Tuesday 07 May 2024| ۱۵: ۴۴ - سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
طزری کارشناس سلامت و مامایی در خصوص تشخیص سرطان پستان در دوران بارداری تصریح کرد: تشخیص این بیماری به دلیل سفت و ملتهب شدن سینه‌ها در این دوران سخت است،
 بسیاری از توده‌های سینه تبدیل به مورد خطرناک نمی‌شوند، به خصوص در دوران بارداری که بروز تغییر در سینه‌ها کاملا طبیعی است. در واقع، توده‌های پستان که در دوران بارداری ظاهر می‌شوند، باعث انسداد مجاری شیری می‌شوند که این مورد می‌تواند همزمان با شروع فعالیت سینه‌ها و تغذیه رسانی نوزاد اتفاق بیفتد. جهت اطمینان بیشتر توصیه می‌شود در صورت مشاهده و احساس هر گونه توده جدید در سینه حتما به جراح مراجعه کنید. با این که احتمال بروز توده در دوران بارداری بسیار نادر است، اما امکان آن وجود دارد و تشخیص اولیه می‌تواند تفاوت‌های بسیاری را ایجاد کند.
 
وجیهه طزری کارشناس سلامت و مامایی در خصوص این سرطان شایع در زنان توضیح داد و گفت : معاینات در زمان بارداری و شیر دهی اهمیت بسیار بالایی دارد.برای بانوانی که قصد اقدام به بارداری دارند بهتر است که یک معاینه ساده و سونوگرافی انجام بدهند. این معاینات در طول دوره بارداری نیز همچنان باید در فواصل زمانی 6 ماه انجام بگیرد. متاسفانه در بین مردم اینگونه جا افتاده است که توده پستان در بارداری یا شیردهی فقط شیری است و همین عامل باعث می شود که اجازه بدهیم بسیاری از توده های بدخیم بمانند و رشد کنند و مشکلات بیشتری را برای بانوان ایجاد کنند.

 
وجیهه طزری در ادامه با اشاره به دلایل ابتلا به سرطان پستان در بارداری افزود: دلیل اصلی بروز سرطان پستان در خانم‌ها، تماس با دو هورمون استروژن و پروژسترون می‌باشد، هورمون‌هایی که در تخمدان‌ها تولید می‌شوند. هر چه میزان تماس با این دو هورمون بیشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان نیز بیشتر خواهد بود. خانم‌هایی که در سنین پایین‌تر قاعده شده‌اند و سیکل قاعدگی بیشتری داشته‌اند، دیرتر یائسه شده‌اند و یا آن دسته از خانم‌هایی که هرگز باردار نشده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان خواهند بود. تحقیقات نشان می‌دهند، بارداری و شیردهی می‌تواند احتمال بروز سرطان پستان را کاهش دهد. تغییراتی که در طول دوران بارداری و شیردهی در سینه‌ها اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود احتمال سرطانی شدن سلول‌ها کمتر شود. بارداری قبل از بیست سالگی و شیردهی بیش از یکسال، می‌تواند احتمال بروز انواعی از سرطان‌های پستان را کاهش دهد. خانم‌هایی که بعد از سی سالگی، تجربه مادر شدن و بارداری را دارند، احتمال ابتلایشان به سرطان پستان بیشتر از خانم‌هایی است که هرگز باردار نشده‌اند.
 
طزری کارشناس سلامت و مامایی در خصوص تشخیص سرطان پستان در دوران بارداری تصریح کرد:  تشخیص این بیماری به دلیل سفت و ملتهب شدن سینه‌ها در این دوران سخت است، به همین خاطر، مهم است که هر گونه تغییر در پوست سینه، ترشح از نوک سینه و یا ضخیم شدن غیر طبیعی یک ناحیه در سینه بررسی شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده باید به پزشک مراجعه شود تا در صورت لزوم غربالگری سرطان پستان را انجام دهید. زیرا هرچه تشخیص به تاخیر بیفتد، تشخیص تغییرات طبیعی سینه در بارداری و تغییرات ناشی از سرطان سخت‌تر خواهد شد.
 
در صورت مشاهده توده و یا ناهنجاری در سینه، تست‌های تشخیصی زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:
 
آزمایش خون
ماموگرافی (انجام این تست در دوران بارداری کاملا ایمن است چرا که میزان اشعه بسیار کم است و تنها بر روی سینه تابیده می شود.)
اولتراسوند 
بیوپسی (سلول‌ها از توده و با استفاده از سوزن ظریف و طویل برداشته و علائم سرطان زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد.)
در صورت تشخیص سرطان، از نتایج به دست آمده برای میزان رشد و پیشرفت سرطان استفاده خواهد شد. این نکته را در نظر داشته باشید که سلول‌های سرطانی به نوزاد نمی‌رسند و آسیبی را به همراه ندارند.
 
درمان سرطان پستان در هر دوره‌ای با چالش همراه است و در دوران بارداری پیچیده‌تر خواهد بود. با این حال، هدف از درمان سرطان پستان، صرف نظر از باردار بودن یا نبودن، کنترل سرطان و پیشگیری از پخش شدن سرطان می‌باشد. گزینه‌های درمان با توجه به مرحله سرطان و سن جنین در نظر گرفته می‌شود و به مزایا و معایب درمان نیز اهمیت داده خواهد شد. بسیاری از خانم‌های باردار می‌توانند تحت جراحی لامپکتومی و یا ماستکتومی قرار بگیرند. اما حتی اگر تومور به روش جراحی برداشته شود، به درمان‌های بیشتری برای نابودی کامل سلول های سرطانی نیاز خواهد بود که البته به مرحله سرطان بستگی دارد.در برخی موارد، ممکن است درمان تا بعد از زایمان به تاخیر بیفتد.
 
اگر در دوران بارداری سرطان شما تشخیص داده شود، گزینه‌های درمانی شما پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا می‌خواهید بهترین درمان را برای سرطان خود داشته باشید و در عین حال از کودک نیز محافظت کنید. نوع و زمان درمان باید به دقت برنامه ریزی شود و بین تیم مراقبت از سرطان و متخصص زنان و زایمان شما هماهنگ شود. هنگام درمان یک زن باردار مبتلا به سرطان پستان، هدف مانند درمان یک زن غیرباردار است: درمان سرطان در صورت امکان، یا کنترل آن و جلوگیری از گسترش آن در صورت عدم درمان. اما نگرانی اضافی برای محافظت از جنین در حال رشد ممکن است درمان را پیچیده تر کند.
 
اگر باردار هستید و سرطان سینه دارید، ممکن است انتخاب های سختی داشته باشید، بنابراین از متخصص کمک بگیرید و مطمئن شوید که همه گزینه های خود را می دانید. زنان باردار می توانند با خیال راحت درمان سرطان سینه را دریافت کنند، اگرچه نوع درمان مورد استفاده و زمان درمان ممکن است تحت تأثیر بارداری قرار گیرد. اگر باردار هستید و سرطان سینه برای شما تشخیص داده شده است، توصیه های درمانی شما به موارد زیر بستگی دارد:
اندازه تومور
مکانی که تومور در آن قرار دارد
اگر سرطان گسترش یافته است و اگر چنین است، تا کجا گسترش یافته است؟
درچه سن بارداری هستید؟
سلامت  عمومی شما
ترجیحات وانتخاب شخصی شما
 
این کارشناس سلامت در پایان افزود: به طور کلی انجام جراحی برای سرطان سینه در دوران بارداری بی خطر است. اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری انجام شود، شیمی درمانی برای نوزاد بی خطر به نظر می رسد، اما در سه ماهه اول بی خطر نیست. سایر درمان‌های سرطان سینه، مانند هورمون درمانی، درمان هدفمند، و پرتودرمانی، بیشتر به نوزاد آسیب می‌رسانند و معمولاً در دوران بارداری انجام نمی‌شوند. اگر بین بهترین درمان شناخته شده برای مادر و سلامت نوزاد تضاد وجود داشته باشد، انتخاب های درمانی می توانند پیچیده شوند. به عنوان مثال، اگر در اوایل بارداری مشخص شد که زنی به سرطان سینه مبتلا شده است و فوراً به شیمی درمانی نیاز دارد، ممکن است به او توصیه شود که در مورد پایان بارداری فکر کند. یک مشاور یا روانشناس نیز باید بخشی از تیم مراقبت های بهداشتی شما باشد تا به شما کمک کند حمایت عاطفی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین