Thursday 28 March 2024| ۱۶: ۱۸ - پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
یادگار امام : ما نباید فقط از امام راحل بگوییم بلکه باید به آن عمل هم کنیم

در پی سخنان اخیرآیت الله سید حسن خمینی در مورد بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی (س)، آقای محمدکاظم انبارلویی یادداشتی را در این خصوص به نگارش درآورد و در اختیار جماران قرار داد. جماران از دیدگاه سایر اندیشمندان و صاحبنظران در این مورد استقبال می کند.

به گزارش آستان، سیدحسن خمینی در اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) گفت: «حضور در حرم امام (ره) و تجدید میثاق نمی تواند فقط ظاهری باشد و ای کاش این حضور همراه با بازخوانی بخشی از اندیشه‌های امام (ره) باشد». وی تأکید می کند:  مشکل این است که از امام (ره) فقط «می گوییم» در حالی که باید « عمل کنیم».

یادگار امام مطالب خوبی را در این نشست مطرح کردند و باید از آن استقبال کرد. ای کاش خود ایشان که به بیت شریف حضرت امام (ره) تعلق دارند بحث جدید و عمیق بازخوانی اندیشه های حضرت امام را در سخنرانی های خود در دستور کار قرار دهند تا به تعبیر سخنان پایانی خود؛ «با اجتهاد در احکام گذشته راهی برای آینده باز کنیم و یک گام به جلوتر برداریم.»*

یکی از مسائل مبتلابه جامعه امروز ما مسئله روابط خارجی و حل مناقشه جمهوری اسلامی با آمریکای جنایتکار و اروپای مکّار است. تلاش های دولت برای حل این مناقشه، گفت‌وگو در قالب 1+5 بود که در جریان و فرآیند گفت‌وگوها به مذاکره مستقیم با آمریکا و رسیدن به پیمان برجام بود. آیا جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اجازه می دهند با بازخوانی اندیشه‌های امام در مورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نیز نگاه به آمریکا و اروپا و استکبار جهانی معلوم شود کجا ما راه را اشتباهی آمدیم و یک نقد درون جناحی در این باره داشته باشیم. جناحی که از مواضع این دولت حمایت کرد و در دوره اول و دوم از سیاست های خارجی دولت به ویژه در حوزه برجام حمایت کرد و آقای سیدحسن خمینی در صف اول این حمایت ایستاده بود.

کافی است چند جمله امام (ره) را در زیر مرور و بازخوانی کنیم.

- « ما این واقعیت را در سیاست خارجی و بین الملل اسلامی مان بارها اعلام نموده ایم که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم».(1)

- « ما درصدد خشکانیدن ریشه های فساد صهیونیسم ، سرمایه داری و کمونیزم در جهان هستیم ما تصمیم گرفته‌ایم با لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام‌هایی که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله را در جهان استکبار ترویج نماییم».(2)

- «ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهی و مصونیت کارگزاران آمریکایی حتی اگر با مبارزه قهرآمیز هم باشد جلوگیری می کنیم».(3)

- من به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایه گذاری می کند.» (4)

- «معنا ندارد که دولت اسلامی ایران با دولتی که هیچ اعتقاد به اسلام و اخلاق بشریت ندارد در سر میز اصلاح بنشیند.»(5)

- «با صدور انقلابمان که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدی (ص) به سیطره و سلطه و ظلم جهان‌خواران خاتمه می‌دهیم.» (6)

- « ما تحت رهبری پیامبر اسلام این دو کلمه را می خواهیم اجرا کنیم نه ظالم باشیم نه مظلوم».(7)

- « ملی گرایان بی خبر از اسلام و مصالح مسلمین را از خود برانید که ضرر ایشان برای اسلام از ضرر جهانخواران کمتر نیست. اینان اسلام را وارونه نشان می دهند و راه را برای غارتگری باز می کنند.(8)

- «بارها گفته ام رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است هرگز بین این دو آشتی نیست.»(9)

رئیس جمهور محترم امسال در تجدید میثاق با امام امت در مرقد مطهر ایشان فرمودند؛ «اگر امام امروز در جمع ما بود چه می‌گفت و چه می‌کرد؟ و اگر امام امروز می‌خواست راه حل بدهد چه راهی ارائه می‌کرد؟»

 کافی بود شما در استقبال این سخن خوب و وفادارانه رئیس جمهور به آرمان‌های امام (ره) بخش‌هایی از سخنان امام (ره) در مورد سیاست خارجی، دیدگاه ایشان در مورد مذاکره با آمریکا و توطئه‌های اسکتبار را برای پاسداشت آرمان های امام بازخوانی می کردید.

امروز کشور گرفتار یک وعده دولت است که مدعی بود او توانایی گفت‌وگو با آمریکا را دارد. رئیس جمهور محترم مدعی بود گذشتگان از فنون مذاکره و گفت‌وگو بی‌خبر بودند و نتوانستند در سر میز مذاکره منافع و مصالح ملی را تأمین کنند. هم او بود که صریح گفت: از فردای امضای برجام همه تحریم‌های ظالمانه برداشته می شود. امروز چند ماه به پایان کار دولت مانده، دولت به همه تعهدات برجامی مو به مو عمل کرده اما آمریکای جنایتکار و اروپای مکّار که پای این پیمان امضا گذاشتند نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده اند بلکه بر حجم تحریم ها و بر قطر تهدیدات و توهین‌ها و تحقیرها و نسبت های ناروا به ملت ایران افزوده اند.

اگر مواضع و اندیشه های تابناک امام (ره) در این سال‌ها بازخوانی می شد و مؤسسه نشر و آثار امام خمینی (ره) به زعامت جنابعالی آن را درست بازخوانی می کردید شاید به این نتایج تقریبا هیچ در برجام نمی رسیدیم.

اکنون گذشته ها گذشته است و مجلس با مصوبه عزت‌بخش خود درصدد استیفای حقوق ملت و جبران خسارت‌های برجامی است، خوشبختانه دولت محترم هم با همراهی مجلس درصدد این جبران هستند .اما آن طور که شایسته است در فضای حال و هوای رهنمودهای امام (ره) و بازخوانی مواضع امام (ره) در سیاست خارجی ادبیات سیاسی خود را تنظیم نمی کند. دولت متأسفانه با نادیده گرفتن نقد مشفقانه دلسوزان سیاسی جامعه و عدم اجرای برخی از شروط مجلس، شورایعالی امنیت ملی و نیز شروط رهبری بالاخره زیر بار پذیرش برجام رفت به امید این‌که آمریکا از خر شیطان تهدیدهای اقتصادی پیاده شود، اما نشد. لذا دولت هنوز امید دارد آمریکایی ها سر عقل بیایند و روحی به کالبد پوسیده برجام بدمند. بازخوانی رهنمودهای امام در باب شناخت آمریکا و شیطان بزرگ نشان می دهد این امر ممکن نیست. آیا جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در روزهای پایان این دولت می تواند رئیس جمهور را با یادآوری با بازخوانی دیدگاه امام (ره) در مورد سیاست خارجی از مخمصه یک توافق «بد» نجات دهد و آن را به مدار ستیز و مقابله شجاعانه با سیاست تجاوزکارانه آمریکا برگرداند.

جناب سیدحسن خمینی در این سخنرانی تأکید فرموده است: «فرهنگ انقلاب استعمار ستیز و استقلال طلب است؛ فرهنگ انقلاب عزت خواهی و عزت طلبی و عزت مندی است».

برجام استعمار ستیزی و استقلال طلبی ایرانیان را در نگاه دوستان و دشمنان اسلام زیر سؤال برد و عزت‌خواهی و عزت طلبی ملت ایران را مخدوش کرد. شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را از شمار شعارهای ملی حذف کرد. فقط با مقابله صریح با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و اروپا می شود عزت گذشته را به دست آورد.

اگر به هدایت‌های رهبری که نشئت گرفته از مواضع صریح امام (ره) است توجه می شد ما سر از بدعهدی و نقض پیمان دشمن در نمی‌آوردیم. آیا حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی حاضر است با بازخوانی اندیشه‌های سیاسی امام در بسط گفتمان امام و رهبری سهم خود را ادا کند؟
منبع: آستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین