Thursday 18 April 2024| ۰۸: ۲۱ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
حسینی پور دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب : با تاکید امام خمینی(س) آموزه های کتابخوانی شکل گرفت

نیکنام حسینی‌پور در  مراسم تجدید میثاق کتابداران با آرمان های امام راحل گفت: فرا رسیدن بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را 70 سازمان و نهادی که در برگزاری این رویداد فرهنگی مشارکت دارند، تبریک عرض می‌کنم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س)، دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اهمیت کتاب در دین اسلام عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) معجزه‌اش کتاب بود و تمدن اسلامی از همان آغاز ظهور اسلام، شروع خودش را با نوای خوش «اقراء» آغاز کرد و اولین سرود زندگی را که بیشتر آن روز و امروز با نوای پیامبررحمت شنید، موسیقی خواندن بود.

حسینی‌پور ادامه داد: خواندن، مطالعه، تدبر و تفکر اساس دین مبین اسلام را تشکیل می‌دهد و بارها در قرآن انسان‌ها را به آن دعوت کرده است. در قرآن مجید نیز واژه «کتاب» به معنای نوشتن، 360 بار به کار رفته است. از این رو می‌توان گفت دین اسلام دین اندیشه، دانایی، دانش، کتاب و معنویت و پرچمدار کتاب و کتابخوانی است. همچنین خداوند در این کتاب به قلم و هر آنچه با آن نوشته می‌شود، قسم یاد کرده است.

وی با اشاره به اندیشه‌های قرآن در آموزه‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر اساس این آموزه‌ها شکل گرفت و بنیانگذار این انقلاب و جانشین بزرگوارش، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همیشه دغدغه کتاب و مطالعه را داشته‌اند.

دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با برشمردن ویژگی‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: نخستین ویژگی امام خمینی(ره) ناقد بودن و توجه ایشان به نقد بود. در حقیقت استشهار امام خمینی(ره) به نقد کتاب است. امام خمینی(ره) بود که بر کتاب «اسرار هزار ساله» حکمی‌زاده نقد نوشت و به دلیل نگارش کتاب «کشف الاسرا» یک ماه کلاس‌های خود را در تعطیل کرد.

وی ادامه داد: اینکه فقیهی برای نقد یک کتاب، کتابی را بنویسد از نوادر تاریخ کتاب در ایران است زیرا کتابی در نقد یک کتاب نوشته می‌شود و معمولا مقاله یا یادداشتی درباره آن نوشته می‌شود.

حسینی‌پور دومین ویژگی امام خمینی(ره) در حوزه کتاب و کتابخوانی را تالیفات و آثار قلمی وی دانست و گفت: ایشان شخصیتی بودند که در حوزه شعر و نقد ادبی نظر داشتند و مانوس با کتاب بودند، یعنی در زندگی حضرت امام کتاب نقش اول را داشته است. همچنین تعداد تالیفات ایشان نشان می‌دهد که ایشان یک زندگی کتاب محور داشته‌اند.

حسینی‌پور دیگر ویژگی امام خمینی(ره) را توجه به کتابخانه‌ها حتی در ایام پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: ‌توجه ایشان به کتابخانه و حفظ و گسترش آن‌ها به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی نشان می‌دهد که ایشان از دوران جوانی تا کهولت، اهتمامشان به کتاب فراموش نشده و می‌تواند برای بسیاری از دولتمردان و حوزویان یک الگو باشد. ایشان کتابخانه را به عنوان مهمترین محل نام می‌برند و در یادداشتی که در تاریخ 12 مرداد 1316 به همراه دوستانش در دفتر کتابخانه تربیت تبریز نگاشته‌اند، به این موضوع اشاره دارد: «‌کتابخانه دولتی تبریز را با آقایان حاجی آقا روح‌الله و حاجی میرزا ابولفضل نجم‌آبادی و آقا سید صادق لواسانی سیاحت و برای استفاده مطالب علمی و ادبی بهترین محل، و زحمات مدیر و وسسیتم آن را قابل تمجید و اعجاب یافتیم»‌.

وی تصریح کرد: اگر به مانند ایشان و جانشین وی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، این علاقه‌ای که به کتاب وجود داشت و دارد، تسری داده شود، وضعیت بهتری درحوزه کتاب خواهیم داشت. باید این نگاه در این زمانه، به بدنه اجرایی کشور منتقل شود. به قول مقام معظم رهبری کتاب و کتابخوانی باید وارد زندگی مردم شود و تبدیل به یک عادت رفتاری گردد.

دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان خاطر نشان کرد:‌ باید نسبت به بازخوانی و بازگویی این افکار و نگاه‌ها همت کرد تا به ملکه ذهنی تبدیل شوند تا روزهای بهتری برای کتاب و کتابخوانی و حال خوش خواندن در هفته کتاب رقم بخورد.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین