Saturday 27 April 2024| ۰۳: ۰۱ - شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۱۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
با حضور رئیس‌جمهور و یادگار امام؛
دانشنامه الکترونیکی امام خمینی(س) رونمایی شد
در حاشیه مراسم رسمی تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) دانشنامه الکترونیکی «ویکی امام خمینی(ره)» رونمایی شد.

به گزارش آستان؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری امروز یازدهم بهمن 1401 از دانشنامه الکترونیکی ویکی‌سازی شده امام خمینی (س) رونمایی کرد.

این دانشنامه الکترونیکی که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) تهیه شده، شامل ۸۶۳ مدخل از مجموعه ۱۰ جلدی دانشنامه مکتوب امام خمینی (ره) در ۱۱ هزار و ۲۶۷ صفحه از آثار، تألیفات، بیانات، تاریخ، حوادث، شخصیت‌ها، فقه و اصول و غیره حضرت امام خمینی (ره)، با هدف نشر و ترویج اندیشه‌های امام (ره) ویکی‌سازی شده است.

رئیس جمهور در سخنان کوتاهی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از پدیدآورندگان این مجموعه گفت: امروز بیش از همه زمان‌ها نیاز است که ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های نورانی امام خمینی (ره) به نسل‌ها شناسانده شود و این مجموعه ارزشمند گامی مهم در جهت شناساندن بیش از پیش امام خمینی (ره) به جامعه اسلامی و همچنین پژوهشگران، اندیشمندان و محققان سراسر جهان است.

 
توضیحات رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در مورد دانشنامه الکترونیکی امام خمینی(س)
 

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه امام خمینی(س) رایت عزت و شرف را در سرزمین ما برافراشت و شمیم جانفزای استقلال و آزادی را در مشام جان این خاک پر افتخار پراکنده ساخت، گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در عمر سی و سه ساله خود تا کنون منشأ خدمات و موجد دستاوردهای گوناگون و متنوعی در ساحت مأموریت خویش بوده است.

وی افزود: مأموریتی که توسط امام راحل و به دست فرزند برومندشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی آغاز شد، پس از رحلت آن مرحوم، توسط فرزند فاضل ایشان آیت الله سید حسن خمینی و با همکاری و همراهی جمعی از فرهیختگان، پژوهشگران و اهالی فکر و فرهنگ و هنر تاکنون ادامه پیدا کرده و از جمله برکات آن جمع آوری و تنظیم هزاران سند مکتوب، دیجیتال مصور، انتشار صحیفه امام در 22 جلد، دیوان اشعار امام، موسوعه امام در 50 جلد و مجموعه 22 جلدی اسناد مبارزاتی یاران امام و صدها منشور دیگر به زبان فارسی و 25 زبان خارجی است.

کمساری یادآور شد: در سال های اخیر و به همت برخی از پژوهشگران و محققان ارجمد و فرهیخته، دانشنامه امام خمینی(س) پس از 15 سال کار علمی مستمر در اواخر سال 1399 به زیور طبع آراسته شد. این دانشنامه 10 جلدی که دارای 862 مدخل و 500 مدخل ارجاعی در حوزه های تاریخ و حوادث، شخصیت ها، فقه و اصول، فلسفه، عرفان، تفسیر، اخلاق، کلام، سیاست و اجتماع، آثار و کلیات است، به سرعت مورد استقبال و تحسین جامعه علمی و پژوهشی قرار گرفت.

وی ادامه داد: از آنجا که دانشنامه مکتوب برای استفاده علاقه مندان با محدودیت هایی مواجه بود و از سویی با عنایت به توسعه روز افزون دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی و وجود ظرفیت های گسترده در این فضا، با نظر یادگار حضرت امام مقرر شد نسخه الکترونیک و چند زبانه دانشنامه امام به سبک ویکی نگاری تهیه شده و مقدمات لازم جهت ایجاد و راه اندازی «ویکی امام خمینی(س)» فراهم گردید و این امر به سرعت توسط جمعی از فضلا، محققان و ویکی نگاران محقق شد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به مزایای ویکی امام خمینی(س)، اظهار داشت: در دانشنامه ملاک گزینش مدخل، آثار و تألیفات خود امام بوده اما اکنون ملاک همه آثار درباره امام است و کلیه شاگردان، استادان، هم بحث ها، نمایندگان و همه کسانی که از امام اجازه دریافت کرده اند یا علمایی که خود امام درباره آنها و نظرات یا رفتارشان ابراز نظر کرده اند نیز مورد توجه می باشد.

وی در پایان گفت: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با استقبال از نظرات تمامی صاحب نظران و علاقه مندان به امام و انقلاب اسلامی فارغ از دسته بندی ها و گرایش های سیاسی، با بهره گیری از همه توشه و توان خویش و امکانات محدودی که در اختیار دارد، در لبیک به فرمان خلف صالح حضرت امام، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر حضور در میدان جهاد تبیین و ترویج، بر انجام وظیفه و مأموریت قانونی خویش مصمم و به حمایت دولت نیازمند است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: