Thursday 09 May 2024| ۰۵: ۴۶ - پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
وزیر علوم:  انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در شتاب علمی کشور ایجاد کرده است

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: نظام ملی نوآوری با هدف بکارگیری پتانسیل های علمی نهفته کشور در راستای تامین نیازهای مختلف در حال شکل گیری است.

به گزارش آستان،  محمدعلی زلفی‌گل روز سه شنبه در حاشیه تجدید میثاق کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با آرمان های امام راحل در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بسترسازی، اکوسیستم و سیستم اصلی نظام نوآوری کشور طراحی شده و به زودی این نظام نوین در کشور شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت علوم به دنبال تبدیل ایده نخبگان کشور به هسته های رشد و سپس محصول نهایی است، عنوان کرد: نخبگان پس از تایید ایده هایشان با تاسیس شرکت های دانش بنیان و دانش پایه می توانند ضمن خدمت به مردم به اشتغال برسند.

زلفی‌گل اضافه کرد: متاسفانه در سال ها گذشته فقط به بخش علمی و تحقیقاتی وزارت علوم پرداخته شده ولی در سال های آینده به موضوع فناوری این وزارتخانه بیشتر توجه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون برج تولید علم و رتبه علمی کشور جایگاه خوبی در جهان پیدا کرده است، بیان داشت: وظیفه سنگین حفظ تولید علمی و رتبه آن امروز بر عهده ماست که امیدواریم بتوانیم آن را ارتقا بخشیم.

زلفی‌گل در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در شتاب علمی کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: اسناد معتبر علمی کشور در زمان پیروزی انقلاب ۵۰۰ مقاله بود ولی این عدد در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۷۶ هزار مقاله رسیده است.

وی ابراز کرد: تعداد دانشجویان از ۱۷۵ هزار نفر در سال ۱۳۵۷ امروز به عدد سه میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسیده و تعداد اعضای هیات علمی نیز از ۱۲ هزار نفر به ۸۶ هزار نفر رسیده است.

زلفی گل با بیان اینکه در زمان پهلوی پارک علم و فن آوری در کشور وجود نداشت، گفت: امروز ۴۹ پارک علم و فن آوری و ۲۰۰ مرکز رشد در سراسر کشور ایجاد شده است.

وی بیان داشت: تمامی مراکز استان های کشور دارای دانشگاه های جامع مادر ‌و بسیار نیز دارای دانشگاه های صنعتی شده است همچنین رشد بسیار زیادی در حوزه های نظامی، پزشکی، بایو، نانو، بیو و سایر علوم ایجاد شده است.

زلفی گل با اشاره به اینکه یکهزار و ۸۴۰ مجله علمی پژوهشی در کشور منتشر می شود که قریب به ۲۸۰ مجله به عنوان نمایه های بین المللی مطرح هستند. اظهار داشت: امروز اساتید کشور کتاب های مرجع بین المللی منتشر می کنند که در مراکز علمی جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین