Thursday 28 March 2024| ۲۲: ۱۰ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
رییس قوه قضاییه : عدالت مد نظر امام راحل عدالت مبتنی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام خمینی(س)،  آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه‌ در مراسم سی‌و‌یک‌امین سالگرد ارتحال امام راحل و همچنین دومین مرحله از از رزمایش برکت امام خمینی اظهار داشت: محصول بی‌توجهی به عدالت اقتصادی و اجتماعی فقر است.

وی افزود: امام قبل از پیروزی انقلاب و در آغازین روزهای انقلاب یکی از اهداف مهم انقلاب را عدالت می فرمود و بر آن رهنمود و توصیه داشت. عدالت وسیع ترین و فراگیرترین حوزه را شامل می‌شود که مفهومی گسترده دارد و شامل همه چیز می شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه از این جهت که خیل عظیم مردم دلداده به امام، امسال نتوانستند به دلیل وضعیت خاص بهداشتی در کشور، در جوار نورانی حضرت امام ره باشند متآثر هستیم تأکید کرد: ان شاالله نائب الزیاره همه دلدادگان به امام بزرگوارمان خواهیم بود لاکن آنچه روح مطهر امام  شادمان می‌کند خیرات و برکاتی است که امروز به نام ایشان تحت تعلیمات و آموزه هایی که ایشان آموخته‌اند به نیازمندان اهدا می‌شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به حدیث امیرالمومنین علی (ع) در خصوص عقل و احسان، بیان کرد: طبق فرمایش امام علی (ع)، "العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها من جهتها" عدل آن چیزی است که همه چیز در جای خود قرار بگیرد و جود یعنی کسی می‌خواهد صاحب چیزی بشود می‌گوید من نمی‌خواهم، سخاوت و احسان جود اقتضا می‌کند آن را به دیگری بدهم از حق خودم چشم بپوشم و به دیگری واگذار کنم.

وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی مبتنی بر عدالت است و روابط اجتماعی و اقتصادی در جامعه باید مبتی بر عقل باشد، گفت: همواره یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی در صحیفه امام، عدالت بیان شده است، عدالت شاید وسیع‌ترین، گسترده‌ترین و فراگیرترین مقوله‌ای باشد که شامل همه حوزه هاست، عدالت مفهومی است بسیار گسترده و فراگیر، عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، عدالت انفسی و عدالت آفاقی که جامعه باید مبتنی بر عدل باشد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از محورهایی که امام می خواستند جامعه مبتنی بر آن باشد عدالتی مبتنی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است، تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری هم در این سال‌های بعد از پیروزی انقلاب به این مقوله انجام شده اما باز نگاهی به این قضیه بسیار ضروری است.

آیت الله رئیسی با اشاره به سخنان سیدحسن خمینی در این جلسه که در خصوص فقر گفتند فقر امر مضمومی است، ادامه داد: فقر امری است که محصول بی عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه است، فقر را که خدا نمی‌دهد، به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیست که چهره زیبای نظام اسلامی با یک بخشی از این جامعه که ما شاهد فقر باشیم.

وی گفت: ماموریت نهاد های انقلابی و همه بخش ها در نظام آن است که محرومین احساس محرومیت نکنند، فقرا احساس فقر نکنند، احساس نیاز، نیازمندان را رنج ندهد. امروز تاکید رهبر انقلاب نیز همین است که تلاش مردم و مسئولین این باشد که فقرا و محرومین احساس فقر و محرومیت نکنند تا بشود از آلام انها کاسته شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه شیوه امام (ره) و رهبر انقلاب همان شیوه امیرالمومنین است، افزود: وجود مقدس امیرالمومنین هم در سیره عملی شان و هم در سخنان شان اینها را به ما آموختند، هم نشینی با فقرا و بینوایان باعث می‌شود از آلام انها کاسته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه سیره حضرت فاطمه الزهرا هم توجه به دیگران بود، بیان داشت:ماه مبارک رمضان ماه جلوه دگرخواهی در پرتو خداخواهی است، زکات فطره و همه دعاهای ماه رمضان آموزش این است که فقط خودت را نبین و به دیگران نیز توجه کن.

وی با اشاره تاکید بر اینکه این جود و سخاوت و کمک مومنانه که مردم  عزیز ما با  رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب انجام دادند یک حرکت بسیار ارزشمند و ماندگاری در تاریخ کشور است، تصریح کرد: باید این همه کمک مومنانه و این بسیج عمومی را بنویسند و ثبت کنند. مردم با هر آنچه که داشتند به میدان آمدند و نگذاشتند کسانی که نیازمند هستند رنج بکشند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اعتراض مردم آمریکا به اقدام وحشیانه پلیس این کشور در قتل یک شهروند سیاهپوست، گفت: حرکت پلیس آمریکا نسبت به یک رنگین پوست آمریکایی، نمایشگر آمریکای بی نقاب است، همین رفتار پلیس جلوه‌ای از ذات آمریکاست. مردم دنیا رفتار آمریکا با حقوق مردم را ببینند، وقتی رفتار آمریکایی‌ها با مردم کشور خودشان این چنین است رفتار آن‌ها با مردم سایر کشورها چگونه خواهد بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه فریاد امام بزرگوار ما بلند شد نسبت به استکبار ستیزی به ویژه نسبت به آمریکا و همواره رهبری  بر این تاکید دارند، بیان کرد: روحیه استکبارستیزی در ملت و جامعه ما همیشه وجود داشته باشد و مردم چهره و حقیقت استکبار را ببینند.

وی با بیان دوگانه استضعاف و استکبار در اندیشه امام راحل تشریح کرد:دوگانه مستضعفین و مستکبرین در آموخته‌های امام یک ستیز با مستکبرین و استکبارستیزی و مستضعف گرایی را نمایش می‌دهد.این اندیشه می گوید یک موی مستضعفان، محرومین، کوخ نشینان را بر کاخ نشینان ترجیح می‌دهم، این دوگانه‌‌ای در مکتب سیاسی امام است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروزه در دنیا خدمت‌رسانی به سه گونه تقسیم شده است، گفت: اول مبنای خدمت ماتریالیستی، یعنی مادی گرایانه است، در خیلی از کشورها موسسات خیریه فراوانی وجود دارد اما محور این خدمت، خدمت منفعت گرا است، خودشان اعتراف کرده اند که منافع ما ایجاب می‌کند که این خدمت را داشته باشیم حتی در آفریقا هم دفتر می‌زنند اما می‌گویند که اینجا آمدیم برای منافع مان. به این می‌گویند خدمت منفعت گرا، کسانی خدمت می کنند اما برای کسب سود و منفعت.

آیت‌الله رئیسی تشریح کرد: دومین قسم از خدمت، خدمتی که مبنای اومانیستی و انسان مدارانه دارد و می‌گویند که ما برای انسجام اجتماعی، برای دل‌مان و نوع دوستی باید به فقرا خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه خدمتی که امام به ما یاد دادند جزو این دو نوع خدمت نیست، افزود: در مکتب امام، خدمت به مردم خدمت به خداست و برای خداست خدمتی که به فقرا، نیازمندان و مستمدان بدون منت صورت می‌گیرد. خدمتی که جلوه این خدمت همان چیزی است که در سوره مبارکه هل اتی امده است، " لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا" در خانه فاطمه اطهر اتفاق افتاد و شد برای عالم الگوی خدمت، الگوی خدمت در خانه علی و فاطمه است، این قسم سوم از خدمت است، این خدمت فقط برای خداست، این خدمت برای رفع نیاز مستمندان است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر در با سو مدیریت در آمریکا کشته شدند و حقوق اولیه انسان در آمریکا در حال نابودی است، گفت: امروز آمریکا نه به عنوان یک مدعی حقوق بشر، بلکه به عنوان یک متهم باید در مجامع بین المللی دنیا محاکمه شود که چگونه حقوق اولیه انسان را زیرپا می گذارد و نابود می‌کند.

آیت‌الله رئیسی افزود: امروز فقط بحث رنگین پوستان و سیاه پوستان نیست، بحث نژاد پرستی نظام مندی است که در نظام سلطه آمریکا حاکم است. در واقع نژادپرستی در آمریکا نظام مند شده است، این حرکت یک پلیس نیست، لکه این خوی استکباری است که در تمام زوایای نظام سلطه وجود دارد.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین