Friday 26 April 2024| ۲۰: ۵۹ - جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶

روه فرهنگ وهنر یکتاپرس، اصغر کریمی مردم شناس پرکار و بی ادعا هم با کرونا رفت.بیماری کرونا این بار جامعه مردم شناسی کشور را داغدار کرد و «اصغر کریمی» بوم شناس و پژوهشگر علوم انسانی صبح امروز در بیمارستان شهدای تجریش تهران دیده بر جهان فروبست.

اصغر کریمی که بیش از نیم قرن در حوزه مردم شناسی و فرهنگ عمومی فعالیت داشت و دهها جلد کتاب و صدها مقاله در زمینه بوم شناسی، آداب اجتماعی، صنایع دستی و به ویژه گویش ها، آیین ها و باورداشت های ایل بختیاری، تالیف و تدوین کرد.

این مردمشناس برجسته ایران متولد سال ۱۳۱۹ و زاده زنجان بود که پس از چند روز دست و پنجه نرم کردن با با بیماری کرونا در غیاب متولیان فرهنگ عمومی و در نهایت غربت، صبح امروز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اصغر کریمی دوره لیسانس در رشته های جامعه شناسی و مردم شناسی را در  فرانسه گذراند و دوره فوق لیسانس خود را نیز در رشته مردم شناسی و در همین کشور به پایان  رساند.

كریمی در مقطع دكترای رشته مردم شناسی نیز در دانشگاه رنه دكارت سوربن شهر پاریس ثبت نام کرد اما تحقیق و نگارش رساله دكترایش را  به دلایلی، نیمه تمام رها کرد و به ایران بازگشت. پس از بازگشت به ایران او سرپرست بخش تحقیقات ایلی و عشایری مركز مردم شناسی ایران در وزارت علوم و آموزش عالی شد و از سال ۱۳۶۵ به سازمان میراث فرهنگی كشورپیوست. او در یك دوره زمانی نیز مدیریت برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی كشور را بر عهده داشت وطرح تشكیل موزه های جدید در كشور و اجرای آنها را طی ۳ سال یعنی از سال ۷۰ تا ۷۳ پی گرفت.

اصغر كریمی از سال ۱۳۷۹ به بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامی پیوست و عضو هیأت علمی این نهاد علمی شد و   از سال ۱۳۸۱مدیریت گروه جغرافیا در بنیاد دایرهٔ المعارف اسلامی را بر عهده گرفت.

كریمی از سال ۱۳۵۱عضو علمی مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه بود و به عضویت جامعه مردم شناسان این كشو هم درآمده بود.از اصغر كریمی در هفته پژوهش و همزمان با برپایی همایش و نمایشگاه پژوهشی میراث فرهنگی پژوهشگران سازمان میراث فرهنگی در ۳ گروه پژوهشگران پیشكسوت، معاصر و مترجم تقدیر شد.

از این چهره  برجسته ده ها کتاب تالبف و ترجمه به یادگار مانده است که از میان آثارش می توان به كتاب هنرهای بومی در صنایع دستی باختران ، گیلان و آذربایجان شرقی ، فنون كوچ نشینان بختیاری، سفر به دیار بختیاری، كوچ نشینان شمال خراسان، سیاه چادر، مسكن كوچ نشینان جهان در پویه تاریخ، اراك و همدان، فرش مشرق زمین، چغازنبیل، بیشاپور ، تپه های سیلك كاشان و ... اشاره كرد.




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: