Sunday 28 April 2024| ۰۰: ۰۹ - يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان»
یک پژوهشگر افغانستانی: شخصیت امام (ره) فرامذهبی و فراملیتی بود

یک پژوهشگر افغانستانی خاطر نشان کرد: شخصیت امام (ره) فرامذهبی و فراملیتی بود و در قلب همه مسلمانان منطقه و مبارزان عدالت خواه جا داشت.

به گزارش آستان،  محمد سرور رجایی در وبینار «امام خمینی (ره)؛ انقلاب اسلامی و جهاد اسلامی مردم مسلمان افغانستان» اظهار کرد: سخن گفتن در رابطه با شخصیت امام خمینی (ره) بسیار سخت است، شخصیتی که در تمام لایه های اجتماعی مردم کشورهای منطقه شناخته شده است.

وی همچنین گفت: در دوران جهاد که مجاهدین علیه حکومت کمونیستی شوروی قیام کردند این آشنایی ها با اندیشه های امام (ره) بیشتر شد و به شناخت رسید. به باور من شخصیت امام منحصر به یک ملت، کشور و یا دو کشور نیست، ارتباط عمیق فکری امام (ره) با تمام کشورهای منطقه و مردم ستم‌دیده کشورهای منطقه است.

این پژوهشگر افغانستانی افزود: به یاد دارم که اولین تصاویری که از ایران در دوران جهاد اسلامی افغانستان به مردم می رسید تصویر امام (ره) بود. ما هیچ خانه یا هتلی را سراغ نداریم که در دوران جهاد عکسی از امام (ره) در آنجا نباشد. در واقع عکس ایشان نشانه ای برای روحیه و انگیزه مردم بود.

رجایی در ادامه بیان کرد: مردم افغانستان با پیروی از اندیشه های امام با دولت کمونیستی به مبارزه پرداخته و پیروز شدند. وقتی مجاهدان سرافراز و مردم اهل سنت استان قندهار قیام را آغاز کردند شعارشان این بود که مذهب ما حنفی است، رهبر ما خمینی است، این شعاری بود که به دور از نگاه ها و اندیشه ها همزمان با قیام گفته می شد.

این پژوهشگر با تأکید بر اینکه شخصیت امام خمینی فرامذهبی و فراملیتی بود، گفت: این چنین بود که در قلب همه مسلمانان منطقه و مبارزان عدالت خواه جا داشت و هنوز هم مردمان جهان به خصوص عدالت خواهان علیه استبداد قدرت های برتر به سرکردگی آمریکا نشانه هایی را از آن دوران دارند.

رجایی تصریح کرد: روزگار ما نیاز دارد که بیانات امام (ره) که آن زمان درخور مردم افغانستان ایراد می شد تحلیل و تفسیر شود. ما باید به رهنمودهای امام بیشتر فکر کنیم. یقینا بسیاری از سختی ها برطرف خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه بیانات شایسته امام را فراموش کرده ایم و دچار سختی شدیم. قطعا دشمنان مشترک ما به عنوان یکی از نشانه ها در صدد تخریب روحیه دوستی ملت ایران و افغانستان هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: