Monday 29 April 2024| ۰۶: ۲۶ - دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: نیاز است در شخصیت امام راحل، از دریچه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشتر تدبر و تفکر کنیم

همزمان با آغاز هفته کتاب، جمعی از کتابداران، کارکنان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در حرم مطهر حضرت امام خمینی (قدس‌سره) و مزار شهداء، با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تجدید بیعت کردند.

به گزارش آستان، روز شنبه ۲۲ آبان‌ماه با حضور علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب؛ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از معاونین و مدیران کل نهاد و همچنین برخی از مدیران خانه کتاب و ادبیات داستانی برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم با تبریک فرارسیدن ایام هفته کتاب طی سخنانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجم خرداد ۷۸ در پیامی نیازهای فرهنگی نسل جوان و نوجوان کشور را که از آنها به نام «امید فردای کشور» یاد شد، در پنج سرفصل بیان کردند؛ استحکام بنیان‌های اعتقادی و دینی، آشنایی با مبانی معرفتی اسلام و قرآن، شناخت تاریخ کشور و افتخارات ملت، شناخت درست امام خمینی(ره) قله بلند تاریخ معاصر، اندیشه‌های سیاسی تابناک و پایه‌های حرکت عظیم انقلابی او و بالاخره احساس عزت و سربلندی و خاطره درسی که ایرانیان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به جهان دادند.

وی افزود: هر جامعه و انسانی در زندگی خود نیاز به یک الگو دارد؛ چراکه بدون الگو معمولاً هیچ کسی در زندگی به جایی نمی‌رسد. این اصل علاوه بر اینکه در تمام مکاتب تربیتی پذیرفته شده، در بیان پیشوایان دینی ما هم تاکید شده است؛ از جمله امیرالمومنین علی علیه السلام که در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه خطاب به عثمان بن حنیف انصاری فرمودند: بدانید برای هرکس امامی است که باید از او استفاده کند و در پرتو روشنایی‌اش حرکت کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۷۷ نیز در بیاناتی تاکید کرده اند که حضرت امام(ره) برای ما یک الگو بوده و این الگو را باید شناخت و از آن پیروی کرد.

وی در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های مهمی که مقام معظم رهبری درباره امام راحل برشمرده‌اند پرداخت و گفت: در خرداد ۹۲ رهبر معظم انقلاب به باور حضرت امام(ره) به سه اصل، موضوع و پایه اساسی اشاره کردند و فرمودند که امام به سه چیز باور داشت و این سه باور توانست شخصیت مستحکم ایشان را شکل بدهد؛ اول باور به خدا، دوم باور به مردم و سوم باور به خود(اعتماد به نفس).

مختارپور همچنین با معرفی مجموعه ۶ جلدی «ره، رهرو و رهبر» ادامه داد: از مجموعه بیاناتی که رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت حضرت امام راحل یاد کرده‌اند و هر ساله نیز در مناسبت‌های مختلف تکرار شده، ۱۲ خصوصیت را نام می‌برم؛ ویژگی‌هایی که همگی از خصوصیات برجسته حضرت امام(ره) از نگاه رهبر معظم انقلاب هستند: «تقوا»، «اخلاص و صفا»، «عرفان و معنویت»، «زهد و بی اعتنایی به دنیا» و «شجاعت و قدرت»، «تمسک به اسلام»، «صبر و بردباری»، «علم و حکمت»، «بهترین استفاده از موجودی‌ها»، «تواضع»، «دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی» و «مردم داری».

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه تصریح کرد: امروز که ما در سال‌های ابتدایی گام دوم قرار داریم، نسل جوان ما آرام آرام در عرصه مدیریت به ظهور رسیده‌اند و ان‌شاءالله دوران جدیدی را در جمهوری اسلامی به یادگار می‌گذارند، نیاز است که حتماً در شخصیت حضرت امام راحل، مخصوصاً از دریچه نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشتر تدبر و تفکر کنند.

وی در پایان سخنان خود با تبریک فرا رسیدن «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به کتابداران سراسر کشور و سایر فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: هریک از کتاب‌های مجموعه ۶ جلدی «ره، رهرو و رهبر» که در موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده، بخشی از شخصیت امام راحل را از نگاه مقام معظم رهبری بیان می‌کند که امیدوارم کتابداران عزیز ما و سایر اهالی کتاب از این کتاب استفاده کنند و بهره لازم را ببرند.

هفته کتاب فرصت به میدان آوردن دغدغه کتاب در بین دغدغه‌های مردم است

علی رمضانی، دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب گفت: امام خمینی(ره)، آغازگر فصل جدیدی از دانش و آگاهی‌ها، سبک زندگی و اندیشیدن بودند.
وی ادامه داد: از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برای برگزاری با شکوه آیین تجدید بیعت کتابداران با آرمان‌های امام خمینی(ره)، در آستانه هفته کتاب تشکر می‌کنم.
دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب درباره ویژه برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰ بیان کرد: جای «خالی کتاب را با کتاب خالی پر کنیم» به عنوان شعار بیست و نهمین دوره هفته کتاب انتخاب شده است. در این هفته، برنامه‌های متعددی از سوی مجموعه فرهنگی کشور شامل دستگاه‌ها، انجمن و تشکل‌های مختلف صنعت نشر پیش‌بینی شده است.
رمضانی با اشاره به برنامه‌های کتاب محور استانی در هفته کتاب ادامه داد: در این هفته، بیش از ۱۳۰۰ برنامه در کتابخانه‌های عمومی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که مجموعه‌ای از برنامه‌های خرد و کلان فرهنگی است.

وی افزود: رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که فصل جدیدی از توجه به گنجینه این حوزه به‌شمار می‌آید، در این هفته برگزار می‌شود.

رمضانی گفت: اختتامیه ۱۷ جایزه کتاب سال استانی، جایزه کتاب سال دانشجویی و برگزاری جشنواره معلمِ مؤلف از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.
دبیر بیست و نهمین دوره هفته کتاب گفت: امیدواریم این دوره از هفته کتاب، با فاصله گرفتن از برنامه‌های کلیشه‌ای و غیر موثر برگزار شود و بتوانیم کتاب را به صدر زندگی مردم بیاوریم.
رمضانی با اشاره به اینکه صنعت نشر، بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است بیان کرد: با توجه به میزان اثرگذاری و اهمیت و جایگاه اقتصادی صنعت نشر، امیدواریم این صنعت بالنده شود.
وی در پایان تاکید کرد: هفته کتاب فرصت به میدان آوردن دغدغه کتاب در بین دغدغه‌های مردم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین