Thursday 18 April 2024| ۱۹: ۴۷ - پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
استاد حوزه و دانشگاه: امام خمینی(س)  ابردانشمند حوزه فقه است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی آخوندی نبود که با ماشاالله و ان شاءالله درد مستضعفان را حل کند. 

به گزارش آستان، حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری گفت: خوشحالم که جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بسط دهندگان اندیشه امام خمینی امروز چنین نشست تخصصی را برگزار کرد.

وی ادامه داد: امام ابردانشمند حوزه فقه بود. ایشان بر این باور بود که باید دغدغه ها و دردهای جامعه را شناخت و از طریق راه حل های اندیشه‌ ای و دانشی برای آن اندیشید. امام خمینی آخوندی نبود که با ماشاالله و ان شاءالله درد مستضعفان را حل کند. ایشان درد جامعه را به خوبی لمس کرده بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام خمینی یقین داشت اسلام به مثابه یک اندیشه می‌تواند برای برون رفت جامعه از مشکلات راهکار بدهد. امام در چارچوب فقه درصدد حل مشکلات مردم بودند. ایشان فقه را بررسی و اسکن و ظرفیت‌های آن را شناسایی کردند . ایشان با تمرکز بر دانش فقه ظرفیت‌های آن را شناسایی کردند اما درون اقیانوس فقه نشدند. امام فقه سنتی جواهری را کامل کردند.

وی ادامه داد: امام معتقد بودند که انقلاب مبتنی بر فقه نیازمند انقلاب فقهی هم هست به همین دلیل امام ولی فقیه را حاصل فقه می دانستند یعنی متدولوژی ولایت فقیه در اندیشه امام از فقه گرفته شده است. به اعتقاد امام مرز دانشی فقه باید شکسته شود. ولی فقیه اگر فقط بخواهد در درون این مرز حرکت کند نمی تواند پاسخگوی اداره جامعه باشد. اعتقاد داشتند ولی فقیه می‌تواند حتی بر فقه اشرافیت داشته و حتی اثرگذار باشد یعنی فقه جواهری را به فقه پویا ارتقا دهد. ایشان فقه و متدولوژی فقه را با چالش روبرو کردند و با شکستن مرزهای آن سطح فقه را به فقه پویا ارتقا دادند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در اندیشه امام حکم حکومتی بر احکام اولیه و احکام ثانویه اولاست. حاکم اسلامی با توجه به شناخت مصلحت های جامعه می‌تواند احکام اولیه و ثانویه را متوقف کند و امام با روش شناختی فقه چنین تئوری دادند. برخی به امام انگ تحت تاثیر بودن فقه اهل سنت را زدند اما هرگز اینطور نیست. امام به فقه اهل سنت نگاه داشتند که البته به معنای سنی زاسیون فقه شیعه نیست. امام برای برون رفت از مشکلات جامعه دانش محور عمل کردند، ایشان با عبور از دانش فقه ولی فقیه را فراتر از فقه دانستند. امروز هم می توانیم این مدل موفق در حوزه دین و سیاست را در حوزه اقتصاد پیاده کنیم.
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین