Tuesday 07 May 2024| ۱۸: ۱۷ - سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲
به گزارش آستان،  وجیهه طزری کارشناس سلامت درباره ویروس اچ پی وی در مردان گفت: پزشکان سالانه بیش از 42 هزار سرطان مرتبط با HPV را در ایالات متحده تشخیص می دهند. تقریباً 18300 مورد از این سرطان ها در مردان رخ می دهد. این ویروس ممکن است مسئول بیش از 90% درصد عامل اصلی ابتلا به سرطان مقعد باشد که سالانه 2200 مرد را به این سرطان مبتلا می کند.

طزری کارشناس سلامت در ادامه افزود: اگرچه اکثر مردان مبتلا به HPV (ویروس اچ پی وی ) هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند اما با بروز این علائم در این نواحی بدن زنگ خطر ابتلا به اچ پی وی به صدا درمی آید و مردان را نسبت به ابتلا به این ویروس آگاه می سازد. این ویروس در مردان به صورت زگیل رشد می کند و به شکل توده درمی آید وقتی ویروس اچ پی وی به شکل زائده و زگیل در بدن تظاهر پیدا می کند باید آن را جدی تلقی کرد در مردان اغلب در اندام های مردانه بروز پیدا می کند و در نواحی مانند مقعد، کشاله ران و ران ها ، زبان و بالای دهان نیز ممکن است زگیل ها رشد کنند.

طزری در ادامه بیان داشت: ممکن است تا سال ها پس از ابتلای فرد به HPV سرطان قابل تشخیص نباشد زیرا تغییرات در سلول ها آهسته رخ می دهد ولی علائم سرطان مقعد مرتبط با HPV عبارتند از خونریزی، ترشح درد یا خارش در ناحیه مقعد، تورم غدد لنفاوی در ناحیه مقعد یا کشاله ران، تغییر در عادات روده یا شکل مدفوع که با بروز این علائم فرد باید از لحاظ ابتلا به این ویروس چک شود.

وی در ادامه با اشاره به سرطان خطرناک دیگر در مردان گفت : سرطان اندام های مردانه با این علائم بروز پیدا می کند تغییرات بافتی روی اندام مردانه مانند رنگ، ضخیم شدن پوست یا تجمع بافت زخم ها یا رشدهای دردناک یا بدون درد که ممکن است خونریزی کنند. اگر فردی مبتلا به HPV باشد، می تواند ویروس را منتشر کند، حتی زمانی که هرگز علائم قابل مشاهده ای نداشته باشد. در حالی که برخی از انواع HPV فقط می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند، برخی دیگر نیز می توانند باعث سرطان شوند. بیش از ۶۰ درصد سرطان در اندام های مردانه با HPV شروع می شود. حدود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان اوروفارنکس که در پشت گلو، قاعده زبان و لوزه ها رخ می دهد، ممکن است به دلیل HPV به آن مبتلا باشند.

وجیهه طزری تصریح کرد : در حال حاضر هیچ غربالگری معمولی برای تشخیص HPV در مردان در دسترس نیست. با این حال، پزشک اغلب می‌تواند با بررسی زگیل‌های ظاهر شده تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به HPV است یا خیر. اگر فردی دارای چندین عامل خطر باشد، پزشک ممکن است ناحیه مقعد را برای HPV سواب کند. برداشتن زگیل با جراحی شامل انجماد یا سوزاندن آنها بسته به اندازه، محل و شکل آنها است. این روش به کرایوتراپی معروف است. با این حال، خلاص شدن از شر زگیل نمی تواند از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کند.

طزری کارشناس سلامت در ادامه با معرفی راه های جلوگیری از ابتلای به ویروس اچ پی وی گفت: اگرچه هیچ درمانی در دسترس نیست، اما سه واکسن موثر می توانند به پیشگیری از HPV کمک کنند. هر سه واکسن از ابتلا به HPV نوع ۱۶ و ۱۸ جلوگیری می کنند. این دو قوی ترین ارتباط را با سرطان دارند. پزشکان توصیه می کنند که پسران ۱۱تا۱۲ساله واکسن HPV را در دو دوز دریافت کنند. بنابراین در حال حاضر در کل دنیا تنها روش پیشگیری از ابتلا به این ویروس تزریق واکسن اچ پی وی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین