Monday 06 May 2024| ۰۰: ۰۷ - دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
برنامه های پیروان ادیان الهی در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در گفتگو با محمدرضا موحدی

چهار گروه کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه و آشوریان در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) دو دسته کار انجام می دهند. دسته اول کارهایی است که تمرکز در حرم امام انجام می شود و دسته دوم کارهایی است که به وسیله خود پیروان ادیان الهی به مناسبت بزرگداشت حضرت امام انجام می شود.

مسئول کمیته ادیان الهی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) اعلام کرد: چهار گروه کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه و آشوریان در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) دو دسته کار انجام می دهند. دسته اول کارهایی است که تمرکز در حرم امام انجام می شود و دسته دوم کارهایی است که به وسیله خود پیروان ادیان الهی به مناسبت بزرگداشت حضرت امام انجام می شود.


پیروان ادیان الهی در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) چه مراسم هایی برای بزرگداشت امام خمینی(س) دارند؟

بعد از دو سال توقف به دلیل بیماری کرونا، ان شاء الله مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام برگزار خواهد شد. در کمیته ادیان الهی چهار گروه کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه و آشوریان حضور دارند. جلسه این کمیته برگزار و قرار شد که یک سری کارها انجام شود. دسته اول کارهایی است که تمرکز انجام می شود و دسته دوم کارهایی است که به وسیله خود پیروان ادیان الهی به مناسبت بزرگداشت حضرت امام انجام می شود.

در گروه اول یک ادای احترام و همچنین شرکت در مراسم 14 خرداد وجود دارد. ادای احترام ادیان الهی امسال به خواست خدا روز دوشنبه نهم خرداد ماه ساعت 14:30 در حرم حضرت امام انجام می شود و شخصیت های متعلق به این گروه ها اعم از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی، علمای مذهبی، رؤسای انجمن ها، خانواده شهدا و آحادشان در این ادای احترام شرکت می کنند. معمولا هر سال به عهده خودشان می گذاریم که یک نفر از علمای ادیان را انتخاب کنند برای اینکه وقتی تاج گل نثار می شود، آن یک نفر به عنوان نماینده ادیان دعا و نیایش مخصوص را کنار ضریح داشته باشد. امسال نوبت زرتشتیان است و قرار شده یکی از موبدان زرتشتی در کنار ضریح حضرت امام نیایش یا دعای مخصوص را به نمایندگی داشته باشد.

بعد از این برنامه، پیروان ادیان الهی با حاج سید حسن خمینی ملاقات دارند و در آنجا چهار نفر از پیروان ادیان الهی مذکور یعنی کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه و آشوریان هر کدام چند دقیقه پیرامون حضرت امام صحبت می کنند و من هم خیرمقدم و مقدمه ای در این زمینه خواهم داشت و بعد هم از بیانات یادگار حضرت امام استفاده خواهیم کرد. ان شاء الله این برنامه حدود ساعت 16:30 پایان خواهد یافت.

دومین برنامه متمرکزی که امسال داریم، شرکت شخصیت های ادیان الهی در روز 14 خرداد است. البته امسال چون محدودیت فضا و جمعیت هست، ما هم تعداد کمتری را شرکت می دهیم ولی تعدادی از روحانیون، نمایندگان مجلس، رؤسای انجمن ها، اعضای انجمن های مربوطه و شورای خلیفه گری ارامنه ان شاء الله روز 14 خرداد در حرم مطهر حضرت امام حاضر می شوند و شاهد برنامه های داخل حرم خواهند بود.

 

هر ساله پیروان ادیان الهی به صورت اختصاصی نیز برنامه هایی در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(س) برای بزرگداشت حضرت امام برگزار می کنند. در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(س) این برنامه ها در چه روزهایی و به چه شکل برگزار می شود؟

در بخش برنامه های انفرادی و اختصاصی ادیان، تاریخ بعضی برنامه ها مشخص شده و هنوز تاریخ دقیق بعضی برنامه ها مشخص نشده است. کلیمیان همان روز نهم خرداد در کنیسه یوسف آباد این مراسم را خواهند داشت. معمولا در این مراسم بعد از قرائت زبور حضرت داود، آقای دکتر حمامی صحبتی می کنند، احتمالا رئیس انجمن کلیمیان آقای دکتر سامه یح سخنرانی خواهند داشت و بنده صحبتی دارم؛ معمولا شعری را یکی از شعرای یهودی قرائت می کند و دکلمه ای هم خانم یوکاوت گیدانیان اجرا خواهد کرد. البته در مراسم حرم نیز خانم یوکاوت گیدانیان دکلمه ای را خواهد داشت. معمولا در مراسم کلیمیان برای مجموعه خودشان شام هم تدارک می بینند؛ چون یکی از شب های احیای خودشان است.

برنامه دیگری هم از طرف شورای خلیفه گری ارامنه انجام می شود که هنوز تاریخ آن را به ما اعلام نکرده اند. در آن مراسم هم معمولا اسقف اعظم ارامنه جناب سرکیسیان صحبتی دارند و صحبتی هم من دارم و احیانا مصاحبه های تلویزیونی و مطبوعاتی هم انجام می شود. در آن مراسم تعدادی از خانواده شهدا، نمایندگان مجلس و اعضای شورای خلیفه گری ارامنه هم در آن جلسه مخصوص شرکت می کنند. در واقع مراسم کلیسای سرکیس مقدس دو بخش دارد؛ یک بخش آن عمومی است که عموم ارامنه شرکت می کنند و یک بخش هم به شکل خصوصی در سالن ویژه ای انجام می شود.

زرتشتیان هم برنامه مخصوص خودشان را در آدریان مرکزی زرتشتیان در خیابان میرزا کوچک خان دارند. آن برنامه هم احتمالا صبح 14 خرداد خواهد بود ولی در عین حال ما از آنها خواسته ایم اگر مقدور بود تاریخ آن را مقداری تغییر بدهند. بعد از مشخص شدن تاریخ، اعلام خواهد شد. دوستان آشوری معمولا به شکل متمرکز برنامه ندارند ولی در کلیسای حضرت مریم(ع) یا جاهای مشابه مربوط به خودشان مراسمی را برای حضرت امام تدارک می بینند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
عناوین برگزیده
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین