Friday 29 March 2024| ۱۶: ۳۵ - جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
در دیدار وزیر و کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛
تأکید یادگار امام  بر ضرورت فرهنگ سازی برای کار جمعی

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س) یادگار امام با تأکید بر اینکه کار جمعی احتیاج به یک فرهنگ سازی عمیق دارد، گفت: امروز سهم بزرگی از حل مشکلات اقتصادی جامعه توجه به تعاونی ها است. اگر قرار است بخش دولتی خودش را به بخش دیگری تحویل دهد، بهترین، کارآمدترین و عادلانه ترین وجه خصوصی سازی این است که به بخش های تعاونی، آن هم تعاونی های گسترده در اقشار مختلف مردم، شکل بگیرد.

آیت الله سید حسن خمینی به مناسبت هفته تعاون در دیدار وزیر و کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شکل گیری تعاونی ها از قرن هجدهم، یادآور شد: این گونه که در تاریخ نوشته اند، تعاونی ها در انگلستان اولین بار شکل گرفته و معلول شرایطی بوده اند که شاید مشابهت هایی هم با روزگار ما دارد.

یادگار امام ادامه داد: خاستگاه تعاونی ها طبقات محروم جامعه بوده که برای خرید و فروش اجناس و اخذ وام هایی که بتوانند کارهای خودشان را پیش ببرند به دنبال حذف دلالان و واسطه ها بودند. البته بعد از اینکه این کار به توفیق رسیده طبیعتا دیگران هم از آن استفاده کردند و این مسیر را پیش بردند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: دو نفر با هم ممکن است به چهار برابر توان یک فرد دسترسی پیدا کنند، اما آفت کار این است که اگر فرهنگ آن وجود نداشته باشد، حتی استفاده اولیه ای هم که از کار فردی می شود سودی نمی رساند. لذا کار تعاونی به سبب همین که یک کار انسانی است، پیش از هر چیز محتاج این است که برای آن فرهنگ سازی کنیم. کسانی که وارد این مجموعه می شوند این نکته را دریابند که نفع فردی آنها در نفع جمعی است و توان حرکتی فرد هم وقتی فراهم می شود که مجموعه حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه کار جمعی احتیاج به یک فرهنگ سازی عمیق دارد، افزود: فرهنگ سازی از کودکی شروع می شود و آرام آرام باید در محیط مدرسه شکل بگیرد. اگر ظرفیت این فراهم شود، خصوصی سازی جز از این طریق معنا ندارد. یک مجموعه وسیع کارگری چرا نتواند به یک تعاونی اختصاص پیدا کند؟! اینکه بخش هایی از آن زمین می ماند معلول این است که فرهنگ آن وجود ندارد، زیرا ما کار جمعی را از ظرفیت های پایین تر شروع نکرده ایم.

یادگار امام گفت: یک مجموعه خُرد با مالکیت خُرد فردی می تواند یک حرکت بزرگ اجتماعی را ایجاد کند. در نتیجه فکر می کنم هفته تعاون بهانه بسیار خوبی است برای اینکه همه خودمان را به ارکان فرهنگ تعاون توجه دهیم و وقتمان را اختصاص دهیم و هم تعلیم و هم تعلّم کنیم. البته تعاونی ها انواع مختلف در حوزه های مختلف تولید، توزیع و بخش های دیگر دارد.

وی ادامه داد: چیزی که باعث می شود یک مدیر دولتی فکر کند خصوصی سازی بهتر است از مسیر دیگری انجام شود، همان اعتمادی است که باید افراد مجموعه نسبت به خودشان ایجاد کنند. امیرالمؤمنین(ع) می فرماید که «طلب تعاون دیانت و امانت است»؛ این که انسان از افراد دیگر طلب کند که به من کمک کنید؛ حتی اگر انجام آن کار در ظرفیت وجودی خودش هم باشد.

سید حسن خمینی در پایان با بیان اینکه هر کسی نسبت به جامعه خودش دِین دارد که باید آن را ادا کند، اظهار داشت: امروز سهم بزرگی از حل مشکلات اقتصادی جامعه توجه به تعاونی ها است. اگر قرار است بخش دولتی خودش را به بخش دیگری تحویل دهد، بهترین، کارآمدترین و عادلانه ترین وجه خصوصی سازی این است که به بخش های تعاونی، آن هم تعاونی های گسترده در اقشار مختلف مردم، شکل بگیرد. لذا نسبت به این مسأله که محتاج فرهنگ، باور عمومی و همت شما است، همت کنید.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین