Thursday 16 May 2024| ۰۱: ۲۶ - پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
در تجدید میثاق رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی با آرمان های امام؛
آیت الله سید حسن خمینی: بیش از اجرای عدالت به احساس عدالت در جامعه توجه شود

محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی صبح امروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی (س) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش آستان،  یادگار امام با تأکید بر اینکه عدالت در مقام احساس هم باید خودش را نشان بدهد، گفت: احساسم این است که قوه قضائیه علاوه بر اینکه به سمت عدالت پیش می رود، تلاش دارد جامعه را هم از طریق ایجاد احساس عدالت اقناع کند و به یک تفکر و احساس صحیح برساند. 

آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه و مسئولین عالی قضایی گفت: طبیعتا قوه قضائیه پیوند عمیقی با عدالت دارد. عدالت یک مفهوم ثبوتی و یک مفهوم اثباتی دارد. در مفهوم ثبوتی، هم در تکوین عدالت می بینید و هم در یک نظام تشریعی صحیح حتی غیر دینی، اگر عدالت به معنای حقیقی خودش شکل بگیرد می توان آن نظام را یک نظام صالح دانست؛ اگرچه شرط دیگری از صلاحیت را نداشته باشد، اما از حیث عدالت می توان به او نمره قبولی داد به شرطی که در احکام و حدود خودش به این مهم دست پیدا کرده باشد. 

یادگار امام افزود: در افق نفس انسان ها هم خدای سبحان عدالت را شرط تقوا می داند و صفت تقوا را به شرطی در انسان ها برجسته می کند که این مهم در روح و ضمیر او تحقق پیدا کند. 

وی با بیان اینکه عدالت در مقام احساس هم باید خودش را نشان بدهد، اظهار داشت: اینکه جامعه انسانی به این نتیجه رسیده که به آیین دادرسی تن بدهد، برای این است که پیش بینی پذیر باشد و مردم احساس عدالت هم داشته باشند. اینکه ما عادلانه حکم کنیم بخشی از راه صحیح است؛ باید بتوانیم جامعه را به اینکه کار عادلانه است اقناع کنیم. بی توجهی به این مسأله بزرگترین لطمه را به خود عدالت می زند. 

سید حسن خمینی یادآور شد: به نظرم بی هیچ مداهنه ای باید دوره مسئولیت آقای محسنی اژه ای را از این حیث ممتاز و متمایز دانست. شاید سابقه طولانی حضور ایشان در قوه قضائیه و اینکه چالش ها، مشکلات و موانع را می شناسند، این نگاه را به ایشان داده باشد و ان شاء الله بیشتر هم بدهد که بیش از عدالت به احساس جامعه نسبت به عدالت توجه کنند که کرده اند. در ایامی که ایشان در این مسند حضور دارند می توان توجه به این مسأله را در مجموعه دستگاه قضایی احساس کرد که نکته مثبتی است. احساسم این است که قوه قضائیه علاوه بر اینکه به سمت عدالت پیش می رود، تلاش دارد جامعه را هم از طریق ایجاد احساس عدالت اقناع کند و به یک تفکر و احساس صحیح برساند. 

وی تأکید کرد: آغاز جشن های انقلاب ما را بیش از هر چیزی باید به حقیقت و ارزش های والای انقلاب متوجه کند. اگر بگوییم بزرگترین آرمان یک حرکت انقلابی در دنیا چیست، بی تردید «عدالت» است که البته بخشی از آن در دست مسئولین قضایی است.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: