شهدای این مسیر، گفت: خودتان را دست کم نگیرید، باید در تمام رشته‌های علمی فعالیت کنید و حضور موفق شما در حوزه‌های علمیه باید به سایر علوم گسترش یابد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه فرزندان افغانستان در تاریخ پایه گذاران علم و تاریخ بوده‌اند، گفت: از مولوی گرفته تا آخوند خراسانی که اصالتاً هروی هستند، افغانستان مهد ادبیات ایران بوده و شعر فارسی در آنجا رشد کرده و بالیده است.

وی بیان کرد: تاریخ منطقه ما جز با نام فردی که در حوزه جفرافیای افغانستان به دنیا آمده گره نخورده است؛ تمدن اسلامی از آنجا ریشه گرفته و باید قدر این پیشینه را بدانید و علوم مختلف را فراگیرید.

به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله محقق کابلی (ره) شامگاه جمعه با حضور جمع کثیری از مهاجران افغانستانی و انصار در حرم مطهرامام خمینی (س) برگزار شد.

آیت‌الله محقق کابلی پس از سال‌ها خدمت علمی و اجتماعی در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه (۲۰ خردادماه) در سن ۹۱ سالگی در شهر قم چشم از جهان فروبست.

آیت‌الله حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی از اساتید و مراجع تقلید حوزه‌های علمیه بودند که در طول سال‌های متمادی حضور در نجف اشرف از محضر اساتید نامی و برجسته آن حوزه علمیه همچون امام خمینی (ره)، حضرات آیات سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی و سید محسن حکیم بهره‌مند شد.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: