Friday 19 April 2024| ۲۲: ۱۴ - جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
گزارشی کامل از صحبت های سخنرانان همایش بین المللی نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(س)

به گزارش خبرنگار آستان مقدس امام خمینی(س) حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در این همایش با بیان اینکه امام خمینی(س) راه را از پیامبر(ص) و امام حسین(ع) آموخت، گفت: امام خمینی(س) می فرماید این خون سیدالشهدا(ع) است که خوب همه ملت های مسلمان را به جوش آورده و حتی در وصیت نامه هم نکاتی در خصوص الگو گرفتن از راه امام حسین(ع) بیان فرمودند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه راهی که اما آغاز و دنبال کردند راه امام حسین(ع) بود، افزود: اولین مؤلفه ای که امام خمینی(س) از راه سیدالشهدا(ع) الگو گرفت، «روشنگری» است. فرق امام سال 42 با امام سال 57 این است که فرصتی برای روشنگری فساد طاغوت پیدا کرد. امام حسین(ع) نیز سال 50 هجری دنبال روشنگری فساد یزید بود. باز کردن فسق حاکم جرأت ویژه می خواست؛ امام به خوبی از امام حسین(ع) این درس را گرفته بود و برای جامعه بیان می فرمود.

وی دومین مؤلفه الگوگیری امام خمینی(س) از امام حسین(ع) را پذیرش سختی و نپذیرفتن ذلت دانست و تصریح کرد: امام این درس را از امام حسین(ع) گرفته بود و خودش را برای انواع جانفشانی ها آماده کرده بود. وقتی ایشان را به کویت راه ندادند گفت فرودگاه به فرودگاه سفر می کنم تا به دنیا اعلام کنم همه ستمگران دنیا دست در دست هم گذاشته اند تا صدای مظلومان به کسی نرسد.

نواب ادامه داد: امام با الگوگیری از امام حسین(ع) می فرماید ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد. این ملت در امتیازهای جهانی هم برّنده هست و هم برنده است و پیش می رود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی ها «خیرخواهی» بود. هدف امام حسین(ع) نجات انسان ها بود. امام راحل هم در نصح تمام تلاشش را کرد. روزهای اول قیام به حاکم وقت فرمود من به شما نصیحت می کنم از این کارها دست بردارید؛ من دوست ندارم اگر روزی بنا شد بروی، همه شکر کنند. امام حسین(ع) هم تا لحظه آخر دست از خیرخواهی و نصیحت برنداشت.

آیت الله سید محمدتقی مدرسی نیز در پیامی به این همایش مجازی ضمن تسلیت سی و یکمین سالگرد رحلت امام عظیم الشان نوشت: آتش انقلاب ایران پنجاه و هفت سال پیش با انگیزه‌ هایی دینی و مکتبی و به دور از انگیزه‌های سیاسی و  انقلابی غالب در آن دوره شعله‌ ور شد. هدف امام راحل استقلال و آزادی ملت ایران از سلطه حکومت ستمشاهی بود. حکومتی که تماما تابع فرهنگ، اصول و برنامه‌ های کشورهای بیگانه بود اما وقتی به ملت خود می ‌رسید، با زبان اطلاعات و امنیت، سرکوب، اعدام و زندان سخن می‌ گفت و صدای آزادگان را در حنجره ‌ها خفه، و آزادمردان را قلع و قمع می‌ کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه نجف یادآور شد: با وجود اینکه رژیم شاه در سرکوب حرکت مردمی از مشت آهنین، گلوله، زندان، شکنجه و کشتار بهره می‌ برد، با نهضت اسلامی مردم ایران، معادلات اشغال فلسطین نیز آرام ‌آرام تغییر کرد و رژیم صهیونیستی از یک رژیم طغیانگر که از طریق کشتار و آواره کردن مردم، پیشروی می ‌کرد و جلوداری نداشت، و پاسخ جنایت‌ هایش جز با بیانیه‌ ها محکوم نمی‌ شد، به رژیمی دست بسته تبدیل شد که تمام تلاش خود را بسیج می کند تا خسارت ‌های وارده بر خود از موشک ‌های شلیک شده مقاومت از جنوب لبنان و یا نوار غزه را جبران کند.

وی تأکید کرد: نهضت امام خمینی(س) ثابت کرد نهاد مرجعیت دینی در صورتی که مسئولیت ‌های رسالتمند خود را بر دوش کشد، معادلات جهانی را به نفع مستضعفان تغییر خواهد داد و دست مستکبران را کوتاه می ‌کند. ما به نوبه خود این نهضت مبارک را ارج می نهیم و از خدای متعال می خواهیم تا نهضت اسلامی و ملت های مستضعف را در تمام جهان نصرت بخشد و فرج حضرت صاحب الامر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل نماید.

آیت الله سید مرتضی قزوینی سومین سخنران این همایش بود و با بیان اینکه امام راحل توانست جریان منحرف ایران را تغییر بدهد، گفت: ایران قبل از انقلاب اسلامی در دست دشمنان اسلام بود، شاه آن جشن 2500 ساله را گرفت تا آتش پرستی را به رخ مسلمانان بکشد و یک فرد تسلیم آمریکا و اسرائیل بود.

امام جماعت حرم امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه شاه مطیع محض موساد و سیای آمریکا بود، اظهار داشت: امام با عقل و تدبیر و علم و توکل بر خدا این برنامه را تغییر داد و این خودش یک درسی است برای ما مسلمانان به ویژه علما و روحانیون و سیاسیون که این عمل را از امام خمینی(س) یاد بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنانکه عده ای در تظاهرات می‌ گفتند «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه»؛ امام خمینی(س) این نهضت را از امام حسین(ع) آموخت و فرزند خودش را فدا کرد و حاضر بود که جان خود را نیز فدا کند و مردی با اخلاص بود. هنگامی که حکومت عراق ایشان را اخراج کرد، شیعیان کویت از ایشان دعوت کردند ولی دولت کویت قبول نکرد و امام راحل در بیابان بین عراق و کویت نزدیک به 10 ساعت اسیر بود ولی با توکل بر خدا در راه خدا جهاد کرد و خداوند نیز راه های خود را نشان داد.

آیت الله قزوینی تأکید کرد: کشورهای دیگر باید از نهضت امام خمینی(س) الگو بگیرند. همه این نهضت ها و حرکت هایی که در کشورهای اسلامی صورت می‌ گیرد، انشاءالله مقدمه ظهور و حضور امام زمان(عج) و اجرای اسلام کامل خواهد بود.

محمدرضا جوادی یگانه نیز با بیان اینکه سالگرد رحلت امام خمینی(س) فرصت مناسبی برای بازخوانی نهضت است، گفت: محتوای انقلاب اسلامی برگرفته از اسلام و قیام امام حسین(ع) بود. البته نظریه سیاسی امام جدای از نظریه مبارزاتی ایشان بود. امام با ترور و جنگ مسلحانه مخالف بود و هیچ وقت در دوران مبارزه اعلام جهاد نکرد. منطق امام حسین(ع) نیز بر این اصل بنا شده بود که اگر خدا عزت و فرصتی به شما داده موظف هستید که حق خدا و مستضعفین را بگیرید و تا پای جان حق را بیان کنید.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران افزود: حضرت امام در مبارزه قاطعیت داشت، یعنی میانه نداشت. مهندس بازرگان می گوید من معتقد به مبارزه قدم به قدم بودم ولی امام خمینی(س) گفت ملت انقلاب می خواهد. همچنین بعد از تبعید امام به ترکیه ساواک می خواهد که آقا مصطفی از ایران برود و امام می گوید اگر خودت آمده بودی از همین جا تو را بر می گرداندم.

وی با اشاره به اینکه امام عنصر اصلی مبارزه را بر شهادت بنا کرده بود، اظهار داشت: بعد از 17 شهریور امام پیام می دهد که امروز چهره ایران گلگون است؛ ای کاش خمینی در میان شما بود و کشته می شد. بنابر این بر خلاف نظر دکتر شریعتی که اگر می توانی بمیران و یا بمیر، نظریه امام «بمیران» نبود. اگر انقلاب اسلامی موفق شد به این دلیل بود که امام خمینی(س) با این اصل وارد شد که همه مردم کوچه و بازار دست به دست هم انقلاب کردند. ولی اگر امام نبود این انقلاب چنین حالتی نداشت. به همین جهت است که مقام معظم رهبری می فرماید «این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست».

جوادی یگانه یادآور شد: منطق شهادت که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند از عاشورا گرفته شده و بنابر این اگر عاشورا نبود انقلاب اسلامی هم نبود. به همین دلیل روح نجات در دل مردم ایران حلول کرد و به این نتیجه رسیدند که راه نجات از طریق کشتی اباعبدالله(ع) میسر است.

حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی نیز در این همایش مجازی گفت: یکی از مباحث مهم در هر بحث امنیتی مرجع امنیت است. منظور از مرجع امنیت گرانبهاترین شی یا گرانبهاترین شخصی است که اگر او به خطر بیافتد حاضریم جان خود را برای آن فدا کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تحلیل امام خمینی(س) از قیام امام حسین(ع) در تبیین موضوع مرجع امنیت اظهار داشت: در مکاتب امنیتی امروز از مراجع مختلف در عرصه امنیت سخن گفته می‌ شود؛ معمولا در نظام های مبتنی بر مکاتب رئالیستی از دولت ها به عنوان مرجع امنیت یاد می‌ شود؛ در برخی نظام ها از فرد و آزادی های فردی و در برخی نظام ها از پادشاه به عنوان مرجع امنیت یاد می‌ شود.

وی افزود: در قیام امام حسین(ع)، اسلام مرجع امنیت است. بنابراین از نظر امام خمینی(س) دلیل قیام امام حسین(ع)، در خطر دیدن اسلام بود؛ همچنانکه در یکی از فرمایش های امام حسین(ع) به این مسأله اشاره شده است که فاتحه اسلام با روی کارآمدن کسی به نام یزید خوانده است.

لک زایی ادامه داد: بر این اساس، امام راحل معتقد بود هرگاه اسلام در خطر بیافتد ما نیز موظف هستیم که با اقتدای به امام حسین(ع) از اسلام دفاع کنیم، ایشان فرمودند که اسلام خیلی عزیز است و خیلی فدایی داده است که امام حسین(ع) نمونه آن است، الان نوبت ما است که اسلام به دست ما افتاده است و باید فکر این باشیم که اسلام را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در قبال انقلاب اسلامی باید اقتدا به نهضت حسینی و با هدف حفظ اسلام باشد، گفت: طبق نظر امام راحل، اصل این است که مکتب برای ما در اولویت باشد و رفاه و امور دنیوی را هم با ملاک های مکتب تعیین می‌ کنیم و راهکار امام خمینی(س) نیز در این مسیر راهکار استقامت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی نیز در این همایش با بیان اینکه حضرت امام قیامشان را بر اساس آموزه های امام حسین(ع) آغاز کردند، گفت: پیشینه انقلاب از سال ها قبل در قم بنیانگذاری شده بود و امام از سال ها قبل در تدارک تربیت و آموزش نیروهای مخلص بودند.

سرپرست مؤسسه اطلاعات با اشاره به اینکه رژیم شاهنشاهی به دنبال جایگزین کردن قوانین مغایر با احکام اسلامی بود، افزود: امام در ابتدا در مقابله با این حرکت اقدام کردند که پیروزی موقتی حاصل شد ولی امام خمینی(س) هشدار دادند که دشمن برای حرکت های بعدی آماده می‌ شود.

وی با بیان اینکه روزهای آغازین شروع نهضت با ایام محرم الحرام همراه شده بود، یادآور شد: امام خمینی(س) در تدارک بهره گیری از قیام امام حسین(ع) موقعیت را مغتنم شمرده و با تدارکاتی که داشتند از یاران خود خواستند عظیم ترین و برجسته ترین هیأت های عزاداری را در تهران تشکیل بدهند که همین اتفاق افتاد.

دعایی تصریح کرد: برای اولین بار بود که در هیأت های عزاداری تصاویر مراجع و بزرگان به دست گرفته می‌ شد و تصویر حضرت امام یکی از نمودهای آن روزها در هیأت ها بود و در کنار آن نواها و نوحه ها نیز با این موضوع هماهنگ شد.

وی با بیان این که در تهران بزرگترین و عظیم ترین هیأت مربوط به طیف میدان داران بود، گفت: آنها نفوذ زیادی در بین مردم داشتند که مرحوم طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل حاج رضایی از جمله رؤسای آن هیأت ها بودند و در این جا بود که رژیم به وحشت افتاد؛ امام خمینی(س) روز عاشورا را هوشمندانه روز حرکت خود قرار داده و در مدرسه فیضیه با صراحت علیه رژیم طاغوت سخنرانی کردند.

سرپرست مؤسسه اطلاعات اظهار داشت: رژیم به ناچار دست به حرکت خونینی زد و با دستگیری حضرت امام، در قم و ورامین و تهران حرکت هایی شکل گرفت که رژیم شاهنشاهی آن را سرکوب کرد ولی امام راحل به مسیری که انتخاب کرده بودند، ایمان داشتند. در حقیقت اهداف امام خمینی(س) به ثمر رسید هرچند به صورت ظاهر تظاهرات مردم سرکوب شد و امام راحل را نیز دستگیر کردند ولی ایشان در تأسی به راه جد بزرگوار خودشان در مسیر اهداف آرمانی اسلام قدم برداشتند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) اندیشمندانی از سایر کشورهای جهان از جمله مولانا شمیم الحسن الرضوی از علمای هندوستان، استاد سنوسی عبدالقادر از نیجریه، استاد محمدعلی سیسی از سیرالئون، استاد سهیل اسعد از آرژانتین، شیخ محمد نجار از فعالان فرهنگی آمریکا و حجت الاسلام و المسلمین بحری از علمای ترکیه، نیز در این همایش شرکت داشتند.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین